Piata de transport persoane s-a rearanjat dupa atribuirea programului interjudetean de transport, din primavara acestui an. Astfel, numarul operatorilor este in scadere, la 1 iulie 2013 fiind inregistrate in baza de date a ARR doar 3.609 companii, dupa ce la 1 octombrie 2012 figurau 3.926. La fel, si parcul auto national s-a redus, acum figurand cu copie conforma 22.641 de vehicule, fata de 23.360, cate erau in toamna lui 2012.
Avand in vedere diferenta de peste 700 de unitati in minus inregistrata intre 1 octombrie 2012 si 1 iulie 2013, coroborata cu faptul ca nu mai putin de 856 de masini din totalul celor care figureaza in baza de date a Autoritatii Rutiere Romane au ca an de fabricatie 2013, este clar faptul ca dispunem acum de o flota de transport mai tanara decat anul trecut. De altfel, 30% din totalul vehiculelor detinatoare la ora actuala de copie conforma au pana la cinci ani vechime. Este vorba mai exact de 6.809 unitati, dintre care 1.720 sunt fabricate in 2012 sau 2013, iar 5.089 au intre doi si cinci ani. In plus, aproape jumatate dintre masini au varsta cuprinsa intre sase si 12 ani (10.490), ceea ce este o vechime foarte buna pentru orice tara vest-europeana. Mai sunt in operare 3.412 autovehicule care au intre 12 si 20 de ani si alte 1.929 cu peste 20 de ani. Iar dintre acestea din urma, unele, produse in anii ’70, ar cam trebui „pensionate“.
Ponderea autobuzelor sub 22 de locuri si a celor de peste 22 de locuri la 1 iulie a.c. este aproximativ egala: 11.984 se incadreaza in prima categorie si 10.657, in cea de-a doua.
Ca urmare a schimbarii criteriilor pentru atribuirea programelor de transport interjudetean si judetean (ultimul ramas inca in stand-by), putin peste 1.000 de vehicule au mai ramas cu clasificare pe stele, restul avand clasificare pe categorii. Cele mai multe sunt …