In urma cu 10 ani comertul online din Romania era inca la inceputuri, astfel incat cei care s-au orientat atunci spre acest segment de piata au devenit pionieri in domeniu, participand la educarea pietei, dar, in acelasi timp, si la propria instruire. Un astfel de exemplu este si cel al site-ului FlorideLux.ro, florarie online creata de o agentie de web-design care a vrut sa invete pe propria piele ce probleme pot aparea intr-un astfel de business si cum se poate iesi in intampinarea asteptarilor clientilor.
In timp, aceasta afacere s-a dezvoltat, extinzandu-se si catre florarii clasice, depozite si ateliere proprii de creatie florala, dupa modelul americanilor de la 1-800-Flowers.com, ai caror parteneri exclusivi sunt acum in Romania. Si, pentru ca in perioadele de varf volumele insumeaza mii de comenzi, iar gestionarea afacerii dintr-un singur punct este buna doar din punct de vedere al vizualizarii intregii retele, s-a stabilit ca pentru activitatea logistica sa se adopte principiul dividerii, insa printr-o singura franciza pe fiecare judet, astfel incat „mesajul sa nu fie diluat“.
Floraria online a fost infiintata in 2003 ca subsidiara a business-ului de realizare de website-uri. „In 2003 nu se stiau prea multe despre comertul electronic, desi reprezenta, din perspectiva SUA, «noua ordine mondiala». Si, pentru ca doream sa realizam site-uri de acest gen, dar sa nu le testam pe spatele clientului, ne-am gandit sa demaram o afacere proprie, astfel incat sa vedem practic ce probleme pot aparea si sa intelegem cum reactioneaza utilizatorii“, a explicat Marius Dosinescu, CEO si fondator al FlorideLux.ro.
Insa, in primele zile dupa conferinta de presa care anunta lansarea din 2004 a site-ului FlorideLux.ro, compania nu a primit nicio comanda. Ca atare, s-a realizat un mic studiu de piata care a evidentiat ca numele nu era potrivit cu preturile mici afisate, eventualii cumparatori devenind reticenti. „Initial calculaseram un cost al logisticii plus un adaos de 30%. Apoi am modificat preturile, iar comenzile au inceput sa apara. Atunci am achizitionat prima masina, Dacia Pick-up, si am angajat soferi“, a explicat Marius Dosinescu. „Si, pentru ca nu se stia ce inseamna un magazin online , urmatorul pas a presupus investitii in publicitate. In timp, tendintele de a cumpara flori de pe piata au inceput sa se schimbe in functie de nevoie, astfel incat cei care se grabeau au apelat la floraria clasica, iar cei care isi doreau un cadou deosebit s-au orientat catre comenzile online.“
Dezvoltare la pas cu piata
Agentia de web-design a luat avant dupa 2003, pe langa site-uri pentru clienti corporatisti compania realizand si o serie de site-uri de comert electronic, pana cand, in 2008, s-a luat decizia ca business-ul sa fie dedicat exclusiv comertului electronic, dupa ce se acumulasera din mers cunostintele necesare acestui tip de afacere. „In 2005, cand am lansat brazidecraciun.ro, comenzile au aparut chiar de a doua zi, cand inca nu aveam brazii sau …