În preajma Crăciunului și a noului an, președintele asociației transportatorilor danezi ITD, John Agervig Skovrup, a aruncat o privire asupra anului care tocmai se încheie și pe care îl caracterizează ca fiind „nebunesc“.
Așa cum am scris în repetate rânduri, una dintre marile probleme din Danemarca a fost în 2025 nu atât trecerea de la eurovinietă la taxa de drum pe kilometru, cât multele erori ale sistemului de colectare a ei, multele amenzi date și incertitudinea care le-a complicat inutil viața firmelor din domeniu. Din fericire, în ultimul timp sistemul de taxare nu mai are probleme atât de mari ca la început și nu se mai emit atât de multe amenzi inexplicabile.
Totuși, continuă să fie amenzi, iar ele au și acum valori egale indiferent de natura neregulii, iar acesta este, de altfel, motivul pentru care ITD s-a plâns în martie la Comisia Europeană, invocând încălcarea principiului proporționalității al UE, iar în vară a dat în judecată Ministerul Transporturilor și Ministerul de Finanțe din Danemarca pentru practica ilegală de emitere a amenzilor. Ambele procese sunt grele și de durată, consideră asociația, dar sunt și necesare.
Comisia a intervenit și a cerut statului danez să prezinte explicații privind practica amenzilor, dar ministerele au solicitat amânarea termenului de răspuns până la sfârșitul lui ianuarie, iar Parchetul a retras primele patru cazuri penale împotriva transportatorilor pentru amenzi neachitate, ceea ce arată că cerința de proporționalitate nu poate fi ignorată și că argumentele transportatorilor sunt puternice. Totuși, încă nu se știe cum se va încheia totul.
2025 le-a adus transportatorilor danezi și lucruri mai bune, inclusiv o nouă reglementare privind folosirea de ansambluri modulare și cu remorcă dublă, care va intra în vigoare la început de 2026 și va permite o greutate totală admisă mai mare și un cadru mai bun pentru un transport eficient.
ITD subliniază că Danemarca are, pentru prima dată, un ministru al transporturilor care vrea cu adevărat să debirocratizeze industria și să elimine regulile fără sens, ținând cont de propunerile organizațiilor din domeniu.
În mesajul de final de an, ITD mai arată că, inclusiv datorită intervenției sale și sprijinului membrilor săi, CE a renunțat la propunerea de a obliga firmele mari să aibă în flote un procent fix de vehicule fără emisii de CO2. 5.302 firme de transport din Europa au semnat o petiție comună, prin care au spus „nu” cerințelor obligatorii ale UE privind aceste cote, iar dintre semnăturile daneze peste 80% sunt ale membrilor ITD. Când vine vorba despre această temă, asociația crede că tranziția verde este în plină desfășurare și că nu este nevoie să se impună cerințe sau cote.
Nu a fost neglijată în mesajul de sărbători nici problema deficitului de forță de muncă, mai ales de șoferi, ITD arătând că este nevoie de noi măsuri și noi căi de recrutare.















