Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonia are un deficit de 120.000-150.000 de șoferi. TLP propune soluții pentru simplificarea recrutării din afara UE.

Asociația poloneză de transport și logistică TLP a trimis o scrisoare ministrului Familiei, Muncii și Politicii Sociale, ministrului Afacerilor Interne și Administrației și ministrului Afacerilor Externe din această țară, semnalând problemele urgente legate de legalizarea șederii și muncii șoferilor din afara UE. Asociația subliniază că aceste probleme adâncesc deficitul de șoferi și constituie bariere serioase pentru funcționarea transportului rutier polonez, care generează direct aproximativ 7% din PIB-ul țării și permite exportul a aproximativ 80% din bunurile produse acolo.

TLP estimează că în prezent în Polonia există un deficit de 120.000-150.000 de șoferi și reamintește că problema a început în urmă cu aproximativ 10 ani, dar o vreme a fost ținută sub control prin angajarea de șoferi din afara Comunității, al căror număr a atins valoarea de vârf în 2023. Numai în transport internațional au lucrat pentru firme poloneze peste 160.000 de conducători auto, însă din cauza problemelor legate de legalizarea șederii și angajării lor numărul a scăzut până la aproximativ 145.000 în prezent.

Printre problemele cheie identificate de TLP se numără:

• perioada prea lungă de așteptare, de cel puțin câteva luni, pentru eliberarea unui permis temporar de ședere și de muncă, din cauza căreia este imposibil ca angajații străini ce efectuează servicii transfrontaliere să își îndeplinească atribuțiile;

• perioadă prea lungă de așteptare, de cel puțin câteva luni, pentru depunerea unei cereri de viză care să permită unui angajat străin să rămână și să muncească în Polonia, precum și procedurile netransparente legate de alocarea programărilor la consulate și ambasade;

• eșecul de a contracara utilizarea ilegală a permiselor și vizelor poloneze, ceea ce permite folosirea documentelor ce legalizează șederea și munca pentru a rămâne într-un alt stat din zona Schengen, a munci ilegal sau a presta muncă pentru un alt angajator decât cel care a recrutat angajatul străin;

• lipsa acordurilor bilaterale în domeniul migrației economice, care reduce competitivitatea pieței muncii poloneze în raport cu țările care au astfel de acorduri.

TLP a prezentat în scrisoarea adresată miniștrilor și propuneri specifice care ar permite soluționarea problemelor sau reducerea barierelor administrative și legale existente. Printre acestea se numără:
• Începerea imediată a lucrului la regulamentul care definește lista profesiilor cu deficit de personal și includerea în aceasta a profesiei de șofer. TLP propune și modificarea reglementărilor aplicabile astfel încât cererile pentru profesiile incluse în listă să fie analizate prioritar.

• Modificarea cerințelor legale care definesc lista întreprinderilor de importanță semnificativă pentru economia națională și luarea în considerare cu prioritate a cererilor pentru documente pentru străinii angajați în companiile incluse în listă. Din păcate, premisele actuale fac imposibilă includerea companiilor de transport și logistică în reglementare, iar în locul lor în listă apar, de exemplu, companii care produc dulciuri.

• Introducerea unor reguli uniforme de acces la programările pentru vize, inclusiv obligativitatea entităților externe care operează sistemul de înregistrare pentru vizitele la consulate de a publica regulat și datele întâlnirilor și de a le actualiza permanent.

• Consolidarea personalului și organizarea birourilor consulare și a ambasadelor și adaptarea procedurilor de viză la cererea actuală de migranți economici.

• Introducerea vizelor cu scop special pe termen scurt (de exemplu, 7-14 zile) eliberate imediat după confirmarea emiterii permisului, exclusiv în scopul intrării și ridicării deciziei/cărții de ședere, sau restabilirea așa-numitei vize procedurale (viză națională specială) care permite plecarea și revenirea în Polonia pe durata procedurii pentru un permis de ședere.

• Luarea de măsuri urgente pentru a asigura acțiuni unitare și legale ale autorităților locale în evaluarea condițiilor pentru legalizarea muncii unui străin, în special în ceea ce privește evaluarea remunerației necesare.

• Anularea automată a vizelor și permiselor care legalizează șederea și munca unui străin, folosită contrar scopului emiterii acestora, precum și transferul acestor informații către Garda de Frontieră în scopul deportării persoanelor care și-au pierdut dreptul de ședere. În opinia TLP, acest lucru necesită schimbări tehnice și organizaționale (extinderea sau integrarea sistemelor TIC) și modificări legale (introducerea obligației de a furniza informații adecvate).
Asociația se așteaptă ca ministerele responsabile să se concentreze asupra aspectelor indicate de ea și a propunerilor depuse, mai ales că Ministerul Infrastructurii și-a declarat deja sprijinul în această privință.

**Sursă foto: TLP

Articole similare

Ad