La editia CES de anul acesta, Bosch va pune accentul pe inteligenta artificiala folosita pentru fabricarea produselor inteligente. Unul dintre aceste produse este Parasolarul Virtual: un parasolar auto digital pe baza de IA (Iiteligenta artificiala), care isi va face debutul in cadrul celui mai mare targ de produse electronice din lume. Produsul a castigat si Premiul pentru Inovatie al CES®, alaturi de afisajul auto 3D al Bosch.
Alte utilizari importante ale IA Bosch din cadrul targului includ o aplicatie pentru intretinere predictiva pentru Statia Spatiala Internationala, un sistem pentru monitorizarea interiorului autovehiculelor si o platforma inteligenta pentru diagnosticarea medicala. „Solutiile pe care le prezentam in cadrul CES arata clar faptul ca Bosch intentioneaza sa devina un lider in inovatie si in domeniul IA”, declara Michael Bolle, membru al Consiliul de administratie al Bosch. „Incepand din 2025, toate produsele Bosch fie vor include inteligenta artificiala, fie vor fi dezvoltate sau produse cu ajutorul inteligentei artificiale”. Se preconizeaza ca volumul pietei globale pentru aplicatii IA va ajunge la aproximativ 120 de miliarde de dolari de-a lungul aceleiasi perioade, un nivel de douasprezece ori mai mare decat cel din 2018 (sursa: Tractica). Bosch doreste sa valorifice acest potential: compania investeste deja 3,7 miliarde de euro pe an in dezvoltarea de software, are in prezent peste 30.000 de ingineri programatori si 1.000 de angajati care lucreaza pentru IA.
Bosch a implementat un program de instruire cuprinzator. „Planuim sa pregatim aproape 20.000 de angajati in domeniul IA in urmatorii doi ani”, a explicat Bolle. „Trebuie sa investim nu numai in inteligenta artificiala, ci si in cea umana.” Programul include formate de instruire pentru trei niveluri diferite, pentru manageri, ingineri si dezvoltatori de IA, precum si linii directoare referitoare la utilizarea responsabila a IA. In acest sens, Bosch si-a intocmit propriu set de principii cu privire la IA care reglementeaza problemele referitoare la securitatea si etica IA. Prin acestea si propria expertiza, compania doreste sa consolideze increderea consumatorilor si partenerilor sai.
In viitor, Bosch considera ca unul dintre domeniile de expertiza de baza va fi reprezentat de utilizarea inteligentei artificiale la nivel industrial. „Dorim sa exploatam puterea inteligentei artificiale, nu in scopul crearii de modele de comportamente umane, ci in vederea imbunatatirii tehnologiei in folosul oamenilor”, a declarat Bolle. „Din acest motiv, IA industriala trebuie sa fie sigura, robusta si explicabila.” In viziunea Bosch, acest lucru inseamna ca oamenii trebuie sa mentina constant controlul, fie ca se afla pe strada, acasa sau in unitatea de productie.
Pe langa cheltuielile cu dezvoltarea de software, Bosch investeste la nivel mondial in oameni si in centre de competenta. De exemplu, compania investeste 100 de milioane de euro in constructia unui nou campus IA in Tübingen, Germania, iar mutarea aici este planificata pentru sfarsitul lui 2022. Complexul va oferi spatiu pentru schimburi creative si productive pentru 700 de experti in materie de IA, care provin de la Bosch, firme nou infiintate si institutii de cercetare publice. Noul campus ar trebui sa consolideze schimbul dintre expertii din Cyber Valley. Bosch este un membru fondator al Cyber Valley, infiintat in 2016
In plus, Centrul Bosch pentru Inteligenta Artificiala (BCAI) include sapte locatii la nivel mondial, inclusiv doua in SUA. BCAI are in prezent aproximativ 250 de specialisti in domeniul IA, care sunt implicati in peste 150 de proiecte in domeniile mobilitatii, productiei, caselor inteligente si agriculturii.
Prima aplicatie IA din lume pentru sectorul auto, care isi sarbatoreste premiera mondiala in Las Vegas, a fost creata in SUA: Parasolarul Virtual, care este un parasolar digital transparent. Un ecran LCD transparent, conectat la camera video care monitorizeaza habitaclul detecteaza directia in care priveste soferul. Cu ajutorul algoritmilor inteligenti, Parasolarul Virtual analizeaza aceste informatii si intuneca numai partea parbrizului prin care stralucirea soarelui poate deranja soferul. Parasolarul Virtual a obtinut cel mai mare scor din categoria sa in cadrul Premiilor CES pentru cele mai bune inovatii. De asemenea, noul ecran 3D Bosch a castigat la categoria sa. Cu ajutorul tehnologiei pasive 3D, ecranul genereaza un efect tridimensional realist pentru imagini si alerte. Acest lucru permite vizualizarea informatiilor mai rapid decat in cazul afisarii pe ecrane conventionale, imbunatatind siguranta in trafic.
Un plus de siguranta este asigurat si de noul sistem Bosch de monitorizare a habitaclului pentru autovehicule. Acesta detecteaza cand soferul devine somnolent sau se uita la telefon, pe baza miscarii pleoapelor, a directiei privirii si pozitiei capului – si alerteaza soferul cu privire la situatiile critice. De asemenea, monitorizeaza habitaclul autovehiculului in vederea determinarii numarului de ocupanti, a locului si a pozitiei acestora. Acest lucru permite optimizarea operarii sistemelor de siguranta, precum airbagurile, intr-o situatie de urgenta.
In 2019, cifra vanzarilor Bosch de sisteme de asistenta pentru sofer a crescut cu 12%, pana la aproximativ 2 miliarde de euro. In viitor, cand autovehiculele vor intra in modul de conducere partial automatizata pentru sectiuni de drum precum autostrazile, sistemul de monitorizare a soferului va deveni un partener esential: in aceste situatii, camera va asigura faptul ca soferul poate prelua controlul volanului in orice moment. Pana in 2022, compania va cheltui aproximativ 4 miliarde de euro pentru sisteme de conducere automatizata si va avea peste 5.000 de ingineri angajati. Pentru completarea portofoliului de senzori pentru acest domeniu, Bosch lucreaza in prezent si la senzori lidar pregatiti pentru productie. Pe langa senzorii radar si camerele video, senzorii lidar reprezinta cea de-a treia tehnologie de importanta vitala. Senzorul lidar Bosch cu raza mare de actiune poate detecta si obiecte nemetalice pe distante mari, precum pietrele de pe sosea.
Bosch a stabilit obiective inalte pentru sistemul de senzori SoundSee lansat in spatiu la sfarsitul lui 2019. Fiind instalat pe robotul zburator autonom al NASA, Astrobee, SoundSee va izola sunete neobisnuite de pe Statia Spatiala Internationala, va analiza materialul audio cu ajutorul unei analize realizate de IA si va indica momentele in care sunt necesare activitatile de intretinere. Incepand cu prima parte a lui 2020, datele audio inregistrate de SoundSee vor fi transmise catre o unitate de control de la sol, configurata conform specificatiilor NASA si integrata in Centrul de Cercetare Bosch din Pittsburgh, PA. Sistemul, care nu depaseste dimensiunile unei cutii de alimente, a fost dezvoltat in SUA alaturi de Astrobotic, in cadrul unei colaborari pe probleme de cercetare cu NASA.
Un produs complet legat de pamant este Vivascope, o platforma inteligenta pentru patologie care ajuta diagnosticarea medicala. Acesta mareste specimene precum cele de sange si alte fluide corporale, digitalizeaza rezultatele microscopice si le analizeaza cu ajutorul algoritmilor sustinuti de inteligenta artificiala. Poate identifica anomaliile celulare cu precizie si rapiditate si poate asigura o asistenta utila pentru medici in activitatile de evaluare si diagnoza.
In cadrul CES, Bosch prezinta si multe inovatii non-IA. De exemplu, modulul sau Light Drive pentru ochelari inteligenti este prima solutie din lume pe baza de senzori pentru transformarea unei perechi de ochelari normali in ochelari inteligenti. Este cu peste o treime mai ingust decat celelalte solutii de pe piata si cantareste mai putin de zece grame. Imaginile clare proiectate in campul vizual al purtatorului, care sunt clar perceptibile chiar in lumina directa a soarelui, includ de la informatii de navigare si mesaje text pana la inregistrari in calendar si instructiuni de utilizare – in functie de informatiile primite de la un smartphone sau ceas inteligent.
In cadrul CES, prin piesa de rezistenta care inglobeaza tehnologia de transport cu ajutorul IoT, Bosch prezinta solutiile pe care le pune la dispozitia producatorilor de autovehicule si a furnizorilor de servicii de mobilitate pentru electrificarea, automatizarea, conectivitatea si personalizarea autovehiculelor folosite pentru ride-sharing. Portofoliul sau nu include doar componente, ci si servicii de mobilitate conectate perfect care ofera utilizatorilor flexibilitate in modul de utilizare, administrare, tarifare si intretinere a propriilor flote de autovehicule, precum si care garanteaza siguranta fiecarei calatorii. La standul Bosch, vizitatorii pot vedea si tehnologii pentru conducere si senzori imbunatatite pentru mobilitatea conectata si cu zero emisii din viitor.
Bosch isi extinde domeniul serviciilor pentru IoT la nivel rezidential. Punctul de atractie in acest sens este platforma deschisa Home Connect, prezentata in cadrul CES. Incepand cu mijlocul lui 2020, aplicatia platformei va oferi control asupra luminozitatii, dispozitivelor de divertisment si echipamentelor de gradinarit inteligente oferite de diferiti producatori. Numarul companiilor partenere, in prezent 40, urmeaza sa se dubleze, asigurand un confort si o eficienta sporite a timpului petrecut acasa.
Protectia climei constituie o preocupare majora, astfel incat pana la sfarsitul lui 2020, toate cele 400 de unitati Bosch din lume vor fi neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2 si, indiferent daca sunt unitati de dezvoltare, productie sau administratie, nu vor mai avea nicio amprenta de carbon, obiectiv ce a fost deja atins de unitatile din Germania.
Inteligenta artificiala joaca un rol si aici: in unitatile individuale, de exemplu, o platforma interna pentru energie utilizeaza algoritmi inteligenti pentru a identifica devierile consumului de energie. Doar acest lucru a permis unor fabrici sa isi reduca emisiile de CO2 cu peste 10 procente in ultimii doi ani. Avand in vedere faptul ca Bosch detine 270 de astfel de fabrici, potentialul economiilor este enorm. Dupa cum explica si Bolle: „Acesta este, pe scurt, mesajul nostru in cadrul CES: Bosch are planuri mari in ceea ce priveste IA, din multe puncte de vedere”.