Pe o piata generala dificila, care a scazut cu 2% in 2017, comparativ cu 2016, Bridgestone reuseste sa isi mentina cota de piata de 18%, insa cu mai multe eforturi decat in alti ani. Cresterea economica, ce implica de obicei o cerere mai mare de transport, nu s-a reflectat si in consumul de anvelope, mai ales ca in paralel exista si o piata greu masurabila si imprevizibila a importurilor la preturi mici ale produselor din China, adesea preferate de cei cu flote restranse sau care fac transport regional. Ca urmare, producatorul tinteste anul acesta direct catre flotele mari, mai ales ca va lansa la inceputul celui de-al doilea semestru noua gama Ecopia, care, „ar trebui sa fie revolutionara si cu un impact semnificativ asupra consumului de carburant“, dupa cum ne-a declarat la moment de bilant Florin Ponoran, director general al Bridgestone Romania.
Principala caracteristica a anului a fost impredictibilitatea pietei, pe de o parte in zona de transport, iar pe de alta in cea a preturilor materiilor prime care au generat cresteri de pana la 10% in prima parte a anului, urmate de o usoara atenuare in cea de-a doua. „Cresteri atat de accentuate pe o perioada foarte scurta de timp nu s-au intalnit de multi ani. De obicei erau cresteri graduale, de 2-3% in sase luni si de 5-6% pe an. Iar majorarile s-au datorat in principal pretului cauciucului natural“, a explicat Florin Ponoran. Acesta a mai spus ca de regula preturile materiilor prime nu se reflecta imediat in piata, iar producatorul incearca sa mentina preturile constante cat mai mult timp. „Incepand cu decembrie 2016 am inceput sa implementam cresteri de preturi, iar apoi, mai accentuat, din februarie. Pe cand furnizorii din zona Chinei urmaresc trendul pietei: cand se scumpeste materia prima cresc preturile, chiar daca dupa doua luni le scad iar. Toata aceasta fluctuatie genereaza o predictibilitate mult mai scazuta.“
Nu au crescut vanzarile de produse din China, ci s-au cerut mai putine anvelope
Intreaga piata a fost dificila anul trecut, fiind nevoie de mult mai mult efort din partea producatorilor si partenerilor pentru aceleasi rezultate. Per total, piata se va inchide la -2% fata de 2016, in pofida perceptiei generale ca exista crestere economica. „Piata totalizeaza 260.000 de anvelope vandute, excluzand importurile din China, fata de 271.000 de unitati in 2016. Am avut doar doua luni anul trecut in care cererea a depasit 2016, restul fiind in scadere“, a mai spus Florin Ponoran. Acesta se astepta ca vanzarea redusa de camioane noi sa genereze un consum mai mare de anvelope pentru cele vechi. De asemenea, data fiind tendinta multor companii de a lucra mai mult in afara si chiar de a-si deschide baze in vest, multe din achizitii sa se faca tot de acolo. „Scaderea nu vine dintr-o crestere a vanzarilor produselor din China, ci dintr-o solicitare redusa din partea transportatorilor. Importatorii din China au marje tot mai mici din cauza faptului ca, neavand puterea unei marci, nu reusesc sa se diferentieze intre ei. Oricum, la transport international anvelopele din China sunt mai putin prezente, la transport regional poate ceva mai mult. In zona de infrastructura ar fi putut genera un boom, pentru ca proiectele incep sa se faca pe termen scurt, fara insa sa ofere cel mai bun cost/km.“
In pofida acestor conditii de piata, Bridgestone Romania reuseste sa isi pastreze in 2017 cota anterioara, de 18%, anul acesta propunandu-si sa se focuseze direct pe flotele mari. Mai mult, la jumatatea anului va lansa si noua gama Ecopia, care va avea un impact semnificativ asupra consumului de carburant. „Pentru industria transportului si a anvelopelor, factorul comunicare ramane principala provocare. Consider ca un punct de cotitura va fi perceptia flotelor care isi doresc sa parcurga tot 300.000 km cu o anvelopa, insa cu o mai mare economie de combustibil. Astfel, situatia devine conflictuala: producatorii se aliniaza reglementarilor UE, dar transportatorul este multumit cu un produs de acum 5-10 ani, cu care facea 3-400.000 km. Pana va ajunge sa monitorizeze economia de combustibil, lucrurile treneaza. Din punct de vedere al schimbarii legislatiei, este un moment de cotitura si de reasezare a nivelurilor de asteptare“, interpreteaza Florin Ponoran.
Pretul dicteaza in continuare
Presiunea ramane in continuare pe pret, motiv pentru care Bridgestone nu participa direct la licitatiile publice, prentru ca raportul acestuia in alegerea castigatorului depaseste 70%. „Nu este o zona in care sa activam. Preferam insa sa sprijinim un dealer care doreste sa participe“, a precizat Florin Ponoran, mentionand ca dealerii cu care lucreaza sunt multibrand si doar o parte dintre acestia sunt specializati exclusiv pe vehicule comerciale. De asemenea, exista o tendinta a actorilor din piata (distribuitori, dealeri) de a fi foarte precauti in ceea ce priveste stocurile de anvelope pe care le formeaza. Astfel, daca in anii trecuti o parte din piata se baza foarte mult pe stocurile proprii, acum a inceput sa se bazeze din ce in ce mai mult pe stocurile producatorilor. „Si zona de logistica a producatorilor s-a imbunatatit in timp, mai ales ca tendinta e de livrare in 24 de ore. Pe de alta parte, impredictibilitatea generala i-a determinat sa lucreze cu stocuri mai mici.“