În pofida tendinței globale de stabilizare și creștere matură, piața comerțului electronic din Moldova a continuat să se extindă în acest an. În timp ce retailul online global este preconizat să încetinească până la rate medii de creștere de o singură cifră până în 2026 (ECDB), Moldova a înregistrat o expansiune anuală de două cifre, o creștere accelerată a numărului de magazine online și o reducere semnificativă a dependenței de plățile în numerar la livrare – indicând tranziția către o economie digitală mai modernă și competitivă.
Potrivit studiului Piața de Comerț Electronic din Moldova, publicat de AmCham Moldova cu sprijinul Programului Innovate Moldova, Republica Moldova a înregistrat vânzări online de 8,93 miliarde MDL (463,9 milioane de euro) în 2024, reprezentând o creștere de 15% față de anul precedent. Pentru acest an, se preconizează că numărul magazinelor online va depăși numărul 2.800, mai mult decât dublu în comparație cu numărul de acum doi ani. Tranziția către plata la livrare continuă, însă tranzacțiile online cu carduri câștigă tot mai mult teren în principalele categorii de produse.
Aceste evoluții au poziționat Moldova ca una dintre piețele de comerț electronic cu cea mai rapidă creștere din Europa de Est, coincidând cu o perioadă de consolidare a pieței globale, în care consumatorii se așteaptă din ce în ce mai mult la livrări mai rapide, servicii digitale mai îmbunătățite și plăți online sigure.
„Piața de comerț electronic din Moldova se extinde mai rapid decât media globală, iar impulsul este structural — nu temporar. Vedem mai mulți comercianți online, mai multe plăți digitale și o integrare mai profundă cu lanțurile valorice europene. Aceste tendințe semnalează un ecosistem în maturizare, în care afacerile adoptă instrumente moderne, iar consumatorii adoptă un comportament de retail ‘digital-first’.”, a precizat Sergiu Rabii, directorul programului Innovate Moldova.
Cercetările indică faptul că aparatele electronice, electrocasnicele, cosmeticele și livrarea de produse alimentare rămân cele mai populare categorii de produse online, în timp ce cumpărăturile transfrontaliere continuă să reprezinte o parte semnificativă din cheltuielile totale ale consumatorilor. În 2025, audiența lunară a comerțului electronic din Moldova a ajuns la 450.000 de persoane, reprezentând aproximativ 75% din populația activă economic cu vârsta de peste 18 ani, un record istoric pentru țară.
Logistica și fulfillment-ul sunt, de asemenea, în curs de transformare, serviciile de curierat, îndeplinirea comenzilor interne și punctele de ridicare a coletelor funcționând acum la volume comparabile – ceea ce indică diversificarea afacerilor și creșterea complexității operaționale.
„Această cercetare este esențială nu doar pentru membrii AmCham, care includ cei mai mari retaileri, curieri, furnizori de servicii de plată și platforme digitale din țară, ci și pentru Guvern. Studiul oferă date și dovezi necesare pentru a proiecta reglementări moderne și previzibile și pentru a susține o economie digitală aliniată standardelor europene. Datele de înaltă calitate devin un atu național pentru elaborarea politicilor.”, a completat Mila Malairau, Director Executiv al AmCham Moldova.
Pe măsură ce Europa reduce decalajul dintre comerțul online și offline, progresele înregistrate de Moldova în domeniul plăților digitale, adoptării platformelor și comportamentului consumatorilor reflectă un ecosistem care se pregătește pentru o integrare regională mai profundă. Progresul continuu în domeniul reglementării digitale, protecției datelor și impozitarea comerțului electronic susțin în continuare alinierea țării cu lanțurile valorice ale UE și consolidează poziția acesteia în comerțul digital regional.
AmCham Moldova și Programul Innovate Moldova își reafirmă faptul că oferă o perspectivă anuală bazată pe date privind comerțul electronic, oferind îndrumări factorilor de decizie, liderilor din industrie și investitorilor internaționali.











