In ciuda previziunilor optimiste de la inceputul lui 2012, piata de echipamente de manipulat a cunoscut o scadere importanta comparativ cu anul anterior. Astfel, de la 2.200 de unitati estimate a intra in piata, 2012 urma sa se incheie doar cu 1.800 de echipamente. La fel ca in industria auto, si la stivuitoare se vorbeste tot mai mult de costul total de exploatare pe durata de viata a acestora, in conditiile in care furnizorii de produse premium incearca sa justifice diferenta costului de achizitie in fata unui segment tot mai mare de potentiali clienti focalizati exclusiv pe pret.
Inchirierea pe term
en lung devine o practica tot mai populara, chiar daca mai are pana sa atinga ponderile din Europa de Vest, dovada ca piata romaneasca este inca in proces de maturizare.
Desi piata de echipamente a scazut fata de estimarile initiale cu aproximativ 20%, proiecte exista. Nu neaparat pe logistica si, de altfel, proiecte importante sunt si pe intralogistica, industrie si constructii, este de parere Mihai Hotinceanu, director de marketing Bergerat Monnoyeur.
Din cauza situatiei dificile a pietei de logistica in general, la nivel european, clientii nu prea pot asimila cresterea costurilor de achizitie, cu toate ca materia prima si tehnologiile din ce in ce mai per-formante impun majorarea preturilor la stivuitoare. Tocmai de aceea se pune tot mai mult accent pe serviciile post-vanzare si pe calculul corect al costului total de operare al echipamentelor.
Conceptul „total cost of ownership“ sau costul total per durata de viata a echipamentului incepe abia acum sa fie inteles pe piata si pe anumite segmente de produse inca nu este aplicat deloc. Si in ciuda crizei, dealerii de echipamente chinezesti inca rezista, pentru ca vin cu preturi foarte mici si, in acelasi timp, nici nu investesc in piese de schimb. Pe anumite tipuri de produse vorbim de un segment de 10-15% din piata.
Pe de alta parte, inchirierea pe termen lung a crescut semnificativ la toti furnizorii importanti. Munca de a explica avantajele inchirierii este foarte mare, pentru ca in Romania functioneaza inca mentalitatea romaneasca de a detine active. Si pe de alta parte, clientii sunt putin sceptici atunci cand vine vorba de angajamente pe termen lung, ceea ce este totusi normal avand in vedere criza. Din pacate, multi intra in detaliile ofertei si pierd din vedere esentialul: diferenta dintre finantare si inchiriere. Marii jucatori vin cu lectia invatata din strainatate. Sigur, si in Europa de Vest un segment important de piata merge in continuare pe achizitie.
Ar fi bine daca clientii ar fi mai deschisi catre expertiza si solutiile oferite de producatorii de stivui-toare, in functie de aplicatiile pe care le deruleaza. Multi au ramas axati pe anumite configuratii, chiar daca ele nu reprezinta cea mai eficienta solutie.
…