Investitiile in portul Galati, care sa ajute la conectarea Marii Negre cu Porturile Dunarene, ar putea aduce multiple beneficii atat companiilor din Romania, cat si celor din alte state, care astfel si-ar transporta marfurile pe apa la costuri mai mici decat pe sosea sau cale ferata si, evident, cu impact mult mai mic asupra mediului inconjurator.
Ideea a fost prezentata de Ilie Dragan, cel care s-a ocupat de proiectul DABS – Conexiunea prin Dunare-Marea Neagra a Europei cu economia Asiei, un pas pentru cresterea substantiala a zonei Marii Negre. Sustinerea romaneasca in acest proiect se bazeaza si pe potentialul de dezvoltare a infrastructurii care sa lege portul Galati de vestul Europei.
Proiectul DABS a fost prezentat de Ilie Dragan cu ocazia conferintei Arilog si se bazeaza pe gasirea celor mai eficiente solutii pentru a conecta Marea Neagra si porturile Dunarene. Acesta este unul de cercetare si s-a desfasurat pe parcursul a 12 luni, iar dupa o extensie de trei luni in septembrie urmeaza a fi facute publice rezultatele finale. Bugetul proiectului este de 463.920 de euro din partea ENPI (European Neighbourhood and Partnership Instrument) si de 155.810 euro din partea IPA (instrument de asistenta pentru preaderare din cadrul UE).
In cadrul proiectului s-au reunit parteneri din intreg bazinul Marii Negre: Romania, Turcia, Bulgaria, Ucraina, Georgia, Grecia si Republica Moldova. „Exista fonduri europene care stau la dispozitia dumneavoastra pentru a cerceta si a descoperi noi oportunitati. Acest studiu va fi folosit ca baza in relatia cu UE pentru justificarea unor obiective de infrastructura pe care vrem sa le aducem in portul Galati si pe care nu putem sa le punem in practica fara a fi conectati la transportul pe interior.“
Noi cai de transport
Principalul obiectiv al proiectului a fost de a identifica oportunitati de dezvoltare cu scopul de a gasi noi cai de transport care sa conecteze bazinul Marii Negre in principal cu portul Galati, care este astfel promovat ca terminal intermodal. Cei care ar putea beneficia de dezvoltarea unor noi modalitati de transport sunt companiile locale si IMM-urile din bazinul Marii Negre, autoritatile locale si regionale, dar si porturile maritime si interioare. „Problema a fost cum putem pune in valoare ceea ce se intampla aici si fluxurile de marfa care, teoretic, ar putea sa tranziteze portul Galati, date pentru obtinerea carora am avut nevoie de cercetari cat mai amanuntite.“
Pozitia geografica a portului romanesc face ca distanta dintre Port Said si Galati si de aici conexiunea cu interiorul Europei sa fie de 944 nM, fata de 3.373 nM pe directia Port Said-Rotterdam. Aceasta oportunitate poate pune in valoare Dunarea Maritima si fluviala in conditiile existentei unei infrastructuri adecvate si a unor companii interesate sa isi transporte marfurile pe aici.
Exista potential pentru doua linii maritime
In cadrul proiectului a fost analizat fluxul de marfuri si de materii prime, pentru a se determina daca …