Constructiile au fost printre cele mai afectate domenii pe timp de criza, in conditiile in care au cunoscut si una dintre cele mai „umflate” cresteri in ultimii ani de dinainte de aceasta. Dupa socul puternic de la inceputul lui 2009, piata a inceput usor sa se reorganizeze: companiile de profil si-au regandit strategia si au inceput sa fie mult mai cumpatate in gestionarea afacerii, iar furnizorii de utilaje au cautat solutii de lichidare a stocurilor, in paralel cu compensarea scaderii vanzarilor cu serviciile conexe, respectiv vanzare de piese de schimb si servisare. Desigur, utilajele second-hand au fost cele mai solicitate, mai ales ca finantarile au fost minime. Chiar daca in prezent volumul lucrarilor nu este nici pe departe atat de impresionant pe cat ne-am astepta, banii proveniti din fonduri europene, pentru diferite proiecte, au revitalizat pe moment achizitiile.
Cresterea artificiala din ultimii ani de dinaintea crizei economice, respectiv in 2006, 2007 si prima jumatate a lui 2008, a indus pe piata o idee gresita despre ce inseamna o activitate normala si sanatoasa, astfel ca in 2009 socul a fost mare, pentru ca si caderea a fost foarte puternica.
Pe segmentul constructiilor, principalii clienti care au avut de suferit de pe urma crizei si care au fost pusi in situatia de a returna utilajele au fost companiile mici si medii. Volvo Echipamente de Constructii Romania nu a avut multe reposesii – in total mai putin de 20 de unitati – pe de o parte gratie strategiei prudente adoptate, iar, pe de alta parte, pentru ca firma era in plina dezvoltare, in conditiile in care activitatea incepuse abia in 2007. Tocmai de aceea, lucrurile s-au ajustat din mers, a explicat Alexandru Badea, director general Volvo Echipamente.
Fondurile europene, o gura de oxigen
„Vanzarile nu vor mai atinge valorile din 2007, inca suntem la 2004-2005, dar se constata o crestere a solicitarilor.“ Problema este ca piata constructiilor scade in continuare, arata Badea: „A scazut in 2009 cu 30%, in 2010 cu inca 17% fata de 2009, si continua sa scada si in acest an comparativ cu cel precedent, cu 10-11%. Este adevarat ca se tranzactioneaza utilaje, dar scopul principal nu il reprezinta lucrarile concrete, ci existenta finantarilor din fonduri europene. Iar trei din cinci tranzactii sunt facute cu bani europeni sau de la bugete locale. Nu exista riscuri in astfel de contracte, dar atata timp cat sunt aduse utilaje pe piata si ele nu lucreaza sau lucreaza mult sub capacitate nu vom avea decat suprasaturarea pietei pe perioada urmatoare. Principala problema o reprezinta lipsa de activitate in constructii si cum trecem granita catre vest ne dam seama cat de putin se face, de fapt, la noi.“
O problema importanta cu care firmele de constructii care au contracte cu statul se confrunta in continuare este intarzierea primirii banilor pentru lucrarile prestate.
Desi contractual intarzierea la plata poate fi de maximum 90 de zile, in realitate este vorba de mult mai mult.
Nu se poate vorbi de o revenire a pietei, in conditiile in care aproape 85% dintre achizitii sunt facute pe absorbtia de fonduri europene, este de parere si Constantin Mincu, director general Case Utilaje Constructii. „Piata a crescut artificial in 2011, chiar daca vorbim de o majorare cu aproape 40% comparativ cu 2010. Companiile sunt impulsionate acum sa deruleze diverse proiecte, in conditiile in care fondul european acopera 70% din investitie si numai 30% este contributia proprie. Este adevarat ca prima data se face achizitia si abia dupa aceea se primesc inapoi banii (dupa efectuarea inspectiei de catre reprezentantii Comunitatii Europene, in termen de maximum 90 de zile), astfel ca cei mai multi cumparatori au nevoie de credite bancare pentru a face achizitia initiala.
Multe dintre echipamentele luate cu fonduri europene nu sunt folosite, fiind cumparate doar pentru ca a fost aprobat proiectul. Avem clienti care si-au luat utilajele de aproape un an si nu le-au pus inca la treaba.”
Fondurile europene sunt o gura de oxigen pentru furnizorii de echipamente, pentru ca afacerile sunt sigure in proportie de 90%. Finantarea acestor bunuri ramane insa o problema, pentru ca este greu de gasit o banca care sa acorde imprumutul, chiar si pe termen scurt si chiar daca banii vin cu siguranta. Bancile sunt foarte scumpe, au dobanzi si taxe mari, tocmai pentru ca stiu ca nu exista alta varianta de achizitie pentru clienti.
Fondurile structurale vor putea fi accesate pana in 2017, astfel ca estimarile pentru perioada urmatoare sunt optimiste, chiar daca poate nu vor fi cresteri spectaculoase comparativ cu ce a fost in 2011.
„Totul depinde de lucrarile care vor fi demarate. S-au licitat deja tronsoanele Deva-Arad, Arad-Nadlac, Deva-Orastie etc. si in 2012 trebuie sa inceapa lucrarile. Sunt cel putin 11 proiecte mari, iar daca lucrurile vor merge bine si nu vor fi blocaje financiare, atunci vom vedea o revenire puternica a pietei. Pe de alta parte, vor fi relansate leasing-urile, pentru ca achizitiile vor trebui sa fie facute in timp scurt, iar pe fonduri europene proiectele dureaza minimum 7-8 luni. Plus ca s-ar putea sa fie si o batalie intre importatori privind disponibilitatea produselor. Pentru ca nimeni nu mai face stocuri pe tari. Daca in primavara lui 2012, pe fondul alegerilor, se va da drumul la bani, lucrurile vor fi interesante. Cei care vor avea puterea financiara de a face ceva stocuri vor avea si cele mai mari sanse sa vanda. Noi in particular insa nu vom face stocuri”, a precizat Mincu.
Buldoexcavatoarele raman pe primul plan
Chiar si pe fonduri europene, cele mai solicitate produse raman tot buldoexcavatoarele. Acestea au reprezentat aproape 50% din totalul vanzarilor. Tot din cauza ca lumea se uita la faptul ca poate face cu un singur echipament mai multe activitati. Si probabil ca urmatorii 10 ani se va pastra aceasta tendinta. In topul achizitiilor la Case Utilaje au urmat miniincarcatoarele multifunctionale si apoi celelalte tipuri de utilaje specializate. Cei mai multi clienti au cumparat cate o unitate, pentru ca si volumul fondurilor acordate nu este foarte mare (undeva la maximum 200.000 de euro). Iar in cazul in care se aproba proiecte mai mari, firmele vor sa isi achizitioneze o flota cat mai diversificata.
Si la Volvo Echipamente tot buldoexcavatoarele au fost cele mai solicitate utilaje noi in 2011. Cererea de second-hand-uri a inclus insa intr-o pondere mai mare echipamentele specializate. Volvo a preluat, de anul trecut, distributia gamei de utilaje pentru constructia de drumuri (compactoare, finisoare de asfalt si freze), disponibile pana acum pe piata romaneasca prin Irkat. Acum, obiectivul principal al companiei este de a obtine o pozitie buna pe acest segment de piata. Iar pentru asta este importanta optimizarea service-ului, pentru ca este vorba de echipamente foarte specializate.
Ultima parte din 2009 si tot 2010 au fost ani de second-hand, numai Volvo comercializand in total circa 50 de unitati.
„Ne-am axat pe masini rulate tinere, o alternativa la cele noi, dar mai convenabile ca pret. Acestea au venit prin programul VAU (Volvo Approved Used), fiind verificate si beneficiind de anumite clauze de garantie. La unele produse a functionat sistemul «factory rebuild», respectiv utilaje trimise la fabrica, demontate si reconstruite cap-coada”, a explicat directorul Volvo. Exista cereri de inchiriere si pentru utilaje de constructii. Oferta este insa limitata pentru ca piata mondiala si-a revenit anul trecut si termenele de livrare au crescut.
Serviciile au adus plusvaloare
Volvo Echipamente a castigat in perioada de criza cu serviciile, pentru ca, atunci cand se strica utilajul, service-ul este cel care face diferenta intre furnizori. „2009 a fost un moment critic, pentru ca nu se mai construia nimic. Si inainte tarile vestice au mai trecut peste perioade de criza, care aduceau scaderi ale pietei de 7, 10 sau chiar 12%. O data a fost o scadere de 20% si a fost o tragedie. In 2009, piata s-a prabusit la 50-60%, in conditiile in care Germania sau Franta au scazut cu 40%, iar Spania sau Romania, cu 85%. Nimeni nu avea o experienta de asemenea amploare. Pe de alta parte, la crizele precedente se vindeau mai putine masini si echipamente, dar se lucra. Si atunci aparea o oarecare compensare. Nu se mai innoiau flote, dar cele existente, lucrand si imbatranind, consumau piese si ore de reparatii. In 2009, pentru ca nu s-a mai lucrat, nu s-au mai stricat utilajele. Multi au spus ca daca s-a stricat un echipament iau piese de pe el si le pun pe altul. Pe unii clienti i-am convins totusi sa nu recurga la aceasta strategie.”
Programele de asistenta tehnica sunt foarte apreciate. Volvo si-a reamplasat oamenii responsabili cu service-ul in toata tara, in functie de locul unde exista utilaje si acestea lucreaza intensiv. Pentru ca inainte ei erau concentrati mai ales in Bucuresti. In paralel, au fost facute cursuri de specializare, iar activitatea de service a crescut cu 18-20%.
Pentru Case Utilaje service-ul a contat destul de putin pe timp de criza, pentru ca numarul echipamentelor din piata este destul de mic. Compania s-a infiintat in 2006 si a prins doar doi ani de vanzari explozive, astfel ca flota totala livrata s-a situat doar la cateva sute de utilaje, care mai erau, in plus, si noi. Iar la echipamentele noi nu prea sunt alte interventii de facut decat schimb de filtre si de ulei. „Pe langa intretinerea echipamentelor Case am avut clienti pentru care am servisat si celelalte modele de utilaje din flota. De aici a venit un plus. Chiar si asa, volumul de lucrari de service nu a fost spectaculos. Din iulie 2011, Case Utilaje Constructii s-a mutat intr-un sediu nou, unde dispune de spatiu mai generos pentru activitatea de service, pe care dorim sa o dezvoltam mai mult pe viitor”.
Licitatiile de utilaje ridica semne de intrebare
De cativa ani, producatorul spaniol Ausa a intrat pe piata romaneasca, fiind reprezentat de Vectra Exim. „Echipamentele sunt foarte eficiente, pentru ca au dimensiuni compacte si sunt foarte usor de utilizat, in special pe stradute inguste si in locuri aglomerate. In plus, pot fi dotate cu numeroase accesorii, pentru utilizare atat vara, cat si iarna, pentru diferite activitati de uz municipal“, a precizat Mihai Deacu, director general Vectra Exim.
„De cand am inceput sa vand la primarii mi-am dat seama cat de mare este coruptia in Romania. Iar licitatiile unde se cumpara excavatoare sunt inima coruptiei. Caietele de sarcini sunt de-a dreptul «ermetice», astfel ca nu poti sa te duci decat cu ce s-a negociat. S-a intamplat chiar ca la o licitatie pentru care am depus oferta sa fiu sunat de primar ca sa ma anunte ca are preferinta pentru alta marca. Furnizorii de buldoexcavatoare nici macar nu se mai contesta intre ei. Am prezentat o astfel de masina multifunctionala Administratiei Strazilor din Municipiul Bucuresti si directorul chiar a gasit o utilitate in plus pentru ea, respectiv echiparea pentru spalarea pasajelor. Inginerii Ausa au gasit solutia tehnica pentru asemenea aplicatie, dar nu s-a aprobat achizitia. In acelasi timp insa, municipalitatile din alte orase europene si-au cumparat deja accesoriile necesare. Daca interesele probabil ca sunt mult prea mari in Capitala, diverse primarii micute sunt deja clientii nostri.“ Acum a fost adus in Romania si stivuitorul de santier Ausa de 1,4 t, pentru ca multi dintre clientii de stivuitoare ai Vectra Exim si-au dus echipamentele in santier. Problema o reprezinta insa, ca in toate domeniile, finantarea.