Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția că politicile fiscale impredictibile și creșterea continuă a accizelor au determinat în 2025 o migrare masivă a alimentărilor către statele vecine. „În timp ce Ungaria, Slovenia, Italia sau Belgia mențin de peste 12 ani scheme stabile și funcționale de rambursare a accizei suplimentare, România a întrerupt periodic acest mecanism, pierzând venituri importante la buget și afectând direct competitivitatea firmelor de transport și indirect a tuturor firmelor din România. După sistarea schemei în martie 2025 și creșterea accizei în august, alimentările s-au mutat masiv în Ungaria, unde transportatorii români plătesc deja cu 12-15 eurocenți/l mai puțin. O nouă creștere a accizei, programată la 1 ianuarie 2026, va duce diferența la 22 eurocenți/l, accelerând exodul alimentărilor din România“, se arată într-un comunicat UNTRR.
România are una dintre cele mai ridicate accize din UE – 502 euro/1.000 l, cu 172 euro peste minimul european – ceea ce face motorina fără TVA necompetitivă față de Ungaria, Slovenia sau Croația. De la 1 ianuarie 2026, acciza din România va ajunge la 551 euro/1.000 l, cu 221 euro peste minimul obligatoriu de 330 euro.
UNTRR subliniază că dacă România ar aplica de la 1 august 2025 o rambursare reală de 60 bani/l, mecanismul ar funcționa după o logică bugetară simplă și favorabilă statului: 60 bani/l = 600 lei/1.000 l, echivalent cu 118 euro, iar din acciza suplimentară de 171 lei/1.000 l, statul ar rămâne cu 53 de euro peste minimul european. La cei 53 euro s-ar adăuga 330 de euro, nivelul minim al accizei impus de UE.
„Statul rămâne astfel cu întreaga acciză de bază (330 euro) + 53 euro suplimentar.
Schema nu reduce acciza sub pragul UE, nu generează pierderi, ci păstrează exact veniturile pe care România le pierde astăzi prin migrarea alimentărilor în Ungaria și alte state vecine. Fără această rambursare, statul român pierde nu doar acciza suplimentară, ci chiar și cei 330 de euro minim obligatorii, deoarece alimentările se fac integral în afara României.“
Reluarea schemei de ajutor privind returnarea accizei suplimentare este esențială pentru competitivitatea transportatorilor români și pentru stabilitatea veniturilor bugetare. Conform datelor INS, volumele de motorină achiziționate în România au scăzut, iar migrarea alimentărilor în afara țării a dus la încasări mai mici din accize, contrar estimărilor statului.
„În timp ce autoritățile invocă predictibilitatea, politicile fiscale adoptate o contrazic. România consumă anual 8,6 miliarde l de motorină și 2 miliarde l de benzină, iar accizele au fost majorate de trei ori în 2025. Statul estimează încasări de 25 de miliarde de lei din accize în 2025, (20 de miliarde de la motorină și 5 miliarde de la benzină), însă aceste calcule ignoră efectele migrației consumului. Creșterea accizei la motorină, din august (cu 231,76 lei/1.000 l) trebuia să aducă +1,96 miliarde de lei, dar migrarea a 10% din consum a dus la pierderi de 2,1 miliarde de lei/an“, opinează UNTRR.
Acciza la motorină în România a evoluat de la 2.317,59 lei/1.000 l la începutul anului, la 2.549,35/1.000 l în vara și se majorează la 2.804,29 lei/1.000 l la finalul anului. La benzină a evoluat de la 2.528,76 lei/1.000 l la începutul lui 2025, la 2.781,84/1.000 l în vară și se majorează la 3.059,9 lei/1.000 l la finalul anului.
„În loc să corecteze efectul, statul majorează din nou acciza la motorina cu 254,94 lei/1.000 l la finalul anului, accentuând diferența de preț față de Ungaria și stimulând și mai mult migrarea alimentărilor. Guvernul Romaniei speră să ajungă la nivelul consumatorilor captivi, care nu mai pot migra consumul în alte țări. Aceste calcule nu iau în considerare impactul asupra competitivității tuturor firmelor care produc bunuri și servicii în România: exporturi mai mici, vânzări mai reduse pe piața internă, contracția consumului și presiune pentru noi creșteri de TVA. Statul român nu rambursează TVA către transportatorii din alte țări, ceea ce i-a determinat pe aceștia să evite alimentarea în România chiar și atunci când prețul fără TVA era competitiv. Astăzi, când prețul fără TVA este mai mare decât în toate țările din jur, alimentările străinilor s-au redus la minimum – doar pentru a putea părăsi teritoriul României. În plus, camioanele moderne au rezervoare de 1.100-1.500 litri, suficiente pentru 3.000-4.000 km fără realimentare. Astfel, transportatorii își organizează traseele astfel încât să alimenteze exclusiv în țările cu prețuri avantajoase.“
UNTRR solicită implementarea urgentă a unei scheme reale și funcționale de rambursare a accizei de 60 bani/l, singura măsură capabilă să readucă alimentările în țară, să oprească pierderile bugetare masive, să reducă diferența de preț față de statele vecine, să protejeze competitivitatea transportatorilor români și a firmelor din România.









