Tarifele de transport spot de la Madrid la Paris au fost în al treilea trimestru din 2025 de 132,1 puncte conform barometrului Upply (European Road Freight Reports), adică de 1,30 de euro/km, cu 1,1 puncte mai mici decât în trimestrul precedent și cu 9,9 puncte mai mari decât în perioada similară a anului trecut. Dintre relațiile analizate de Upply însă, aceasta este singura unde a avut loc o scădere de tarife spot față de trimestrul al doilea al anului.
Tarifele spot de la Varșovia la Duisburg au fost de 152,0 puncte, adică 1,30 de euro/km, mai mari și decât în trimestrul anterior, cu 0,3 puncte, și decât în trimestrul al treilea din 2024, cu 7,2 puncte.
Creșteri și față de trimestrul anterior, cu 11,4 puncte, și față de anul anterior, cu 11,2 puncte, au avut și tarifele spot de la Lille la Londra, care au ajuns la 142,2 puncte (4,30 de euro/km).
De la Duisburg la Lille tarifele spot au ajuns la 123,1 puncte, adică 2,22 de euro/km, în creștere cu 8,2 puncte față de trimestrul precedent, dar în scădere cu 6,7 puncte față de aceeași perioadă a anului trecut.
Tot în creștere față de trimestrul anterior, cu 12,5 puncte, și în scădere față de perioada similară din 2024, cu 1,3 puncte, au fost și tarifele spot de la Duisburg la Madrid, care au ajuns la 130,2 puncte, adică 1,35 de euro/km.
Aceste evoluții au loc în contextul în care producția industrială își revine lent în întreaga Europă, iar comerțul cu alimente continuă să fie principalul motor al creșterii. Danone a raportat o creștere de 4,2% a vânzărilor în prima jumătate a lui 2025 față de perioada similară din 2024, susținută de o cerere constantă de lactate, produse pe bază de plante și alimente specializate. La fel, Carrefour a înregistrat un al doilea trimestru puternic, cu vânzări în creștere cu 4,4% față de primul semestru din 2024, după ce primul trimestru din 2025 creșterea fusese de 2,9% față de 2024. În rezultatele grupului, Franța a revenit pe creștere (cu 2,1% după primul semestru, în condițiile în care după primul trimestru scăzuse cu 1,7%), în timp ce în restul țărilor din Europa s-a înregistrat o creștere a vânzărilor de 2,2% după șase luni și de 0,3% după primele trei luni. Carrefour a avut vânzări de alimente cu 4,9% mai mari decât în perioada similară din 2024 și vânzări cu numai 1,4% mai mari la alte categorii de produse, subliniind interesul consumatorilor mai degrabă pentru produsele esențiale decât pentru restul.
Această revenire în sectorul produselor alimentare și al bunurilor de larg consum a contribuit probabil la creșterile recente ale tarifelor spot din întreaga Europă, pe măsură ce retailerii și distribuitorii reînnoiesc stocurile înainte de sezonul de vârf de la sfârșitul anului. Cererea ridicată de transport de alimente, băuturi și produse casnice se aliniază cu ciclurile tipice de reaprovizionare de dinainte de sărbători, amplificate în acest an de o perspectivă de consum mai bună și de comenzile mai mari din perioada cât nu se aplică tarife vamale.
În Marea Britanie, activitatea economică rămâne relativ solidă în ciuda încetinirii ritmului de creștere. PIB a înregistrat o creștere de 0,3% față de trimestrul al doilea din 2025, în scădere față de 0,7% în primul, dar în creștere față de estimări, care fuseseră de 0,1%. Puterea consumului intern și refacerea stocurilor din retailul au contribuit probabil la creșterea recentă a tarifelor spot din Marea Britanie, ceea ce sugerează că cererea de logistică este susținută de dinamica sectorului alimentar și de acumularea de stocuri înainte de Crăciun.
Inflația rămâne ridicată, astfel că gospodăriile dau semne de prudență. Indicele care măsoară încrederea consumatorilor GfK a scăzut la -19 în septembrie, de la -17 în august. Dar, deși cererea consumatorilor a fost slabă către finalul trimestrului al treilea, tarifele au crescut ușor și este probabil să continue să crească în trimestrul al patrulea. Având în vedere sărbătorile, activitatea logistică va continua să aibă volume mari și să exercite presiune în sensul creșterii tarifelor de import în Marea Britanie. Și chiar și cu un nivel mai scăzut al încrederii consumatorilor, comercianții își mențin niveluri mai mari de stoc înainte de perioada sărbătorilor, ceea ce ajută la păstrarea volumelor de lucru ale operatorilor de transport și logistică. În plus, cererea de alimente, băuturi și bunuri esențiale rămâne stabilă, deci reaprovizionarea sezonieră și logistica produselor alimentare ar putea continua.
Germania, pe de altă parte, înregistrează o creștere mai modestă a sentimentului consumatorilor, indicele GfK al climatului de consum crescând până la -22,3 în octombrie 2025, față de -23,5 în luna precedentă, depășind așteptările și fiind influențat parțial de estimările mai optimiste privind veniturile populației, în contextul prognozelor legate de creșterea salariilor. Comercianții online din Germania se estimează că vor înregistra o creștere de aproximativ 4% în sezonul sărbătorilor, potrivit Asociației Germane de Retail. Dar comercianții rămân prudent optimiști.
În Spania industria și producția merg bine, deci cererea consumatorilor spanioli ar putea fi mai mare în perioada sărbătorilor.











