Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ne asteapta cea mai „incurcata” atribuire

Atribuirea de trasee judetene si interjudetene a reprezentat subiectul cel sensibil dezbatut la conferinta Tranzit. Atunci cand am planificat evenimentul pentru inceputul lui octombrie, multi ne-au spus ca este prea tarziu si ca nu vom mai avea ce discuta. Ca totul va fi clar ca buna-ziua. Si, intr-adevar, cine s-ar fi asteptat ca numai cu trei luni inainte de licitatie sa ne gasim intr-asa o brambureala?


De la inceputul anului reprezentantii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) si cei ai Ministerului Administratiei si Internelor (MAI), cele doua institutii care guverneaza transportul interjudetean si respectiv judetean de persoane, ne dau asigurari peste asigurari ca legislatia este in curs de schimbare si ca licitatia din ianuarie 2013 va merge ca unsa. Dar operatorii de transport numai linistiti nu sunt, in conditiile in care inca nu au vazut nimic publicat in Monitorul Oficial. Din vara si pana acum comisiile si subcomisiile de dialog social s-au tinut lant si de fiecare data am primit raspuns ca „saptamana viitoare” sau „in scurt timp” se vor vedea rezultate concrete. Nu s-a intamplat insa nimic.
Pe fondul acestei incertitudini, in ultima perioada au aparut multe zvonuri legate de transportul judetean: trece la ARR, ramane la MAI, trebuie numit transport contra cost sau trebuie supus obligatiei de serviciu public. Principala problema o reprezinta faptul ca legislatia nationala in domeniu are numeroase lipsuri si trebuia pusa de mult in concordanta cu regulamentele europene, acestea din urma aplicandu-se direct si fara echivoc in tara noastra membra UE.
Neconcordantele transportului judetean
Transportatorii care opereaza pe traseele judetene trebuie sa incheie, potrivit legislatiei in vigoare, contract de serviciu public cu autoritatile locale. In putine judete din tara s-a facut insa acest lucru. Si inclusiv regulamentul european 1370 prevede obligativitatea incheierii contractului de serviciu public in doua cazuri: cand se acorda exclusivitate sau cand se acorda compensatii de orice natura. Asadar, pentru ca atribuirea transportului judetean implica exclusivitate, se impune incheierea contractului de serviciu public, este de parere Melente Horoba, presedinte executiv al Uniunii Romane de Transport Public (URTP) si administrator al Transmixt SA Bistrita. In plus, conform legii 51/2006, transportul judetean este serviciu de utilitate publica, ceea ce atrage dupa sine anumite consecinte: se impune delegare de gestiune de catre administratiile publice locale, operatorii de transport pot cere subventie daca nu isi acopera cheltuielile din vanzarea biletelor si, in acelasi timp, trebuie sa plateasca redeventa.
„Ordinul 980/2011, respectiv normele de aplicare ale OG 27/2011, contravine chiar OG 27/2011. Aceasta din urma defineste transportul national ca transport contra cost, iar prin norma de aplicare (ordinul 980) acesta se atribuie printr-o concurenta in urma careia se acorda exclusivitate. Astfel ca aici intervine ..

Articole similare

Ad