Miza reducerii poluarii la nivel global i-a determinat pe cei mai importanti producatori de vehicule sa investeasca masiv in tehnologii de propulsie alternative, care sa inlocuiasca, macar partial, clasicele motoare cu ardere interna, atat de daunatoare mediului prin emisiile generate. Primul autobuz articulat hibrid Mercedes-Benz a fost prezentat presei de specialitate din Romania luna trecuta, dupa ce l-au mai vazut doar clientii din Franta, Austria, Serbia si Ungaria. Citaro G BlueTec articulat a fost dezvoltat pe baza primului Citaro propulsat de un sistem hibrid diesel-electric, prezentat in urma cu trei ani.
Progresele facute in ultimii ani pe segmentul autobuzelor hibride sunt remarcabile, dar, chiar si asa, nu se poate vorbi de intrarea acestora intr-o productie de serie. Tehnologia inca se perfectioneaza si, in plus, este inca mult prea scumpa pentru a se produce in cantitati mari. De altfel, singurul mod in care un operator isi poate permite sa plateasca pentru vehicule hibride este sa primeasca subventii guvernamentale. Iar municipalitatile metropolelor occidentale au investit deja in astfel de autobuze. Astfel, primele Citaro G BlueTec hibride au fost deja livrate, doua la Rotterdam si alte doua la Hamburg, la finalul anului trecut. Alte cinci au intrat in uz in Stuttgart in iunie, dupa ce compania de transport public a testat hibridul pe una dintre cele mai solicitante rute din oras, care include pante cu inclinatie de 9,5%. Au urmat opt unitati la Hamburg, patru la Krefeld, doua la Milano si o unitate la Mühlheim.
Economic si ecologic
Citaro G BlueTec hibrid ofera, potrivit reprezentantilor constructorului german, o economie de combustibil de pana la 30% comparativ cu autobuzele conventionale diesel, in functie de conditiile de exploatare. Nivelul zgomotului este redus atat la interior, cat si la exterior, iar suspensia independenta pe axa fata si dinamica rotilor de pe axele motoare (centrala si spate), cu tractiune individuala, asigura un plus de confort la rulare.
Beneficiind de tehnologie hibrid seriala, autobuzul este recomandat utilizarii in zone cu trafic aglomerat, unde restrictiile privind poluarea sunt foarte dure. Avantajul sistemului hibrid este ca motorul diesel nu este in operare continua, ci este folosit la antrenarea unui generator (montat in prelungirea vibrochenului), care produce, la randul sau, energie electrica (CA), atunci cand este necesar. Aceasta este inmagazinata in baterii pe li-ion, montate pe plafon, racite pe baza de apa, cu durata de viata prelungita (circa patru ani), fara a necesita intretinere. Greutatea totala a acestora este de 330 kg. In aceleasi baterii este acumulata si energia eliberata la franarea vehiculului, utilizata apoi pentru rulare sau la pornirea de pe loc. Pe fiecare roata a axelor centrala si din spate este montat cate un motor electric, puterea totala disponibila fiind de 435 CP (cate 108,8 CP pe fiecare roata).
Motor diesel mai mic si mai economic
Motorul diesel ales pentru Citaro G BlueTec hibrid este un OM924 LA, de 4,8 l, cu patru cilindri in linie, de 217 CP si cuplu maxim de 810 Nm, atins la 1.600 rpm. Acesta inlocuieste clasicul propulsor de 12 l, utilizat in cazul autobuzelor articulate conventionale, si are numai 450 kg, fata de 1.000 kg, cat cantareste motorul mai mare. Cum in cazul sistemului hibrid serial motorul nu este folosit ca unitate propulsoare, nu este necesar un cuplu foarte mare, astfel ca OM924 LA are un regim de functionare economic, cu turatii joase si un impact redus asupra mediului. O particularitate a acestui sistem hibrid este lipsa transmisiei, ceea ce se traduce printr-o noua economie la greutatea proprie a vehiculului.
„Motoarele electrice montate pe roti sunt dotate cu semi-ax planetar inclus in solutia constructiva si, astfel, nu mai exista axe, cutie de viteza sau cardan. Intre motorul diesel si axele de antrenare nu exista legatura mecanica, iar motorul electric antreneaza semi-axul planetar care intra in butucul rotii, avand loc rularea“, a spus Alexandru Cretu, Fleet manager EvoBus Romania. „De la generator porneste tensiune alternativa, iar un invertor care deserveste direct generatorul face conversia in curent continuu, in baterie fiind stocata o tensiune continua, care pleaca pe circuitul intermediar si alimenteaza motoarele electrice de pe roata.“
Soferul are posibilitatea de a selecta regimul de functionare. In regimul hibrid, motorul si generatorul functioneaza simultan si in momentul in care se ajunge la o viteza de 40 km/h motorul diesel se decupleaza singur, iar computerul de bord va indica o presiune de ulei zero. Asa se poate vedea ca motorul diesel este decuplat. Cand bateriile sunt incarcate se poate opta pentru modulul ZEV (Zero Emissions Vehicle), care presupune decuplarea de catre sofer a motorului diesel, care nu mai porneste automat, ci doar actionat de sofer.
Compresorul sistemului de aer conditionat, compresorul de aer si pompa de la sistemul de directie nu mai sunt alimentate de un motor cu ardere interna, ci individual, de un motor electric. Toate aceste componente pot fi, asadar, montate independent, eventual la nivelul plafonului, pentru a face mai mult loc in salonul pasagerilor, in special in partea din spate a vehiculului. Citaro G BlueTec hibrid, avand o capacitate maxima de 140 de pasageri, este construit pe baza modelului Citaro clasic, dispune de o tehnologie ecologica si reprezinta un pas in plus spre versiunea pe celule de hidrogen, considerata cea mai ecologica existenta la ora actuala.