Comisia Europeană (CE) a setat ținte puțin mai joase decât cele anunțate inițial în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2 și a renunțat să interzică înmatricularea autoturismelor și vanurilor cu motor cu combustie internă începând din 2035. În aceeași zi însă, așa cum atrage atenția asociația poloneză de transport și logistică TLP, CE a publicat proiectul de regulament privind vehiculele corporative curate, care în a doua rundă de consultări publice primise numeroase opinii negative din diferite țări UE, neincluse însă în introducerea proiectului. În plus, CE raportează că cele mai multe comentarii au fost pozitive și susțin direcția sa de acțiune în domeniu și că doar câteva au fost prudente în privința noului regulament propus.
Consultările și-au îndeplinit scopul în măsura în care comentariile foarte critice ale companiilor de transport au dus la excluderea flotelor de vehicule grele din sfera problemelor reglementate de propunerea de regulament, arată reprezentanții TLP, care consideră că acesta este un succes al industriei, și care subliniază că, pentru prima dată în istoria consultărilor UE, cele mai multe opinii au venit din Polonia: peste 21% din total.
Conform CE, reglementările privind deținerea obligatorie a unui anumit număr de vehicule cu emisii zero sau scăzute în flotele corporative, stabilite de Bruxelles, sunt necesare, deoarece vânzările și disponibilitatea unor astfel de vehicule pe piața UE sunt prea mici. Astfel, CE a decis să specifice printr-un regulament, care în cazul aprobării finale se va aplica direct în fiecare țară UE, că marile companii (adică cele care angajează cel puțin 250 de persoane sau care au o cifră de afaceri anuală de 50 de milioane de euro) trebuie să aibă în flote un număr adecvat de autoturisme și vanuri de până la 3,5 t cu emisii zero și scăzute începând cu 1 ianuarie 2030. Această obligație se aplică vehiculelor nou înmatriculate și, subliniem încă o dată, nu se aplică vehiculelor grele.
CE a stabilit două obiective principale pentru fiecare stat membru. Primul este ca ponderea combinată a autoturismelor și autoutilitarelor cu emisii zero și reduse din numărul total de vehicule noi înmatriculate de marile companii pe teritoriul lor în fiecare an calendaristic să fie cel puțin egală cu obiectivele combinate pentru vehiculele cu emisii zero și reduse. Iar al doilea este ca ponderea autoturismelor și autoutilitarelor cu emisii zero din numărul total de vehicule noi înmatriculate de marile companii pe teritoriul lor în fiecare an calendaristic să fie cel puțin egală cu obiectivele minime pentru vehiculele cu emisii zero.
În cazul Poloniei, obiectivele stabilite de CE sunt ca autoturismele nou înmatriculate în flotele marilor companii să reprezinte 48% din 2030și 67% din 2025 și ținta minimă pentru cota de vehicule cu emisii zero să fie de 31% din 2030 și de 56% din 2035.
Iar pentru autoutilitarele nou înmatriculate în flotele marilor companii ținta totală pentru cota de vehicule cu emisii zero și scăzute să fie de 28% din 2030 și 67% din 2035, iar ținta minimă pentru cota de vehicule cu emisii zero să fie de 25% din 2030 și de 56% din 2035.
Aceleași valori au fost stabilite pentru Portugalia, România, Slovacia, Lituania, Letonia, Ungaria, Grecia, Croația și Bulgaria, iar pentru altele CE a prevăzut valori mai ridicate.
În plus, Comisia le interzice statelor membre, începând cu 1 ianuarie 2028, să ofere orice sprijin financiar pentru achiziționarea, leasing-ul și închirierea de autoturisme și autoutilitare de către companiile mari dacă aceste vehicule nu au emisii zero sau scăzute.
Începând cu 1 ianuarie 2028, statele membre ar trebui să ofere sprijin financiar pentru autoturismele și autovehiculele comerciale doar dacă acestea au fost fabricate în UE. Iar Comisia va stabili ulterior ce criterii vor determina faptul că producția s-a făcut în UE.
Din februarie 2028, statele membre mai trebuie să dezvolte și să transmită la Bruxelles, o dată la doi ani, planuri naționale care să indice mijloacele prin care vor fi atinse obiectivele CE.
Iar din februarie 2031 vor trebui să raporteze anual către Bruxelles numărul total de autoturisme și autovehicule comerciale nou înregistrate de marii antreprenori, inclusiv cota vehiculelor cu emisii zero și scăzute dintr-o anumită categorie.
Proiectul CE va fi subiectul lucrărilor Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene.













