Distributia produselor alimentare premium, scumpe, este complicata, mai ales ca vorbim de o nisa pe care nu multi se incumeta sa intre din cauza cererii foarte volatile, ce apare in diferite puncte din tara fara a exista un tipar, iar pentru a contrabalansa aceste dezavantaje este nevoie de operatiuni bine puse la punct, prin care sa se asigure si disponibilitatea la raft a produselor.
Nordic Logistic este prezent pe aceasta piata, avand ca obiect de activitate logistica si distributia de produse alimentare premium. Compania face parte din grupul Nordic si a fost infiintata in 2008, dupa desprinderea departamentului de logistica al Nordic Import-Export, incercand astfel transformarea unui centru de cost intr-unul care aduce profit.
„Ne-am desprins din Nordic Import-Export, care activeaza pe piata produselor premium, si asta stim cel mai bine sa facem. Nu suntem experti in volume, de aceea nu cautam marfa pe piata produselor generale, care presupun volume foarte mari. Oricum, in prezent au succes serviciile de nisa, nu de volum. Manipulam produse scumpe specifice dietei mediteraneene, al caror pret/kg este peste medie. Tot la produse premium pot intra si fructele. De exemplu, portocalele sunt manipulate de oricine in timpul iernii, dar noi le avem in portofoliu doar vara, iar fructe precum capsunile sunt comercializate exclusiv in sezonul rece. Nu lucram cu cantitati mari din fiecare produs. Provocarea este sa tinem sub control costurile si sa avem profit in conditiile in care cererea este imprevizibila, apare de la marile lanturi de retail, dar si direct de la restaurante, hoteluri etc.“, a aratat Alexandru Pascale, director operational Nordic Logistic.
Distributie din mers, pentru eficientizare
Dimensiunea partidelor de marfa pentru clienti variaza foarte mult: in unele cazuri pot fi cateva bucati, in altele se poate ajunge la sute de kilograme. Acestea trebuie consolidate cat de mult posibil pentru a eficientiza partea de transport, fara a afecta insa disponibilitatea la raft a produselor. O alta dificultate o reprezinta comportamentului specific cumparatorului de produse scumpe. „Cand clientul cauta un anumit produs si nu il gaseste, va cumpara unul similar calitativ, cu riscul ca data urmatoare sa nu revina la produsul pe care il cauta initial. Vorbind de astfel de produse este foarte dificil de facut previziuni pentru aprovizionare, in conditiile in care nimeni nu vrea sa tina stocuri, din cauza costurilor. Numai Nordic lucreaza cu peste 4.000 SKU, la care se adauga si cele ale celorlalti clienti din portofoliul Nordic Logistic“, explica reprezentantul companiei.
Un sistem inedit de distributie aplicat de Nordic Logistic presupune trimiterea a doua masini deodata, pe o anumita ruta. De exemplu, pe Bucuresti-Timisoara se pot trimite un camion si o masina mica, ambele incarcate din Bucuresti. La Craiova masina mica livreaza si mai incarca o data din camion.
…