Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se modifica legea 92/2007

Asa cum au promis, reprezentantii Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) s-au apucat, inca de la inceputul anului, sa lucreze la noua forma a legii 92, obiectivul fiind ca pana in mai-iunie sa fie deja adoptata, pentru a se putea trece la elaborarea normelor metodologice. Modificarile propuse, multe dintre ele de terminologie, au rolul de a aduce clarificari privind transportul local de calatori si de a armoniza diferitele prevederi legale existente pe acest segment, care pana acum se bateau cap in cap: legea 92/2007 se coreleaza cu legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitati publice, precum si cu OUG 109/2005, cu modificari si completari prin legea 102/2006.
 

Astfel, se inlocuieste peste tot sintagma „transport public local“ cu „transport public local si judetean“. De asemenea, se doreste extinderea unor atributii si responsabilitati in sarcina asociatiilor de dezvoltare intercomunitara: „Autoritatile locale si judetene si asociatiile de dezvoltare intercomunitara de reglementare au rolul de a realiza regulamentele de organizare si functionare a fiecarui serviciu de transport public local si judetean (…).“
De mentionat ca transportul cu autobuzele se efectueaza numai pe baza de licente de traseu si caiete de sarcini elaborate si eliberate de catre autoritatile locale sau judetene sau de catre asociatiile de dezvoltare intercomunitara, in conditiile stabilite prin normele de aplicare. Practic, se precizeaza clar cine stabileste caietul de sarcini, modificare impusa de principiul descentralizarii.
La capitolul „Autoritati si competente“ (la art. 16, dupa alin. 5) se introduc doua alineate noi, despre asociatiile de dezvoltare intercomunitara. Acestea sunt obligate sa infiinteze autoritati (servicii, compartimente) de transport prin care sa asigure, reglementeze, coordoneze si controleze prestarea serviciului de transport local regulat de persoane desfasurat intre localitatile membre, precum si sa infiinteze societati de transport prin curse regulate necesare, daca acestea nu exista. Asociatiile coopereaza cu consiliile locale din cadrul unitatilor administrativ teritoriale membre cu privire la asigurarea si dezvoltarea serviciului de transport prin curse regulate de interes local si pentru corelarea acestuia cu serviciile de transport public local existente la nivelul localitatilor.
O prevedere importanta (mai demult in vizorul MAI) este aceea ca emiterea de licente de traseu in transportul public local si judetean va reveni consiliilor locale, si nu Autoritatii Rutiere Romane (ARR), asa cum este specificat in actuala legislatie. In plus, ARR ar fi „taiata“ de la participarea la comisiile paritare pentru atribuirea licentelor de traseu pentru cursele regulate judetene, precum si de la elaborarea regulamentelor-cadru si a caietelor de sarcini-cadru pentru efectuarea transportului public local. In schimb, Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC) primeste atributia de a participa la elaborarea regulamentelor-cadru si a caietelor de sarcini-cadru pentru efectuarea transportului public local si judetean.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre reprezentanti imputerniciti ai MAI, ai ANRSC, ai presedintilor consiliilor judetene, ai primarilor comunelor, oraselor si municipiilor, de catre primarul general al municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, ai presedintilor asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, in temeiul mandatului ce le-a fost acordat de unitatile administrativ-teritoriale membre.

Articole similare

Ad