Ministerul de Finanțe a prezentat astăzi, 23 decembrie, proiectul OUG pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, reglementarea unor măsuri fiscal bugetare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Proiectul, care reglementează măsurile fiscal-bugetare pentru 2026 și va avea impact asupra mediului de afaceri și a bugetului pentru anul viitor, și-a atras deja numeroase critici.
Potrivit proiectului de OUG Trenuleț, de la 1 ianuarie 2026 va rămâne o singura cotă de impozitare pentru veniturile microintreprinderilor de 1% (se elimină cota de 3%). Cu alte cuvinte, se elimină plafonul de 60.000 de euro pentru plata cotei de 1% pe veniturile microîntreprinderilor, rămânând doar plafonul de 100.000 de euro (potrivit IMM România, din cele 895.000 firme care au depus bilanț în 2024, 678.000 au avut cifra de afaceri sub 100.000 euro, respectiv 500.000 de lei). În plus, de la 1 iulie 2025 – odată cu creșterea salariului minim – suma neimpozabilă pentru care nu se datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, scade de la 300 de lei la 200 de lei.
Începând cu 1 ianuarie 2027 se va abroga impozitul pe construcțiile speciale – altele decât clădiri, terenuri.
De la 1 ianuarie 2026, termenul de transmitere în SPV a facturii este de 5 zile lucrătoare din momentul emiterii, și nu calendaristice cum este în prezent, iar impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) va scădea începând cu 1 ianuarie 2026 de la 1% la 0,5%, pentru ca din 1 ianuarie 2027 să se abroge.
A fost amânat până la 30 septembrie 2026 termenul pentru transmiterea de către ANAF a notificărilor de diferențe la decont, la care firmele trebuie să răspundă cu explicații, în cazul decontului precompletat E-tva, în cazul persoanelor juridice cu TVA la încasare.
Referitor la proiectul de OUG, IMM România s-a pronunțat în cadrul unui comunicat de presă, cu următoarele precizări:
1. Susține cota de 1% pentru impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
2. Solicită păstrarea sumei de 300 de lei neimpozabile (pentru care nu se datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii) și după 1 iulie 2025, când are loc creșterea salariului minim brut pe țară, pentru asigurarea unei creșteri a veniturilor nete ale salariaților (reducerea sumei neimpozabile este practic o creștere mascată a fiscalității pe forța de muncă).
Simularea privind păstrarea sumei neimpozabile de 300 de lei și după 1 iulie 2026 arată că salariul net ar fi de 2.741 de lei, față de 2.574 de lei în prezent, mai mare cu 167 de lei.
| Salariul minim în prezent 2025 cu deducere de 300 de lei | Salariul minim din 1 iulie 2026 cu deducere de 200 de lei | Salariul minim din 1 iulie 2026 cu deducere de 300 de lei | |
| Salariu minim pe economie | 4050 | 4325 | 4325 |
| Suma neimpozabilă | 300 | 200 | 300 |
| Valoarea calcul contribuțiii | 3750 | 4125 | 4025 |
| CAS | 938 | 1031 | 1006 |
| CASS | 375 | 413 | 403 |
| Deducere personală | 810 | 865 | 865 |
| Valoarea impozabilă | 1627 | 1816 | 1751 |
| Impozit | 163 | 182 | 175 |
| Salariu net | 2574 | 2699 | 2741 |
| CAM | 84 | 93 | 91 |
| Total contribuții sociale + CAM | 1560 | 1719 | 1675 |
3. Susține eliminarea impozitului pe construcțiile speciale începând din 1 ianuarie 2026, față de 1 ianuarie 2027, cum este prevăzut de actul normativ.
4. Este de acord cu reducerea IMCA la 0,5% începând cu 1 ianuarie 2026 și eliminarea completă din 2027.
5. Solicită eliminarea accizei din calculul cifrei de afaceri nu doar la producători/ importatori, ci pe întregul lanț comercial (includerea accizei în baza de calcul pentru distribuitori fiind mai nocivă decât IMCA și ICAS).
Tot în legătură cu proiectul de OUG Trenuleț, Federația Patronală a Energiei (FPE) și-a exprimat nemulțumirea, reclamând faptul că „măsurile au fost elaborate fără o consultare transparentă, fără timp suficient de analiză și fără un dialog social autentic cu reprezentanții mediului economic. (…) FPE își exprimă opoziția față de prelungirea OUG 5/2013 și OUG 6/2013, concomitent cu menținerea impozitului pe cifra de afaceri aplicabile sectorului de țiței și gaze, măsuri care accentuează suprataxarea și afectează grav sectoarele economice strategice.”
Solicitările FPE vizează:
1. Inițierea de consultări reale și transparente cu industria și patronatel reprezentative.
2. Adoptarea unor politici fiscale predictibile, anunțate din timp ș integrate într-un cadru multianual coerent.
3. Reanalizarea măsurilor fiscale propuse, având în vedere impactul economic real.












