Președintele Poloniei, Karol Nawrocki, și-a exprimat dreptul de veto în legătură cu proiectul de modificare a legii circulației rutiere și a altor acte normative, pe care asociația poloneză de transport și logistică TLP le aștepta să fie publicate și să intre în vigoare. Legea era importantă pentru asociație și nu numai deoarece viza, printre altele, implementarea în sistemul juridic polonez a permiselor electronice CEMT valabile de la 1 ianuarie 2026, pe baza cărora titularii pot face transport internațional rutier de mărfuri. Transportatorii polonezi luptă de câțiva ani pentru digitalizarea permiselor CEMT, pentru a preveni falsificarea acestora, iar neimplementarea înseamnă că nu este posibilă emiterea unor astfel de permise pentru transportatorii polonezi, iar fără ele mulți își vor pierde capacitatea de a face transport rutier pe piețele din afara UE. Astfel, imediat după Anul Nou, multe dintre vehiculele poloneze nu vor mai avea de lucru, iar șoferii vor fi (în cel mai bun caz) trimiși în concediu forțat.
Eșecul implementării permiselor electronice CEMT înseamnă și o lipsă de control din partea serviciilor poloneze (ITD, KAS, Garda de Frontieră) asupra transportatorilor non-UE care afișează imagini ale permiselor CEMT pe dispozitive digitale, deci ei vor putea prelua marfă și forță de muncă de la transportatorii polonezi fără restricții, folosind permise falsificate. Astfel, industria de transport din Polonia se va deteriora mult și cele mai profitabile curse între Polonia și țări terțe vor fi făcute de firme din Turcia, Serbia, Armenia, Azerbaidjan, Georgia și Ucraina.
Actul respins de președinte urma și să extindă valabilitatea licențelor pentru efectuarea serviciilor regulate interne de transport de pasageri până la 30 martie 2026. Toate autorizațiile expiră pe 31 decembrie 2025, iar dacă operatorii nu le reînnoiesc înainte vor fi obligați să suspende furnizarea serviciilor de transport pe liniile unde operează în baza licențelor respective. Dar, așa cum aflăm de la TLP, nu este posibilă emiterea la timp a multora dintre aceste autorizații, deci de la 1 ianuarie există riscul ca mulți locuitori ai Poloniei să nu se mai poată deplasa.
În cele din urmă, legea respinsă a avut și scopul de a crea condiții pentru testarea vehiculelor autonome în traficul rutier, deci în absența ei sectorul auto polonez nu poate face muncă de cercetare și dezvoltare privind noile tehnologii, ceea ce împiedică dezvoltarea în domeniu.
TLP și-a anunțat disponibilitatea de a se implica în elaborarea următorului proiect de modificare a legii circulației rutiere, dar pericolul ca legislativul să nu poată finaliza lucrările înainte de 31 decembrie 2025 este mare.










