Desi parea ca sansele de prelungire a licentelor de traseu dupa primavara lui 2011 sunt slabe spre inexistente, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a trimis, pe 2 iunie, o nota informativa prin care anunta prelungirea programului de transport de persoane prin servicii regulate in trafic interjudetean pana in 2014. Nota este semnata de secretarul de stat Eusebiu Pistru si este rezultatul „discutiilor si consultarilor” dintre MTI si federatiile si confederatiile sindicale din transportul rutier, precum si al unei analize a programului de transport interjudetean, asa cum reiese si din textul acesteia.
Se pare, asadar, ca operatorii care au castigat trasee interjudetene in 2008 pot rasufla usurati, mai ales ca in conditiile economice actuale este cam riscant sa incheie noi contracte de finantare. Plus ca multi carausi mai au inca leasing-uri vechi, pe care le platesc greu din cauza scaderii volumului de calatori. In ceea ce-i priveste pe operatorii care isi puneau sperante in eventuala atribuire a programului interjudetean anul viitor, pentru a castiga ceva trasee, acestia vor trebui sa se descurce cu ce au. De altfel, in ultimul timp, conventiile s-au dovedit a fi cele mai profitabile, in conditiile in care tariful pe kilometru la cursele ocazionale a scazut foarte mult.
Potrivit reprezentantului Ministerului Administratiei si Internelor (MAI), nici traseele judetene nu vor mai fi scoase la licitatie anul viitor, desi nu s-a stabilit inca pana cand vor fi prelungite licentele de traseu: 2012, 2013 sau 2014. In plus, ideea elaborarii unei strategii comune de catre cele doua ministere privind programul de transport nu a fost abandonata, astfel ca la sfarsitul lui iunie era stabilita o noua intalnire la MTI, pentru a se continua discutiile in acest sens.
Sa nu ne culcam insa pe o ureche, pentru ca, asa cum stim din trecut, modificari se mai pot produce, mai ales ca situatia politica nu este clara la aceasta ora. Ar fi insa prea mult sa se revina asupra deciziei de prelungire a valabilitatii licentelor de traseu, mai ales ca pana in primavara anului viitor au mai ramas doar noua luni.
Daca pentru operatorii de transport aceasta veste este binevenita si mult asteptata, cu siguranta furnizorii de autobuze si autocare au primit-o ca pe o piatra de moara legata de picioare. Si asta pentru ca toti isi puneau sperante in licitatia programului de transport pentru a-si mai revigora vanzarile. Astfel, daca in 2009 cei mai multi au supravietuit din acumularile facute in anii precedenti si in special in 2008, acum lucrurile au devenit destul de serioase. Turismul nu genereaza volume prea mari, iar achizitiile ocazionale nu se compara cu situatia in care s-ar fi licitat traseele. Dealerii si importatorii de vehicule care au retele de service profitabile se vor axa probabil pe dezvoltarea activitatii after-sales, mai ales ca este un mod foarte bun de a pastra legatura cu clientii. Ceilalti insa se tem ca vor pune lacatul pe usa in lunile viitoare.
Fara discutii insa, prelungirea licentelor de traseu ofera un respiro bine venit operatorilor de transport si da un ragaz suplimentar autoritatilor pentru a veni cu o strategie viabila pentru transportul de persoane. Sa speram ca acest timp suplimentar va fi utilizat cu folos.