Iata-ne ajunsi in iulie si inca nu stim care vor fi schimbarile ce urmeaza sa fie facute in plan legislativ in ceea ce priveste transportul de persoane. Elanul cu care am inceput anul s-a pierdut pe parcurs, ramanand in loc un mare semn de intrebare. Si asta pentru ca nimeni dintre partile implicate nu poate sa dea detalii despre stadiul actual al proiectelor de lege care circula intre asociatiile profesionale, Autoritatea Rutiera Romana (ARR), Ministerul Transporturilor (MT) si Comisia de Industrii si Servicii din cadrul Camerei Deputatilor. Dupa mai bine de sase luni de cand tot vorbim despre schimbarea legislatiei in transporturi si armonizarea cu regulamentele europene nu am reusit nici macar sa reducem numarul proiectelor la unul singur, pe marginea caruia sa lucreze toti cei implicati.
Asociatiile profesionale au propriile variante, care nu exprima insa o parere unitara a breslei si, asa cum unii carausi singuri recunosc, nu fac decat sa deserveasca interese personale. De altfel, acesta este si motivul pentru care transportatorii nu reusesc niciodata sa isi impuna un punct de vedere coerent atunci cand se vorbeste de modificarea cadrului legislativ, cu toate ca sunt direct afectati de masurile care se iau. „Legea actuala nu se poate respecta nici macar in proportie de 30% si, de altfel, sunt multe prevederi care nici nu s-au aplicat vreodata. Din pacate, ne mentinem pe aceeasi linie”, a declarat vicepresedintele uneia dintre asociatiile profesionale.
ARR a lucrat propria varianta de modificare a legislatiei, avand in vedere si celelalte proiecte existente, iar la ora actuala a definitivat o varianta de lucru, care insa mai poate suferi modificari, potrivit directorului general Melus Florian Coman. In linii mari, ARR merge in continuare pe ideea organizarii licitatiei de trasee in 2013, cu ceva schimbari la punctaj, dar in ce sens vor fi aceste schimbari nu s-a comunicat inca. De asemenea, se pare ca depersonalizarea copiei conforme este un obiectiv nerealist din partea asociatiilor profesionale, pentru ca acest lucru ar impiedica controlul vehiculelor care fac transport pentru persoanele ce beneficiaza de facilitati, precum si sanctionarea corespunzatoare a piratilor (orice operator care face transport ilegal poate sa reclame la un eventual control faptul ca a uitat copia conforma la firma, iar acest lucru atrage dupa sine o sanctiune mult mai blanda).
Nu in ultimul rand, ramane in discutie si proiectul la care se lucreaza in prezent la Directia Generala de Transport Rutier (DGTR) din cadrul MT, separat de versiunea ARR. Iar Comisiei de Industrie si Servicii, cu tot zelul de care da dovada, nu-i ramane decat sa primeasca si sa trimita propuneri de la unii la altii, pe principiul transparentei decizionale.
Cum se intra si in vacanta parlamentara este clar ca pana in toamna nu vom vedea nicio finalitate. Iar odata intorsi la lucru vom fi deja in criza de timp, pentru ca avem un termen limita pe care nu prea mai avem cum sa il prelungim. Prin urmare, nu este de mirare daca va fi adoptata o lege scrisa la repezeala pe genunchi, iar cine va striga cel mai tare va reusi sa isi impuna propriile interese. Ce atata dialog social, ce discutii si analize impreuna cu toti cei implicati atunci cand termenul limita bate la usa, asa cum se intampla de fiecare data? In stilul acesta, cel mai probabil vor aparea si multe scapari, astfel ca nu este exclus ca anul viitor sa debuteze cu noi proiecte, menite sa mai faca cateva precizari „finale”, care sa ne mentina intr-o continua stare de incertitudine. Asa cum bine a punctat presedintele uneia dintre asociatiile profesionale implicate in modificarea legislatiei, pregatirea noii legi nu e decat …„o vagabonteala!”