Daca in urma cu 10 ani mediul de afaceri din transportul oceanic era foarte stabil si se puteau face estimari de tarife pentru 3-6 luni, acum situatia este extrem de volatila, cu multe urcusuri si coborasuri. Marjele de profit se reduc constant, piata este din ce in ce mai competitiva, ca urmare operatorii de pe acest segment trebuie sa depuna toate eforturile pentru a se adapta astfel incat sa faca fata.
Pentru Panalpina, solutia de eficientizare si dezvoltare a fost centralizarea retelei si analizarea atenta a pietei si a volumelor, strategie aplicata si in filiala din Romania.
Expeditorii la nivel global sunt acum puternic afectati de o tendinta de transfer al marfurilor de pe aerian pe naval, iar daca pe aerian se obtinea putin profit, pe naval acesta se apropie acum de zero. „Unul dintre motivele pentru care acest lucru se intampla este faptul ca in timpul eruptiei vulcanului din Islanda de acum cativa ani clientii globali mai ales au avut pierderi foarte mari, s-au speriat de ce s-a intamplat si si-au regandit supply chain-ul, si-au facut stocuri, au trecut spre transportul naval containerizat si si-au creat si planuri de rezerva, ceea ce a redus volumul transportat pe cale aeriana“ a explicat Michael Schnitzler, country manager Panalpina Ungaria si Romania.
Dar migrarea volumelor catre transportul naval nu a imbunatatit profitabilitatea acestuia din urma, din cauza capacitatilor de transport prea mari disponibile pe piata. Acest surplus a fost creat prin 2007, cand transportatorii estimau ca economia chineza va creste cu 25-30%, ceea ce nu s-a mai intamplat. Au comandat vase mari care sa opereze intre porturile din nord-vestul continentului si cele asiatice si au ajuns in situatia in care cererea este mult mai mica decat capacitatea de transport disponibila, iar in opinia lui Michael Schnitzler aceasta situatie va continua si in urmatorii cinci ani. „Pentru a rezolva problema surplusului de capacitate, operatorii de transport naval «se joaca» cu capacitatile de transport: cand vad ca tarifele scad, retrag partial din vase, creeaza o lipsa artificiala a capacitatilor disponibile, dupa care tarifele cresc imediat, de exemplu cu circa 1.000 de dolari in trei saptamani. Apoi acestea incep din nou sa scada si totul se reia. Situatia treneaza de circa doi ani, avem numai suisuri si coborasuri. Vorbim chiar si de variatii de 100% per container. Ca urmare, companiile de expeditii maritime trebuie sa poata face evaluari corecte si, mai mult, sa ghiceasca tarifele din urmatoarele sase luni. In trecut expeditiile navale erau simplu de derulat. Acum clientul are nevoie de o planificare stabila a supply chain-ului si cere expeditorului cu care lucreaza o intelegere pe termen lung, ceea ce este foarte dificil de oferit in conditiile in care tarifele variaza atat de mult.“
Panalpina a optat pentru o abordare centralizata
Pentru optimizarea activitatii si cresterea eficientei, Panalpina a incercat sa gaseasca sinergii in mai multe tari, iar atentia …