Chiar daca infrastructura feroviara genereaza probleme mari, odata cu reabilitarea unor cai ferate autoritatile au inteles ca trebuie sa treaca la un alt nivel, respectiv sa rezolve si problema materialului rulant, in situatia in care 75% dintre locomotivele CFR Marfa au termenul de reparatie depasit, desi compania beneficiaza de o serie de privilegii ca operator de stat. In situatia data, operatorii privati se simt discriminati, mai ales ca CFR Infrastructura „crediteaza“ CFR Marfa cu 166 de milioane de lei anual prin necolectarea taxei de 20 de lei/zi pentru cele 19.000 de vagoane din parcul rece, care stationeaza pe liniile de cale ferata.
In plus, CFR Marfa beneficiaza si de scutirea de la plata taxei de 105 euro privind accesul pe liniile industriale de cale ferata.
Aceste aspecte si altele focusate pe problemele si provocarile sectorului feroviar au fost discutate in cadrul conferintei Mediafax Talks About Transport&Logistics de luna trecuta. Robert Dobre, reprezentant al AM POST Transport, a anuntat ca Master Planul de transport a fost bine primit la Comisia Europeana, Romania fiind declarata eligibila pentru finantarea proiectelor din Master Plan. „Reabilitarea cailor ferate nu este singura problema. Pe ruta Bucuresti-Constanta, unde calea ferata a fost modernizata, sunt probleme care pleaca de la elementele de tractiune si vagoane. Cei 4.000 km de cale ferata reabilitati pot insemna mult, dar nu sunt suficienti. Este important ca acestia fac parte in principal din cele doua coridoare mari, dar si ca am reusit sa includem si alte linii cu importanta mare la nivel national, cum ar fi cele dedicate dezvoltarii industriei (Pitesti-Craiova sau Fetesti-Faurei). De asemenea, in acestia sunt inclusi si 1.000 km de cale ferata pe care se circula cu viteza sporita (160-180 km/h).“
In ultimii 10 ani tariful de utilizare a infrastructurii feroviare a ramas acelasi
In sectorul transportului feroviar de marfa, cota de piata predominanta o detine CFR Marfa (54%), restul de 46% fiind repartizat intre 21 de operatori privati, din care se detaseaza Grup Feroviar Roman, cu 30%. In cazul transportului de calatori, CFR detine o cota de 79%, dupa cum a mentionat presedintele Consiliului de Supraveghere din domeniul feroviar (restul se imparte intre patru operatori privati), Otilian Neagoe subliniind ca viteza comerciala in cazul transportului de marfa este de numai 21 km/h, in vreme ce la calatori nu depaseste 43 km/h. „Transportul feroviar este una din mizele viitorului, chiar daca transportatorii din zona feroviara se plang de avansul pe care l-a luat transportul rutier, sprijinit mai mult de MT. Dar o competitie intre modurile de transport este benefica si trebuie acceptata. In plus, trebuie sa …