La detașarea transnațională a unui șofer profesionist într-unul sau mai multe state membre trebuie ținut cont atât de salariul minim din fiecare stat de detașare, cât și de alte elemente specifice ale remunerației minime de acolo, a declarat Sorana Cernea, managing partner TPA România, în cadrul Galei Tranzit de transport marfă.
Salariul minim diferă de la o țară la alta, iar informații în acest sens pot fi găsite pe site-urile oficiale ale statelor respective (spre exemplu, în Germania, salariul minim este de 12,82 euro/oră, în timp ce în Belgia acesta depășește 15 euro/oră). Este foarte important însă să se verifice modul în care se plătesc orele suplimentare, sporurile de weekend, de noapte etc., pentru că acestea trebuie calculate în funcție de salariul minim din fiecare stat membru și nu prin raportare la nivelul remunerației minime.
Indemnizația specifică detașării poate să facă parte din remunerația minimă, dar într-un anumit procent (nu integral), pentru că o cotă parte această din indemnizație trebuie să acopere obligatoriu cheltuielile de masă, mai ales dacă prin contractul individual de muncă acestea nu sunt prevăzute în mod explicit. „Atunci când stabilim dacă remunerația acordată șoferului detașat este la nivelul minim aplicabil pentru țara gazdă, partea din indemnizația de detașare luată în calcul la salariul minim este ceea ce excede costul cu hrana. Informații privind valoarea costului zilnic cu masa într-un anumit stat membru pot fi găsite pe diferite site-uri, chiar dacă nu sunt informații oficiale. Oricum, fiecare companie trebuie să își stabilească propriile reguli în ceea ce privește remunerația șoferilor detașați, de preferat în scris, și să le comunice angajaților“, a explicat Sorana Cernea. Cert este că odată stabilit cuantumul zilnic alocat pentru masă, acesta trebuie înregistrat ca atare și nu poate fi inclus în salariul minim. Atenție! În cazul sporurilor de weekend, de noapte etc., se ia în calcul cea mai aventajoasă valoare pentru angajat – ori cea din România, ori cea din statul detașat.
Rămâne obligatorie obținerea documentului portabil A1 pentru șoferii detașați, prin care se demonstrează în care sistem social se plătesc contribuțiile la pensii, asigurări de sănătate etc. În lipsa acestuia se poate solicita plata taxelor și impozitelor în statul în care se face detașarea. Este îmucurător faptul că obținerea A1 în România se face acum destul de ușor, inclusiv cu trimiterea documentelor de solicitare prin email, a mai precizat expertul TPA România.











