Masurile de izolare din Italia au afectat atat transportul feroviar, cat si pe cel naval, in ciuda rolurilor principale jucate de aceste moduri in livrarea produselor sanitare si agroalimentare. Confetra Study Center si Ranstadt Italia arata, potrivit Uomini e Trasporti, o contractare medie a volumelor in ultimele doua luni de 35 – 45%. Volumului marfurilor aeriene a scazut suplimentar, in martie, cu 40%, transportul feroviar (combinat) pierde 50% din trenurile complete, curierii se plang de contractii de pana la 70%, iar terminalele portuare de 10 – 30%.
Insa fiecare mod a gasit solutii de adaptare pentru unele marfuri. Odata cu prabusirea traficului de calatori (-60% in ultima saptamana a lui martie), livrarile de produse medicale s-au facut cu aeronavele de pasageri. Austrian Airlines a transportat cu doua Boeing 777 medicamente, dar si doua milioane de masti in Europa cu un Airbus A330-800. Emirates SkyCargo a transportat alimente si echipamente medicale, catre 51 de destinatii, cu avioane Boeing 777-300ER. Mai mult, olandezii de la Trip & Co au creat doua mini-containere de 80 kg, modelate pe forma scaunului. Singura frana a sectorului este saltul costurilor: la sfarsitul lui martie, inchirierea unei curse cargo de la Shanghai in Europa a depasit un milion de dolari, fata 400.000 de dolari in mod obisnuit, iar costul unei incarcaturi de tip Boeing 747-800 a sarit de la 320.000 de dolari, la peste un milion.
Transportul feroviar ofera avantajul unor tarife mai mici si a reducerii contactelor interpersonale, iar fiecare convoi duce echivalentul a 32 de camioane. Alessio Muciaccia, CEO al GTS, a recunoscut: „sistemul intermodal este pus la incercare printr-o crestere neasteptata a comenzilor pe rutele internationale cu pana la 70%. Cozile nesfarsite de camioane care se formeaza la frontiere si deficitul de soferi, au transferat cantitati imense de marfuri pe calea ferata.“ Polo Mercitalia a distribuit 3,5 milioane de tone de marfuri pe continent de la inceputul crizei, filiala TX Logistik Group a dus peste 550.000 t in 11 tari, cu o mie de trenuri, iar Mercitalia Rail 2,5 milioane t in 20 de tari, cu 6.000 de trenuri.
Sectoarele agroalimentar si medical sunt motoarele traficului. Astfel, Mercitalia Logistics a livrat 50.000 t de marfuri in Italia si Franta. Conserve Italia transporta pe calea ferata 30.000 t de marfuri in Germania si Franta. Circa 23% dintre companiile care exporta prosecco au descoperit intermodalitatea si, prin urmare, trenul. TXL transporta somon danez la magazinele italiene in 36 de ore si parmezan italian la cele germane, peste noapte. Trenurile care pleaca de doua ori pe saptamana de la interportul Parma, gestionate de GTS, se deplaseaza si in Germania, pentru a duce pastele Barilla la terminalul DB din Ulm. In plus, in Germania, lantul de supermarketuri Aldi, pentru a nu ramane fara paste italiene, a organizat trenuri speciale din Campania spre Nürnberg. Prima livrare, la inceputul lui aprilie, a constat in 60.000 de pachete de fusilli, 75.000 de pachete de penne si 250.000 de pachete de spaghete.