Daimler Truck AG si Volvo Group au anuntat semnarea acordului preliminar de punere a bazelor unui joint-venture dedicat exclusiv dezvoltarii tehnologiei de propulsie pe celule de hidrogen (H2) pentru vehiculele comerciale grele.
In ciuda blocajului generat de pandemia Covid-19, proiectele de reducere a poluarii continua, iar termenele stranse impuse de Comisia Europeana nu pot fi atinse fara o abordare comuna si fara unirea eforturilor de dezvoltare tehnologica. Prezenti in cadrul unei conferinte de presa online, Martin Lundstedt, CEO si presedinte Volvo Group, si Martin Daum, CEO Daimler Truck AG, au anuntat ca cele doua grupuri vor lucra impreuna pentru dezvoltarea tehnologiei de propulsie pe celule de hidrogen, subliniind, in acelasi timp, ca vor ramane competitori pe toate celelalte segmente de piata. Finalizarea joint-venture-ului este asteptata pentru trimestrul al treilea al anului. Toate tranzactiile potentiale vor fi examinate si aprobate de catre autoritatile responsabile competente.
Colaborarea intre cei doi mari producatori nu va incepe de la zero.
Daimler are o lunga istorie in dezvoltarea tehnologiei pe hidrogen si va participa in joint-venture cu Daimler Trucks Fuel Cell AG, compania din cadrul grupului care va reuni toate resursele si cunostintele dobandite de Daimler in acest domeniu in ultimii 25 de ani (incorporand si Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH, cu sediul in Nabern, Germania). Separat, Volvo Trucks investeste 600 de milioane de euro, ceea ce reprezinta o cota de 50% in acest joint-venture. Pe viitor, ambele companii si-au luat angajamentul sa investeasca major in tehnologia pe hidrogen, iar sumele vor fi de ordinul sutelor de milioane de euro.
„Acesta este un moment istoric. Asteptam si altii sa ni se alature, astfel incat hidrogenul sa ia amploare pe scara larga. Avem nevoie de sprijin legislativ, in special in directia dezvoltarii infrastructurii, pentru ca este evident ca singuri nu vom reusi. Dar primul pas a fost facut. Fara discutii, viitorul este electric. Vehiculele pe celule de hidrogen au la baza tot un sistem de propulsie electric, insa, in functie de autonomia dorita, hidrogenul permite ca energia sa fie produsa la bord, in loc sa fie depozitata in baterii. Din acest punct de vedere, camioanele sunt principalii beneficiari ai acestei tehnologii de propulsie, prin intermediul careia energia se produce direct la bordul vehiculului”, a declarat Martin Daum.
Dezvoltarea infrastructurii merge mana in mana cu dezvoltarea tehnologica, este de parere Martin Lundstedt. „Productia de celule de hidrogen se poate face in numeroase variante, asa ca exista flexibilitate, dar infrastructura de alimentare ramane cheia extinderii utilizarii pe scara larga a hidrogenului”. Hidrogenul se poate produce in doua moduri: prin transformarea apei in hidrogen cu ajutorul energiei electrice (hidrogen „verde”) si prin tehnologia de capturare a carbonului din gazul natural (hidrogen „albastru”). Acesta din urma este combustibilul neutru in ceea ce priveste carbonul.
Volvo Group a investit in tehnologia pe celule de hidrogen pana la un moment dat, dupa care s-au urmarit si alte surse de propulsie alternativa. In ultimii ani a rezultat tot mai clar ca hidrogenul este cea mai sustenabila solutie pentru transportul pe termen lung.
Joint-venture-ul va avea intr-o prima faza 250 de angajati in total, insa, in functie de cum vor decurge lucrurile si se va avansa pe partea de industrializare, numarul de angajati va fi adaptat.
In perioada 2020-2030 se va lucra gradual la dezvoltarea si implementarea noii tehnologii, cu o intensificare in cea de-a doua jumatate a decadei, cand probabil ca vor fi disponibile si primele camioane pe hiderogen in productia de serie.
Geografic, joint-venture-ul va viza cu precadere Europa, dar asta nu inseamna ca tehnologia nu va fi disponibila si pe alte continente.
Oricum, Daimler are o activitate sustinuta la filiala sa din Vancouver
(Canada) in dezvoltarea de celule pe H2, astfel ca, in masura in care infrastructura o va permite, tehnologia va fi disponibila si in America de Nord.
Un lucru este cert: vanzarea de camioane diesel nu mai poate continua dupa 2050, pentru a stopa incalzirea globala. Ar fi indicat ca inca din
2040 sa se opreasca vanzarile, daca se poate, avand in vedere perioada lunga de exploatare a camioanele. Este clar ca in urmatorii 20 de ani, tehnologia pe celule de H2 va trebui sa acopere 95% din vanzarile de camioane noi, iar pentru ca acest lucru sa fie fezabil, performantele trebuie sa fie comparabile cu tehnologia diesel.