Piata logisticii cu temperatura controlata este una inca tanara, dar care beneficiaza de un ritm de crestere natural impus de mediul economic, in conditiile in care ratele de profit nu mai sunt la fel de mari ca in urma cu ceva ani si operatorii trebuie sa dea dovada de flexibilitate, luptandu-se pentru aceeasi clienti
In perioada de boom economic, 2007-2008, furnizorii de servicii logistice au investit in spatii greenfield pe piata de frig. Compania israeliana Orshar International a alocat in 2008 8,6 milioane de euro pentru un depozit frigorific cu o capacitate de stocare de 5.000 de paleti. „Decizia a fost una buna“, a mentionat Razvan Dinescu, general manager Orshar, chiar daca piata a urmat o tendinta descendenta dupa finalizarea investitiei.
„Cu multa munca, 2013 a fost incheiat cu rezultate pozitive prin sinergii, negocieri si taieri de costuri“, a completat acesta, chiar daca, fata de perioada de inflorire, venitul/palet/zi aproape s-a injumatatit. „Din punct de vedere economic si al spatiilor logistice, este un copil cu o crestere naturala. Legislatia armonizata face ca piata sa beneficieze de crestere, desi vor ramane doar companiile care vor oferi un nivel de calitate si un pret bun.“
Pentru Orshar, 2014 nu a inceput foarte bine, deoarece unul dintre clienti a migrat catre alt furnizor, dar rata de umplere a fost recuperata in doua luni.
In Romania, piata cu temperatura controlata este una extrem de mica, deoarece consumul nu se indreapta catre congelate, ci catre refrigerate, astfel ca oferta nu este foarte variata si toti operatorii prezenti pe acest segment de piata se lupta pentru aceiasi potentiali clienti.
„Am avut un start mai dificil pentru ca am fost ingraditi de regulile impuse de accesarea fondurilor structurale si nu am avut voie sa operam servicii pentru alte produse decat congelate“, a explicat Bogdan Stefanescu, executive general manager Parmarom, unul dintre dezavantajele oferite de accesarea fondurilor structurale pentru constructia de depozite. „Am obtinut un acord si putem sa ne orientam si catre produse refrigerate in momentul in care depozitul are un grad de ocupare suficient de produse congelate“, a completat acesta.
Pentru urmatorul program de executie bugetara, procedurile au fost simplificate pentru operatorii logistici care intentioneaza sa acceseze fonduri structurale.
Principala tendinta in sectorul agro-industrial este reprezentata de externalizarea componentei logistice. „In plus, prin limitarea pietei evazioniste se poate creste consumul de produse congelate si refrigerate si implicit nevoia de logistica pentru ele. Pentru progrese in acest sens trebuie insa modificat Codul Fiscal“, a declarat Alex Jurconi, presedintele Confederatiei ProAgro.
Romania este o piata cu un consum de 250 de milioane de euro din vanzarea lunara a carnii si produselor din carne. Tocmai din cauza evaziunii si a scandalului carnii infestate detectate in anumite depozite, la inceputul anului consumul a scazut cu circa 50 de milioane de euro. Nivelul comunicarii dintre producator si consumator trebuie sa fie unul ridicat.