Potrivit unui studiu comandat de Uniunea Internationala a Cailor Ferate (UIC), in zece ani, pana la doua milioane de TEU s-ar putea deplasa pe calea ferata de-a lungul coridoarelor dintre Asia si Europa.
Cercetarile, realizate in colaborare cu firma de consultanta specializata Infrastructure Economic Center, ofera o analiza a evolutiei rutelor din ultimii ani si sugereaza dezvoltarea traficului pana in 2030. Desi ratele de crestere rapida din ultimii ani sunt dificil de replicat, variatia cererii de transport de marfa, presiunea din China, potentialele imbunatatiri logistice si reducerea timpilor de tranzit la frontiera, ofera o perspectiva pozitiva. Acest lucru se poate observa din evolutia datelor. In 2015, statisticile vorbeau despre 65.000 TEU pe calea ferata, apoi de 145.000 in 2016 si 279.000 in anul urmator, in timp ce in 2019 cifrele au atins 345.000 TEU.
Dintre containerele incarcate, 67,6% au calatorit pe calea ferata din Asia in Europa, in timp ce doar 32,4% in sens invers. Aproximativ 95% din tranzitul eurasiatic pe ambele directii trece prin Rusia, lasand o pondere minima pentru implicare cailor ferate din Azerbaidjan, Georgia si Turcia, pe ruta Baku-Tbilisi-Kars.
Studiul UIC a examinat trei scenarii macroeconomice pentru a evalua potentialul traficului feroviar pana in 2030. In cele mai pesimiste prognoze, care iau in considerare posibile razboaie comerciale, crize de sanatate si tensiuni geopolitice, proiectiile sunt de 450.000 TEU. In cazul unei cresteri constante, dar moderate, ar putea ajunge in schimb la 872.000 TEU, in vreme ce, scenariul cel mai promitator, prevede un plafon de doua milioane TEU.