Un studiu realizat in Belgia printre firmele care apeleaza la servicii de transport si logistica pune in evidenta faptul ca 74,63% dintre ele folosesc un WMS, in timp ce numai 25,37% utilizeaza un TMS (Transport Management System). Pentru 43,28% din cei chestionati, WMS este indispensabil, insa doar 14,93% dintre ei nu se pot lipsi de TMS si tot atatia il considera important. La prima vedere, aceste cifre sunt surprinzatoare, dar daca ne gandim ca mai mult de jumatate dintre subiecti apeleaza la un expeditor pentru transportul rutier, incep sa ni se para normale – cei ce trebuie intrebati daca folosesc sau nu un astfel de sistem sunt transportatorii rutieri sau expeditorii.
Conform unor studii realizate in diverse tari europene, piata de WMS nu a fost atat de afectata de criza economica, dar incepe sa simta consecintele acesteia, in sensul ca, oricat ar fi de util sistemul, decizia de a-l achizitiona se ia mai greu decat in anii anterior. Nu inseamna insa ca piata de WMS nu are in continuare un potential foarte mare de dezvoltare. Si asta nu doar datorita firmelor care inca nu folosesc sistemul, dar care l-ar putea cumpara in viitorul apropiat, ci mai ales dezvoltarii pe orizontala.
Astfel, in prezent, cele mai multe societati folosesc WMS pentru activitatile de baza dintr-un depozit (aprovizionare, gestiunea stocurilor si a fluxurilor), dar e nevoie si de conexiuni cu echipamentele de transport, cu magazinele virtuale sau cu vamile, pentru a face comunicarea mai usoara. In plus, apar module suplimentare de genul managementului docurilor si al spatiului din curtea depozitelor, al documentelor, al facturilor, al depozitelor virtuale s.a.
In ultimii ani, dezvoltari importante ale WMS au fost in directia managementului muncii, al sarcinilor si al performantelor. Dar se observa ca multe firme considera importante aceste functii, insa putine apeleaza la ele. O explicatie ar fi „teama de Big Brother“, de supraveghere – masurarea performantei la locul de munca este un aspect mai sensibil in partea continentala a Europei decat in tarile anglo-saxone. De aceea, acolo unde aceste functii sunt totusi implementate, ele au doar rolul de a optimiza munca, nu pot fi folosite ca instrument de evaluare a performantei. Chiar si asa, daca sunt utilizate corespunzator, pot aduce beneficii importante.
Un alt aspect care favorizeaza dezvoltarea pe orizontala a sistemelor WMS este complexitatea crescuta a lanturilor logistice. Tot mai multi clienti solicita tehnologii de genul identificarii vocii sau RFID, care trebuie apoi integrate cu celelalte aplicatii din managementul supply chain-ului: planificare avansata, reaprovizionare, gestiunea transportului, logistica retururilor, ERP.
Analistii pietei de WMS estimeaza ca, pe plan mondial, aceasta va atinge un nivel de 1,39 de miliarde de dolari in 2013, fata de 1,25 in 2008 – cifrele pe 2009 inca nu sunt cunoscute, dar se pare ca s-a inregistrat o mica scadere fata de anul anterior.
Cum se alege un WMS
Daca activitatea de stocare nu are o anvergura prea mare (multe firme de logistica incep cu un depozit dedicat unui anumit client), este suficient un pachet WMS simplu, fara aplicatii numeroase. Pe masura ce experienta se imbogateste si spatiile de depozitare cresc, firmele incep sa se pregateasca pentru a atrage noi clienti, eventual cu tipuri diferite de marfa. In acest caz, neputand porni de la o activitate concreta sau de la cerinte specifice pentru a configura sistemul, e nevoie de viziune – deci se impune, in cele mai multe cazuri, gasirea unui consultant. Acesta stie ca urmatorul pas este sa dea raspuns la cateva intrebari. Ce vreau? Unde vreau sa merg? Care sunt posibilitatile pe care le am la dispozitie?
Apoi, e nevoie de o gandire strategica, fara sa se bulverseze structura companiei. Si trebuie gasit un echilibru intre nivelul investitiei si asteptari. Situatiile care impun cel mai des cresterea gradului de complexitate a WMS sunt cele in care se trece de la un depozit dedicat la unul pentru mai multi clienti.
In acest caz se cauta un sistem modular, care sa permita o mai mare flexibilitate, deoarece noii clienti pot avea cu totul alte tipuri de marfuri. Importanta este si rapiditatea cu care se poate implementa noul sistem.
Experienta companiilor de logistica ne arata ca, daca se tine cont de aceste criterii la studierea pietei, din zeci de sisteme disponibile raman cate poti numara pe degetele de la o mana. Iar dupa ce oferta se cerne, metoda optima de a gasi produsul care corespunde cel mai bine necesitatilor fiecarui depozit este testarea lor.