Fenomenul furtului de identitate şi furtului sub identitate falsă de transportator se extinde rapid în toată Europa, inclusiv în Marea Britanie, provocând pierderi majore companiilor de logistică. O investigație BBC publicată la 17 noiembrie 2025 arată că furturile de mărfuri realizate prin intermediul unor firme de transport fictive au ajuns anul acesta la pagube de aproximativ 111 milioane de lire sterline, în creștere semnificativă față de 68 de milioane în 2023. Creșterea bruscă evidențiază o trecere de la cazuri izolate la o activitate infracțională organizată, bine coordonată și extrem de adaptată modului de funcționare al lanțurilor logistice moderne.
Despre metodele folosite am mai vorbit cu nenumărate ocazii: metoda cumpărării de firme existente, cu un istoric bun, în numele cărora dau „tunuri” şi dispar rapid ulterior sau folosirea de identități furate pe platformele de tranzacţionare de curse de transport sau, şi mai premeditat, folosirea de acționari fictivi sau persoane decedate, regularizarea de documente şi efortul creării unei imagini impecabilă pentru verificările preliminare după care se oferă drept subcontractori companiilor de expediţii consacrate. După ce obțin încărcătura, camionul dispare împreună cu marfa, fără a mai putea fi urmărit.
Un caz concret prezentat de BBC implică o rețea de cinci firme britanice de transport, achiziționate în 2025 cu datele bancare și personale ale unui șofer român decedat cu câteva luni înainte. Una dintre aceste firme a fost selectată de un operator real din Midlands pe baza unei polițe de asigurare valide, a unor licențe aparent autentice și a documentelor conforme. Camionul trimis la încărcare — cu plăcuțe de înmatriculare false — a preluat marfa de bricolaj în valoare de 75.000 de lire sterline și a dispărut imediat după plecare, fără a mai putea fi localizat.
Cercetările arată și un nivel ridicat de manipulare a registrelor publice: foștii proprietari ai companiilor nu au avut contact cu titularul formal al tranzacției, ci cu un intermediar prezentat sub numele „Benny”. Analiza realizată de BBC a registrului Companies House a scos la iveală o suprapunere clară între numerele de telefon folosite la achiziția firmelor și cele folosite ulterior în operațiunea de sustragere a mărfurilor.
O amenințare sistemică: furturi organizate, atacuri directe și vulnerabilitate crescută în logistică
Potrivit National Police Chiefs’ Council, fenomenul capătă proporții, devine mai organizat, mai profesionist și necesită cooperare mai strânsă între poliție, companii de logistică și firme de transport. Ancheta din Midlands este doar o parte a unui lanț de incidente semnalate pe teritoriul britanic, iar modul de operare reproduce scheme detectate deja de Europol în Europa continentală: preluarea unor firme aproape falimentare de către grupări criminale, exploatarea acestora pentru obținerea de mărfuri, apoi dispariția totală a firmei și a persoanelor implicate.
În paralel, BBC documentează o creștere a metodelor tradiționale de furt de marfă, prin tăierea prelatelor în parcări,spargeri în depozite, atacuri asupra camioanelor blocate în trafic sau chiar sustragerea semiremorcilor întregi.
Șoferii intervievați declară că incidentele de tăiere a prelatelor sunt aproape zilnice în anumite regiuni, mărfurile preferate fiind cele care se revând cel mai uşor: hainele, electronicele şi băuturile alcoolice.
Asociația Road Haulage Association confirmă că numărul sesizărilor zilnice de fraude și furturi este în creștere constantă, iar tehnicile infractorilor devin mai precise și mai bine coordonate. Directorul organizației, Richard Smith, avertizează că transportul rutier din Marea Britanie se confruntă cu o vulnerabilitate sistemică, combinând presiunea financiară asupra firmelor cu lipsa de personal și digitalizarea insuficientă a proceselor de verificare.
La rândul ei, poliția britanică — prin unitatea Opal, specializată în infracțiuni contra patrimoniului — a anunțat intensificarea operațiunilor de colectare de informații și urmărire a rețelelor criminale în 2026, pe fondul unui fenomen care riscă să se amplifice dacă nu sunt implementate măsuri coordonate între sectorul privat și autorități.
În acest context, Alpega a anunţat la Solutrans introducerea pentru clienţii noi ai Teleroute a metodei autentificării cu sistem de recunoaştere facială, sistem care va fi foarte curând extinsă la toţi membrii Teleroute şi ulterior şi la celelalte doua burse de transport din grup, din Romania (123cargo) şi Spania.









