Industria de transport și logistică din Europa are parte, în opinia asociației profesionale poloneze TLP, de un număr fără precedent de mare de schimbări legislative: implementarea completă a sistemelor de securitate vamală, digitalizarea documentației, pregătirile pentru sistemul ETS2 ș.a. De aceea lunile următoare vor pune la încercare capacitatea companiilor de a funcționa în noua realitate, care mai are drept caracteristică și pe aceea că libertatea antreprenorilor de a decide pe cont propriu cum să-și administreze firmele este tot mai mică.
Paradoxul, mai arată TLP, este că o parte din această nouă legislație are ca scop îmbunătățirea situației cauzate de reglementările implementate anterior.
Unul dintre cele mai importante procese care afectează economia europeană este lupta împotriva schimbărilor climatice. Aici UE a adoptat o serie de instrumente pentru a încuraja (sau a forța) antreprenorii să decarbonizeze transportul: cerințe privind emisiile pentru parcurile de vehicule grele, euroviniete, cerințe privind infrastructura de distribuție a combustibililor alternativi (AFIR) și Sistemul de Comerț cu Emisii (ETS2) care va acoperi distribuția combustibililor pentru transporturi începând cu 2028.
În ciuda acestor măsuri, planurile Comisiei Europene de a reduce cu 45% emisiile de CO2 ale flotelor de vehicule noi până în 2030 ar putea eșua. De aceea, pentru a ajuta sectorul auto să vândă utilitare cu emisii zero, Comisia a anunțat un nou proiect de decarbonizare a parcurilor auto care include, printre altele, definiția legală a cotei minime de vehicule cu emisii zero (BEV, FCEV, HICEV) în rândul vehiculelor noi înregistrate în parcuri.
Obligația de a achiziționa un anumit număr de vehicule cu emisii zero s-ar aplica persoanelor juridice, inclusiv transportatorilor rutieri și companiilor care se ocupă cu leasingul sau închirierea de vehicule, care își desfășoară activitatea sub forma unei societăți comerciale. Deoarece utilizarea vehiculelor grele cu emisii zero este în prezent neprofitabilă (în cazul celor folosite pe distanțe mai lungi) sau tehnologic imposibilă (în cazul autobuzelor turistice și interurbane), introducerea acestei soluții ar avea consecințe serioase pentru piața transportului rutier, mai arată TLP.












