In plina criza, Grupul Renault a decis sa deschida in Romania cel mai mare depozit de piese din afara Frantei. Decizia a fost luata ca urmare a cresterii vanzarilor Dacia, dar si a diversificarii gamei de produse a grupului. Situat la Oarja, depozitul se intinde pe 65.000 m2 si adaposteste 70.745 de tipuri de piese din gama Dacia, Renault si Nissan. Marfurile vin de la cei 369 de furnizori ai Centrului de Piese de Schimb (CPS) si apoi sunt livrate catre 110 clienti, in circa 64 de camioane gestionate zilnic.
Diversificarea gamei de produse a Grupului Renault, dar si succesul vehiculelor Dacia la export au determinat oficialii companiei sa se gandeasca inca din 2008 la o extindere a capacitatilor de logistica existente.
Daca anul trecut au fost produse circa 200.000 de vehicule Dacia, in 2010 numarul acestora este estimat la 340.000. Pana luna trecuta fusesera expediate 180.000 de vehicule, iar anul acesta va fi depasit volumul unitatilor produse in 2008, de 300.000.
Cum vechiul depozit de piese lucra la capacitate maxima, in aprilie 2010, grupul Renault a inceput activitatea de logistica intr-un nou centru de piese de schimb (CPS) la Oarja, construit intr-un an, aproape de autostrada Bucuresti-Pitesti, dar si de uzinele Dacia de la Mioveni. Depozitul se intinde pe o suprafata de 65.000 m2, aproape dubla fata de centrul de la Bradu, si e al patrulea ca marime al Grupului Renault.
Desi, in 2008, oficialii companiei anuntau o investitie la Oarja de peste 40 de milioane de euro, cifra nu a mai fost confirmata. Investitiile in teren si depozit au fost realizate impreuna cu partenerii, insa dotarile interioare, respectiv rafturile sau marcajele de stocare, au fost achizitionate de Renault, iar investitiile au depasit 3,5 milioane de euro.
De la CPS se asigura distributia pieselor de schimb Dacia, Renault si Nissan in Romania si a pieselor Dacia la export. Cele mai multe livrari, 70%, se fac pe cale terestra, 20% maritima si 10% aeriana. Aici lucreaza 160 de persoane organizate in doua schimburi, pentru care Dacia asigura transportul din Pitesti si Mioveni. „Cele trei marci, Dacia, Renault si Nissan, au o cota de 40% din piata auto romaneasca. Noul centru de piese va imbunatati serviciile oferite clientilor nostri din Romania si din Europa.
Extinderea gamei de produse s-a tradus prin extinderea nevoii de distributie a tot mai multor piese catre tot mai multi clienti din tot mai multe tari. Asta inseamna o imbunatatire a calitatii, costurilor, dar si a termenelor de livrare“, a explicat Jacques Daniel, director post vanzare Grup Renault.
Activitatea de la Bradu a incetat
Transportul pieselor intre depozitul vechi de la Bradu si cel nou a fost facut noaptea, activitatea derulandu-se in paralel in cele doua locatii. In prezent, vechea locatie este scoasa la vanzare. „Activitatea de la Bradu a incetat, cladirea de acolo face acum parte din activele imobiliare ale grupului Renault si este de vanzare. Activitatea de aici este similara celei de la Bradu, cu diferenta ca a crescut numarul de automobile Dacia care se livreaza in lume. Iar vechiul centru ajunsese la saturatie. Obiectivul nostru a fost doar de a mari capacitatea de stocare. Mutarea din centrul vechi a inceput in aprilie-mai, dar acest lucru se petrecea pe timpul noptii, pentru a nu intrerupe activitatea cu clientii. Iar in noul centru se lucreaza din aprilie.“
64 de camioane trec zilnic pe la Oarja
CPS lucreaza cu 369 de furnizori, dintre care 206 din Romania si 163 externi. Acestia livreaza zilnic catre depozitul Renault 32 de camioane, 12 fiind de la export. Cel mai important furnizor pentru Dacia este uzina Dacia, pentru gama de piese Renault, depozitul DLPA Cergy (Franta), iar pentru piesele Nissan, depozitul de la Amsterdam. Tot 32 de camioane sunt expediate zilnic de la CPS, majoritatea la import si noua la export. De aici se livreaza catre 110 clienti din Romania si 53 din alte 33 de tari.
Depozitul are 10 zone de stocare
In depozitul de la Oarja sunt gestionate 70.745 de repere din gama Dacia, Renault si Nissan si sunt stocate 31.080 de referinte. Marfa de aici este manipulata cu ajutorul a peste 20 de utilaje, respectiv stivuitoare, electrostivuitoare si motostivuitoare, transpalete electrice si manuale, carucioare pentru transportul pieselor.
Depozitul este organizat in 10 zone de stocare, una pentru partea de aprovizionare-receptie, doua pentru expeditie interna si externa si sapte pentru stocare. In plus, o zona speciala este pentru produse chimice.
Zona de aprovizionare-receptie este dotata cu 10 rampe de descarcare a camioanelor, iar aici sunt gestionate peste 31.000 de repere. Pentru a elibera rapid camioanele, descarcarea se face in cadrul unor marcaje speciale la sol. Apoi se incepe verificarea conformitatii coletelor si a calitatii pieselor si fiecare piesa este distribuita catre o adresa de stocare in depozit.
„Fiecare reper are o adresa in sistem, care este inregistrata si gestionata in sistemul informatic“, a spus Silvia Staicu, reprezentanta centrului de piese CPS.
Tot aici, marfa este organizata pe camioane pentru livrare.
80% din referentialul depozitului pe 2.500 m2
La alocarea unei adrese in depozit, pentru fiecare piesa se iau in considerare criterii precum datele tehnice ale ei si tipul de conditionare. „Toate piesele mai mici de 0,5 g si cele atipice, care au dimensiuni mai mari, sunt stocate in platforma, o structura etajata, separata de restul suprafetei de depozitare. Aceasta ocupa 2.500 m2 si gazduieste 80% din referentialul depozitului. Cele mai mici piese stocate aici sunt inelele de 1-2 grame, iar cea mai grea este caroseria Dacia Logan VAN, de 335 kg. Pentru toate piesele de dimensiuni mai mari sau cele care sunt stocate in volum mare si sunt conditionate in carton paleti, structura de stocare este rakul sau raftul. Mai exista si stocarea la sol pentru fiecare piesa conditionata in containere metalice sau colete care se pot suprapune“, a mai explicat Silvia Staicu.
Pentru optimizarea fluxurilor si cresterea productivitatii, un alt criteriu luat in considerare la alocarea unei adrese in depozit este media de vanzari, astfel incat cele cu vanzarile mai mari sunt aranjate, de obicei, in apropierea zonelor de expeditie sau la parterul platformei.
De asemenea, se tine cont si de clasa din care fac parte piesele. „Deoarece in momentul ambalarii pentru expeditie acestea trebuie sa fie grupate. Exista o clasa pentru parbrize, alta pentru motoare, care necesita conditii speciale de transport, iar reperele speciale pentru geam, necesita conditii speciale pentru ambalare.“ In zona de expeditii la export, marfa este asezata pe camioane la sol.
Cei mai multi clienti sunt in tara
Principalul client al CPS este Dacia Renault Nissan din Romania. In total in Romania sunt 110 clienti CPS, iar alti 33 sunt din alte tari, dintre care la cea mai mare distanta se afla cel din Columbia. Comenzile sunt facute direct in sistemul informatic, iar cele de urgenta sunt tratate cu prioritate. Cum cei mai multi clienti sunt din Romania, pentru peste 75% din acestia livrarile se fac in mai putin de 24 de ore de la comanda, iar rata de disponibilitate este de 95%. „Comenzile sunt preluate zilnic pana la ora 15, iar livrarile incep sa fie facute dupa ora 17. Se tine cont de distantele de pe teritoriul tarii, astfel ca primele livrari se fac catre zonele cele mai indepartate din vest si est.“ Spre Bucuresti merg 20-30% din totalul livrarilor, aici camioanele fiind trimise in ultima parte a programului de lucru. La intrarea in Capitala, marfa este dusa la diferite platforme, de unde este impartita pe camioane de distributie.
Primii trei clienti la export sunt din Franta, Rusia si Turcia, iar cele mai cautate piese sunt filtrele de ulei, jantele si filtrele de aer.