Vectio nu este un produs nou pe piata romaneasca, dar in ultimii ani, din cauza problemelor producatorului turc de a-si gasi dealer, vanzarea autobuzelor Otokar a fost puternic afectata. De la inceputul lui 2010, MHS Truck&Bus a preluat reprezentanta Otokar, precum si stocul de vehicule existent in tara, iar cu unul dintre modelele Vectio disponibile am plecat, la sfarsitul lui ianuarie, la un test-drive pe ruta Bucuresti-Ramnicu-Valcea si retur. In ciuda drumului accidentat si plin de gropi in urma ninsorii si a inghetului, Vectio a demonstrat ca este un autobuz robust si stabil, pregatit pentru conditiile dificile de exploatare intalnite pe unele trasee judetene din tara.
Otokar revine puternic pe piata de transport persoane de la noi, odata cu inceperea parteneriatului cu MHS Truck&Bus privind reprezentarea pe vanzari si servicii after-sales.
Alaturi de autobuzele urbane Kent si Centro, aduse in premiera, la inceputul anului, in Romania, modelele deja consacrate, respectiv autobuzele interurbane de capacitate medie Navigo si Vectio, raman in topul listei de oferte a producatorului turc.
Ambele sunt disponibile pe stoc in varianta cu motorizare Euro 4, iar la cerere se pot aduce si versiuni Euro 5, mai ales ca pentru acestea din urma nu se plateste taxa de prima inmatriculare.
La sfarsitul lui ianuarie 2010 am fost la un test-drive cu Otokar Vectio 240 S, pe ruta Bucuresti-Ramnicu-Valcea si retur, drumul punandu-ne ceva probleme din pricina gropilor din asfalt, aparute ca ciupercile dupa ploaie in urma ninsorii si inghetului de la inceput de an. Vectio s-a dovedit trainic si stabil, „negociind“ bine denivelarile gratie directiei ferme. Zgomotul la interior nu este prea mare si nici vibratiile, cel putin in partea din fata, datorita suspensiei integral pneumatice (cu amortizoare hidraulice pe axa fata) si izolatiei bune a compartimentului motorului. Chiar si asa, ocupantii ultimelor locuri resimt ceva mai tare zgomotul facut de motor.
Motor de 240 CP si ABS+ASR standard
Otokar Vectio este echipat cu propulsor MAN D0836 LOH56, de 240 CP la 2.300 rpm, cu un cuplu maxim de 925 Nm, atins pe o plaja de la 1.200 la 1.800 rpm, si cutie de viteze manuala ZF, cu sase trepte plus marsarier. Motorul este suficient de puternic pentru transportul celor 35 de pasageri si chiar putin prea turat. Astfel, pe autostrada, la 1.800 rpm, maximum de turatie recomandat pentru un consum optim de carburant, in treapta a sasea de viteza, autobuzul rula cu 95 km/h. Prin urmare, in cazul Vectio nu se recomanda utilizarea vitezei maxime admise, de 100 km/h, pentru ca in aceasta situatie turatia motorului „sare“ la 2.050 rpm, ceea ce determina automat o crestere a consumului.
Este adevarat ca, cel putin la noi, ocaziile de a rula cu viteza maxima sunt foarte putine. Pe de alta parte, un motor mai „sprinten“ este foarte util atunci cand trebuie urcate pante, iar pe Dealul Negru Vectio a raspuns foarte bine la comenzi si chiar si virajele mai stranse au fost urcate cu treapta a treia de viteza. Desigur, trebuie tinut cont de faptul ca vehiculul nu a fost incarcat. Altfel, la rularea in conditii de trafic national, in interiorul si in afara localitatilor, autobuzul a mentinut un regim de viteza constant si motorul a avut o turatie optima: 1.350 rpm la 60 km/h, in treapta a cincea de viteza.
Retarderul Telma are patru trepte si este foarte eficient, astfel ca pe traseul de test am folosit in special primele doua trepte, si mai rar pe cea de-a treia. Iar de a patra nici nu a fost nevoie. Pozitionarea manetei este buna, chiar daca aceasta nu se gaseste pe coloana volanului, ci pe bord. Este insa la indemana soferului si el nu trebuie sa-si ia mana de pe volan pentru a o folosi.
Sistemul de franare cu dublu-circuit include discuri pe ambele punti, iar sistemul de anti-blocare a rotilor si cel de control al tractiunii (ASR) sunt incluse in echiparea standard.
Usor de manevrat, vizibilitate optima
Otokar Vectio este foarte usor de manevrat, sistemul de directie dovedindu-se sensibil si sigur in acelasi timp. Pozitia soferului este comoda la drum, scaunul Grammer, pe perna de aer, oferind numeroase optiuni de reglare. Maneta schimbatorului de viteze este pozitionata intr-o caseta fixata de podea, astfel ca introducerea in modul marsarier este putin incomodata de perna scaunului. Chiar si asa, schimbarea treptelor se face destul de lejer, cu toate ca la decelerare am mai folosit si vechea metoda „dublu ambreiaj si sprit“, pentru a putea cobori treapta de viteza.
Bordul este configurat ergonomic, in jurul soferului. Pe partea stanga a scaunului acestuia se gasesc comenzile pentru sistemul de aer conditionat marca Sütrak, cu o putere de 18 kW, cu reglare separata pentru sofer si salonul pasagerilor. Tot aici se afla si frana de parcare, pozitionata la indemana, butonul de comanda pentru preincalzitorul Webasto, precum si o bricheta, un suport pentru pahar si o scrumiera. In dreapta soferului sunt amplasate butoanele pentru luminile de interior, farurile de ceata, cele de deschidere si inchidere a usilor, butonul de contact general, precum si comanda pentru ridicarea si coborarea caroseriei. Radio-casetofonul cu CD si tahograful digital sunt pozitionate pe aceeasi parte.
Pe bord este indicat, in afara de numarul de kilometri parcursi, si nivelul presiunii aerului din suspensii. In zona centrala, deasupra panoului de comenzi, se gaseste un compartiment care se poate folosi pentru depozitare, dar unde se poate monta si un monitor, in cazul in care se doreste sistem de navigatie.
Parasolarul este manual, din doua bucati, iar geamul din partea stanga a soferului este, de asemenea, cu actionare manuala si are degivrare.
Oglinzile laterale mari au reglare electrica si sunt incalzite, oferind o vizibilitate foarte buna asupra masinii. In acelasi timp, soferul se poate folosi si de oglinzile mai mici, utile la manevrele in spatii inguste. Este vorba de o oglinda pe partea stanga si doua pe dreapta, pentru zona din fata a masinii si cele doua colturi.
De precizat ca, in momentul in care parasolarul este coborat, vizibilitatea oglinzilor din dreapta e obstructionata.
In dreptul scaunului ghidului se gaseste un torpedo pentru acte, unde incape si o borseta, precum si un microfon cu fir.
Bine configurat, cu multe dotari in standard
Intrarea in partea din fata a vehiculului este larga, cu bare de sustinere, iar interiorul este configurat armonios, in tonuri de bleu si albastru. Scaunele pasagerilor, Kiel, sunt prevazute cu cotiera spre culoar, plasa de bagaje si masuta rabatabila, iar deasupra fiecarei perechi de locuri se gaseste panoul individual de comanda pentru luminile de citit si sistemul de aer conditionat. Culoarul este destul de ingust, astfel ca o persoana mai corpolenta inainteaza mai greu. Beneficiul principal este insa ca scaunele sa fie comode la drum, pentru ca spatiul destinat circulatiei calatorilor prin masina este folosit doar la urcare si coborare. Pentru a ajunge la ultimul rand de scaune se urca doua trepte, acestea fiind pozitionate deasupra motorului. Tot in partea din spate, langa cea de-a doua usa, sunt amplasate un frigider (care se inchide cu cheie) si un dulapior, ambele incluse in echiparea de baza. Acesta din urma poate fi insa inlocuit, la cerere, cu o minibucatarie.
Calele de bagaje au o capacitate de 3,5 m3, accesul facandu-se prin intermediul a doua trape pe dreapta si doua pe stanga. La acestea se adauga si suportul pentru bagajele de mana de la interior, de deasupra scaunelor, care este foarte incapator.
Deasupra culoarului central este amplasat un monitor LCD si un ceas digital. Acestea sunt standard la variantele S (cea testata) si T (o versiune mai inalta, cu spatiu mai mare de bagaje in cale) si optionale pentru modelul L, care se preteaza mai mult transportului urban si poate fi omologat si cu locuri in picioare.
Pretul Otokar Vectio este 124.000 de euro plus TVA, in varianta cu motorizare Euro 4, iar pentru Euro 5 mai creste putin, ajungand la 132.000 de euro plus TVA. Vehiculul este echipat, in acest caz, cu acelasi motor MAN D0836 LOH56, care are insa cu 10 CP mai mult si un cuplu maxim de 1.000 Nm, atins pe o plaja de la 1.200 la 1.750 rpm. In plus, se poate alege un sistem de aer conditionat Konvekta, de 28 kW.
Garantia oferita este de 24 de luni sau 100.000 km, iar pentru ritmul de exploatare din Romania producatorul recomanda efectuarea unei revizii „usoare“ la fiecare 20.000 km si a uneia complete, la 40.000 km.