Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

China vrea să restructureze logistica și transportul mărfurilor

Planul cincinal 2026–2030 promite o rețea integrată, digitalizată și ecologică, cu ambiția de a transforma țara într-un hub logistic global

Pe 23 octombrie, Partidul Comunist Chinez a publicat concluziile plenarei Comitetului Central, care trasează liniile principale ale viitorului plan cincinal 2026–2030.
Deși documentul complet va fi aprobat oficial în martie 2026, primele informații confirmă o restructurare profundă a logisticii și transporturilor, atât la nivel intern, cât și în rețeaua globală a Chinei.
Accentul cade pe integrare, digitalizare și decarbonizare, cu scopul de a consolida poziția Chinei ca lider mondial în transport și comerț internațional.

O rețea de transport „tridimensională”

Pilonul central al planului este crearea unei rețele tridimensionale de transport, capabile să conecteze într-un sistem unic căile ferate, autostrăzile, rutele fluviale, porturile și aviația.
Până în 2030, această rețea urmează să funcționeze ca o coloană vertebrală logistică națională, sprijinită de huburi multimodale regionale.

Pentru sectorul feroviar, sunt prevăzute:

  • extinderea coridoarelor de marfă și creșterea capacității de tranzit;
  • noi linii grele dedicate transporturilor industriale și minerale;
  • conexiuni directe între porturi și parcuri logistice strategice;
  • dezvoltarea coridoarelor internaționale precum China–Europe Land Bridge și coridorul terestru-maritim din vest.

În transportul aerian, Beijingul va investi în centre logistice avansate și rute internaționale noi, pentru a sprijini exporturile de produse high-tech și livrările expres.
Totodată, căile navigabile interioare – Yangtze, Xijiang și canalul Beijing–Hangzhou – vor fi modernizate pentru a permite transportul interconectat fluvial–feroviar–rutier, reducând presiunea asupra rutelor terestre.

Digitalizare și automatizare: spre o „logistică inteligentă”

Modernizarea fizică va fi completată de o transformare digitală profundă.
Guvernul chinez intenționează să accelereze adoptarea inteligenței artificiale, IoT și analizei big data pentru a construi o „logistică inteligentă”.
Aceasta va include:

  • automatizarea portuară și feroviară,
  • gestionarea digitală a fluxurilor de marfă,
  • urmărirea în timp real a emisiilor și a eficienței energetice.

De asemenea, planul prevede creșterea rapidă a flotelor de vehicule electrice și cu hidrogen, utilizarea ambalajelor sustenabile și integrarea senzorilor de mediu în infrastructura de transport.

Decarbonizare și eficiență logistică

China intenționează să reducă intensitatea de carbon a transporturilor și să eficientizeze costurile logistice.
Până în 2030:

  • transportul feroviar de marfă ar trebui să crească cu 10%;
  • 80% din mărfurile destinate porturilor vor fi aduse pe cale ferată, fluvială sau cu vehicule cu emisii scăzute;
  • costurile logistice vor fi reduse la 13,5% din PIB, față de aproximativ 14,7% în 2024 – un prag considerat crucial pentru competitivitatea industriei chineze.

Dimensiunea internațională: Belt and Road și RCEP

Pe plan extern, China continuă extinderea influenței sale logistice prin Inițiativa Belt and Road (BRI) și Acordul Regional de Parteneriat Economic Cuprinzător (RCEP).
Scopul este crearea unei rețele multimodale stabile care să lege Asia, Europa și Africa, prin:

  • interconectarea transporturilor maritime, feroviare și rutiere,
  • creșterea anuală cu 15% a volumului de containere manipulate în porturile chineze,
  • promovarea economiei maritime verzi și inovatoare în huburi precum Shanghai, Qingdao și Hainan.

Aceste porturi vor deveni centre-pilot pentru logistică sustenabilă, integrate în lanțurile de aprovizionare globale.

Prin planul cincinal 2026–2030, China își propune o transformare structurală a transporturilor și logisticii, bazată pe integrare, digitalizare și sustenabilitate.
Ținta strategică este clară:
construirea unui sistem logistic global inteligent, cu impact redus asupra mediului, eficiență economică ridicată și capacitate de influență internațională extinsă.

Astfel, până la începutul următorului deceniu, China vizează să devină principalul hub global de transport și logistică verde, conectând fluxurile comerciale dintre Asia, Europa și restul lumii prin infrastructuri de generație nouă.

Articole similare

Ad