Cea de-a noua editie a Setra Grand Prix a avut loc, luna trecuta, pe circuitul de Formula 1 de la Nürburgring (Germania). 120 de soferi de autocare Setra din Europa si Statele Unite s-au intrecut pe perioada celor doua zile de teste, pentru a-si demonstra abilitatile in manevrarea cu precizie a vehiculelor, dar si in ceea ce priveste conducerea in conditii de siguranta si economie. De fapt, Setra Grand Prix este in primul rand un exercitiu practic. Probele sunt variate si dificile, astfel ca participantii pot sa vada atat care sunt punctele lor forte la volan, cat si unde mai au de lucrat. Romania a fost reprezentata de doi soferi de la Normandia (Valcea) si Filadelfia (Bistrita Nasaud), care au ocupat pozitiile a 14-a si a 100-a.
Competitia soferilor Setra, care a avut loc pentru prima data in 1992 la Neu-Ulm, a devenit de la o editie la alta mai complexa, aducand tot mai multe elemente practice pentru participanti. In acest an aniversar (60 de ani de istorie Setra), concurentii au avut nu doar de trecut probele solicitante din concurs, dar si de infruntat o vreme friguroasa si capricioasa, care a oscilat intre soare, ploaie si ninsoare in aceeasi zi, totul cu mult vant.
Pentru prima data a fost introdusa in competitie conducerea pe timp de noapte. Exercitiul a constat in urmarea unui traseu cu portiuni de carosabil umed alternand cu portiuni uscate, obstacole realizate din piloni reflectorizanti si o curba destul de stransa pe o zona lunecoasa.
Tot pe timp de noapte, soferii Setra au avut de parcat autocarul cu spatele in garaj, urmand un traseu in forma de „S“, cu ocolirea conurilor ce au marcat traseul respectiv si incadrarea spatelui autocarului intr-o zona prestabilita, avand latimea de un metru. Aceasta era delimitata in spate de o bara care nu trebuia atinsa.
In afara de exercitiile pe timp de noapte, trei probe deja consacrate au completat programul soferilor inscrisi in competitie. Prima a fost cea de conducere economica pe circuitul de la Nürburgring, avand o lungime de 5.200 m. Obiectivul l-a reprezentat obtinerea celui mai scazut consum de combustibil, in conditiile mentinerii unei viteze medii cat mai ridicate. Practic, testul este astfel configurat ca un sofer care inregistreaza un consum de 30 l/100 km si are o viteza medie de 60 km/h sa primeasca mai putine puncte decat un altul care are acelasi consum, dar la o viteza medie de 90 km/h. Penalitatile au fost acordate pentru inregistrarea unui timp prea mare de condus, dar si pentru fiecare interventie a programului de stabilitate (ESP).
La aceasta proba au fost folosite cinci autocare S 415 GT-HD ComfortClass 400, configurate la trei stele. Vehiculele au fost propulsate de motoare MB OM 457 LA, de 428 CP, cu cutii de viteza manuale GO 210. Cum circuitul de Formula 1 este dificil, avand portiuni de traseu inclinat, viraje din scurt etc., concurentii au avut posibilitatea de a face o prima „tura“ de acomodare cu pista, inainte de testul efectiv.
Conducerea in siguranta
Pe un traseu separat, special amenajat, soferii de Setra au avut de condus autocarele in conditii de carosabil umed/uscat.
Au fost amenajate doua statiuni diferite. Prima a presupus rularea cu vehiculul in cerc, pe o zona udata din abundenta de stropitori si marcata cu conuri. Soferii trebuiau sa pastreze autocarul in interiorul zonei marcate, inregistrand, in acelasi timp, o viteza cat mai buna la intrarea si iesirea din cerc.
Cel de-al doilea exercitiu a constat in coborarea unei pante, executarea unui prim viraj „in scurt“ pe o zona partial uda si partial uscata, urmat de evitarea a trei „pereti“ de apa verticali, pentru care se impunea efectuarea altor viraje stranse. Si aici, viteza de intrare in viraj era importanta.
Autocarele S 416 GT-HD, configurate pentru patru stele dupa standardul german, au fost echipate cu motoare MB OM 457 LA, de 428 CP, si cu cutii de viteza automatizate GO 240-8 PowerShift.
Participantii au putut concura optional si pentru titlul de „cel mai relaxat sofer“ („coolest driver“), pentru aceasta fiindu-le masurata tensiunea si pulsul inainte si dupa efectuarea probelor.
Test de manevrabilitate
La proba de manevrabilitate, concurentii au avut la dispozitie sase minute pentru a parcurge un traseu cu sapte statiuni: urcarea cu roata dreapta fata pe o mica platforma metalica si apasarea unei clapete de contact, executarea unui arc de cerc pentru a darama cu coltul dreapta fata al vehiculului mai multi piloni de lemn (fara a darama si conurile portocalii aflate in imediata apropiere a acestora), trecerea cu autocarul printr-o poarta ingusta, fara atingerea celor doi piloni ce o delimiteaza, executarea unui viraj la 360o intr-o zona marcata cu conuri, accelerarea in linie dreapta, evitarea unor obstacole pe drum si alegerea unei benzi din doua (marcate, de asemenea, cu conuri), in functie de aprinderea sau nu a luminii unui semafor. Viteza in momentul selectarii benzii de circulatie trebuia sa fie de minimum 40 km/h. In final, trebuia executata o franare precisa la linia de final, partea din fata a masinii trebuind incadrata in interiorul unei portiuni de 30 cm.
Pentru aceasta proba au fost utilizate autocare S 416 HDH, clasificate la patru stele. Vehiculele au fost propulsate de motorul MB OM 457 LA de 456 CP, cu transmisie automatizata GO 240-8 PowerShift.
In premiera, concurentii au avut o proba de utilizare a tahografului digital contra cronometru, unde cei care conduc inca autocare echipate cu tahograf analog au fost evident dezavantajati.
ComfortClass, castigator in 2011
Piata europeana de autocare este inca slaba, dar Setra a mers destul de bine, castigand chiar cota de piata, potrivit directorului de export Christoph Hofmann: „Cota reflecta cat de competitiv este un brand, astfel ca imbunatatirea acestui indicator este de dorit. Volumele in 2010 au fost mici, iar concurentii au scazut si mai mult. Asteptam o revenire in 2011: criza economica s-a incheiat pe mai multe piete, inclusiv in Germania. Exista insa un usor decalaj intre revenirea din criza si demararea investitiilor.“
Europa de Est se asteapta sa aiba rezultate bune in acest an. Sunt vizate in special Polonia si Republica Ceha, dar si Slovenia si Croatia, a explicat Michael Frey, director de export Setra, responsabil pentru Europa Centrala si de Est. In Serbia si Romania lucrurile nu stau chiar asa de bine, dar sunt sperante de revenire. De altfel, in tara noastra s-a vandut deja un 415 GT-HD. „Pana acum, in Europa Centrala si de Est am vandut deja mai mult decat in tot anul trecut si speram ca la finalul lui 2011 sa trecem de 100 de unitati. Una dintre pietele unde asteptam rezultate foarte bune este Turcia. De altfel, am primit o comanda de 100 de autocare ComfortClass de la Metro, unul dintre cei mai mari operatori de transport din aceasta tara. Principala piata de export la nivel european ramane Franta, urmata de Italia. Per ansamblu, in 2011 estimam o crestere a volumelor cu cel putin 10%.“
Special pentru a aniversa 60 de ani de istorie Setra, producatorul german a lansat in productie 60 de autocare avand o configuratie deosebita, care insa sunt ofertate la acelasi pret ca modelele obisnuite. Nu este vorba de o serie limitata si se vor putea achizitiona si mai mult de 60, mai ales ca 55 au fost deja comandate.
In 2011, reprezentantii Setra mizeaza pe ComfortClass, autocarele GT-HD fiind versatile, adaptate atat pentru transportul de linie, cat si pentru turism, si disponibile la un pret mai usor de platit decat gama TopClass.
„Autocarele ComfortClass sunt apreciate si din punct de vedere al consumului redus de carburant, astfel ca, intr-o perioada in care toata lumea isi monitorizeaza atent costurile, acest aspect este important. Gama TopClass ramane pe o pozitie puternica, in conditiile in care clientii de pe acest segment nu isi cumpara de regula autocarul pentru ca le trebuie, ci pentru ca isi doresc un produs premium de cel mai inalt nivel. In 2010, procentele intre ComfortClass si TopClass au fost similare, cu un plus pentru primul“, a mai adaugat Frey.