Impactul pandemiei de COVID-19 nu poate fi inca evaluat, iar prejudiciul adus industriei este urias. Dintre toate, turismul este printre cele mai afectate domenii, se arata intr-o scrisoare oficiala trimisa Comisiei Europene de catre Eric Drésin, secretar general al Asociatiei Agentiilor de Turism si Tour-Operatorilor din Europa (ECTAA).
Pe langa masurile fiscale pregatite si/sau adoptate de statele membre pentru sustinerea economiilor nationale, Uniunea Europeana a anuntat o „infuzie” de 7,5 miliarde de euro in sprijinirea sistemului sanitar, a afacerilor de familie si a celor mai grav afectate sectoare de activitate. Astfel, ECTAA solicita Comisiei Europene sa ofere sustinere intregului lant de furnizori din turism. „Agentiile si tour-operatorii sunt sub presiune din toate partile: au contractat deja pachete turistice pentru clientii lor si au efectuat plata totala sau partiala a acestora. Beneficiarii insa isi anuleaza vacantele si solicita restituirea banilor, iar firmele de intermediere nu au cum sa isi recupereze banii de la furnizorii de servicii hoteliere etc. In acelasi timp, nici nu se fac rezervari noi, astfel ca intervine problema lichiditatilor”, se arata in scrisoarea ECTAA.
In aceste conditii, Comisia Europeana ar trebui sa permita o aplicare flexibila a directivei 2302/2015 privind vacantele si pachetele de calatorie. De asemenea, statele membre ar trebui sa poata utiliza prevederile art 107 (3)b) in caz de urgenta, pentru a sustine financiar tour-operatorii, agentiile de turism, furnizorii de servicii de transport, de cazare etc., pentru a asigura supravietuirea acestora si pentru a permite restituirea banilor catre clientii finali.
Rolul turismului in economia Uniunii Europene este esential, avand in vedere numarul mare de oameni care lucreaza in domeniu – aproximativ 12 milioane de persoane sunt angajate in firme mici si mijlocii din toate statele UE, iar contributia acestui sector la produsul intern brut al UE este de peste 10%. Fara un sprijin concret in perioada urmatoare, primele falimente ar putea deja aparea, iar, in aceste conditii, cei afectati nu vor putea primi reducerile de tarife sau restituirile la care ar avea dreptul din partea furnizorilor de servicii turistice, in conformitate cu directiva 2302/2015, se mai arata in scrisoarea ECTAA. Prin urmare, o forma temporara de compensare ar trebui stabilita la nivelul statelor membre sau al UE, pe care beneficiarii finali (calatorii) sa o poata accesa in vederea restituirii complete sau partiale a sumelor platite anterior.
Directiva 2302/2015 ofera multe avantaje clientilor de servicii turistice si de transport, ale caror drepturi sunt protejate inclusiv in situatii exceptionale, cum sunt cele de pandemie, in care toate calatoriile sunt anulate, iar statele isi inchid granitele, aeroporturile etc.
In aceste conditii, masurile recomandate de ECTAA sunt urmatoarele:
– Flexibilitate in restituirea banilor catre clienti in termen de 14 zile (art. 11.5, 12.4 si 12.5), cu conditia ca sumele datorate sa fie incasate de catre agentii/tour-operatori de la furnizorii de servicii turistice;
– Posibilitatea agentiilor/tour-operatorilor de a returna banii sau de a oferi reduceri sub forma de voucher-e sau note de credit;
– Furnizorii de servicii turistice nu vor putea face plati cash fara a primi sprijin financiar din partea statelor membre, in baza art 107 (3)b) – altfel vor falimenta;
– Costurile de calatorie determinate de blocarea unei persoane in carantina ar trebui compensate de catre autoritatile care impun carantina respectiva. Calatorii care nu mai pot sa se intoarca acasa din cauza carantinei trebuie sa primeasca sprijin financiar de la autoritati pentru efectuarea deplasarii, atunci cand acest lucru va fi permis;
– Daunele non-materiale nu ar trebui luate in considerare, intrucat COVID-19 reprezinta o situatie de forta majora;
– Protectie financiara pentru vouchere si note de creditare, prin scheme existente, polite de asigurare dedicate sau un fond dedicat de garantare;
– Prevederile privind restituirea banilor, in conformitate cu articolul 10 din directiva, ar trebui suspendate, in lumina volatilitatii costurilor, a actiunilor guvernamentale si a ratei de schimb valutar.