In ultimele luni, autoritatile belgiene si-au intensificat investigatiile atat asupra companiilor locale, cat si asupra companiilor straine, vizand in special platile salariale ale soferilor internationali. In urma unui astfel de control, efectuat in martie, au fost blocate 89 de camioane ale companiei Vos Logistics inmatriculate in Polonia si Romania sub acuzatia de dumping social. Compania de transport olandeza a fost acuzata ca isi foloseste soferii de la companiile din aceste tari pentru a efectua operatiuni in statele din Europa de Vest, in special din Benelux, unde costul fortei de munca este mult mai mare, facand concurenta neloiala transportatorilor locali. Pentru eliberarea celor 89 de camioane, compania a depus o garantie financiara de 500.000 de euro.
„Toate cele 89 de camioane sechestrate la 1 martie lucreaza acum. Din total, numai sase camioane erau romanesti, iar restul poloneze“, a declarat pentru revista Tranzit Marton Dozsa, business unit manager Vos Logistics Romania, subliniind ca problema dumpingului social este gresit inteleasa de procurorul belgian. „Nu se pune problema de asta, de vreme ce noi nu avem baze in Belgia si nu dirijam camioanele de acolo, ci absolut totul se desfasoara din Romania, inclusiv facturarea clientilor pentru care lucram. Nu avem o firma de tip casuta postala, iar drept dovada sta cifra noastra de afaceri, care a crescut de la an la an, pentru ca s-a mutat toata activitatea pe Romania. Soferii nostri sunt angajati in Romania, camioanele sunt inmatriculate aici, si activitatile de dispecerizare, planificare, relatii cu clientii se desfasoara din Romania. Legat de salarii, nu ni s-au cerut actele, ci au facut o interogare a fiecarui sofer in parte“, a spus acesta, completand: „nu este adevarat ca facem cabotaj pe Belgia, pentru ca noi avem o parcare in zona portului unde lasam sau cuplam semiremorcile si unde facem pauzele zilnice, insa nu e o baza a noastra, fiind inchiriata de colegii din Belgia.“ Marton Dozsa precizeaza ca imaginea companiei nu a fost afectata de aceasta sechestrare de vehicule, clientii cunoscand seriozitatea firmei, iar scaderea pe partea de cargo la 50%, iar pe partea de silo la circa 80-85%, din comenzile de anul trecut, are drept cauza situatia actuala a pietei, marcata de efectele pandemiei de coronavirus.
La randul sau, Frank Verhoeven, directorul general al Vos Logistics, se arata optimist. „Vos Logistics nu este suspectat de niciun delict si nu au fost avansate acuzatii impotriva companiei. Desi suntem convinsi ca operatiunile din Belgia sunt conforme, in prezent analizam in detaliu operatiunile noastre in Zeebrugge si Pittem“, a spus acesta, completand: „suntem foarte increzatori ca ne organizam transporturile intr-un mod adecvat si in conformitate cu legile si reglementarile europene si stam departe de lucruri precum dumpingul social. Ne platim soferii in mod corespunzator, iar faptul ca acestora le place sa lucreze pentru noi a fost recent confirmat in studiul de satisfactie a personalului nostru. Da, organizam transporturi din Polonia si Romania. Da, aceste camioane sunt in Belgia si da, avem facilitati in Belgia pentru a ne caza soferii. Acesta este modul in care actionam. Autoritatile belgiene ne spun ca folosim soferi polonezi si romani pentru transport international organizat din Belgia, dar este permis acest tip de activitate si este permis, de asemenea, ca acestia sa fie platiti de tara din care provin, cu conditia respectarii salariului minim din Belgia; altfel este concurenta neloiala. In prezent, asteptam rezultatul investigatiei si ramanem in dialog cu autoritatile judiciare belgiene, gata sa furnizam orice informatii solicitate.“
Vos Logistics a raportat o cifra de afaceri de 342 milioane de euro in 2019, in crestere cu 9% fata de anul precedent. Acesta are 3.000 de angajati, in cele 30 de locatii detinute si opereaza o flota de 1.400 de camioane. Are, de asemenea, 4.000 de unitati de incarcare si 300.000 m2 de spatii de depozitare.