Editia din acest an a Busworld Kortrijk a fost, asa cum era de asteptat, sub semnul Euro 6. Cei mai multi producatori au pus insa in continuare accentul pe solutiile alternative de propulsie, in special autobuzele 100% electrice, mai accesibile inclusiv din punct de vedere tehnologic. Interesul tuturor este indreptat mai ales catre pietele scandinave, Marea Britanie si Germania, care au mers cel mai bine anul acesta si de unde se prefigureaza comenzi importante si pe viitor.
Piata europeana de autobuze si autocare se asteapta sa atinga in 2014 un nivel comparabil cu anul acesta, respectiv 20.000 de unitati. Atentia este concentrata spre tarile cu economie puternica – Scandinavia, Marea Britanie, Germania, Franta – care isi vor permite si pe viitor sa acorde subventii importante pentru transportul public. Pe langa acestea, Turcia este, de asemenea, o piata solida, fiind prea putin afectata de criza economica. Marii producatori se sustin in continuare din activitatile derulate pe pietele de export, a caror dinamica este diferita de cea europeana.
Volvo Buses a vandut deja 200 de vehicule hibride si, asa cum a anuntat, nu mai produce autobuze urbane diesel. Volumele erau oricum foarte mici, astfel ca nu s-a pus problema pierderii cotei de piata sau a unor livrari-cheie de autobuze diesel, a aratat Stefan Guttman, Vice President Commercial Development Europe. In plus, autobuzele hibride aduc o economie de carburant de pana la 39%. Pana in prezent, Volvo Buses a livrat in Europa 1.200 de vehicule, dintre care aproape 500 in Marea Britanie, prin programul finantat de guvern.
La Kortrijk a fost expus in premiera modelul articulat, cu capacitate de 154 de pasageri. Primele autobuze hibride articulate vor fi livrate la inceputul lui 2014. Producatorul suedez ofera acum si autobuze cu tehnologie plug-in, mai economice cu 60%. Primele astfel de autobuze 7900 sunt deja in operare in Götteborg, iar altele vor fi livrate in iunie 2014 in Stockholm. Productia de serie urmeaza sa inceapa in 2015. „Odata cu completarea gamei de autobuze hibride cu modelul articulat vom putea aborda si licitatiile mari, unde se solicita de regula combinatii intre modele solo si cele articulate“, a subliniat Guttman.
Importanta parteneriatelor cu Sunwin, in China, si Novobus, in Canada, pentru dezvoltarea autobuzelor electrice, a fost subliniata de CEO Volvo Buses, Hakan Karlsson. Trebuie subliniat insa ca tehnologiile folosite in cazul autobuzelor destinate pietei europene sunt dezvoltate in-house.
La gama autocarelor, Volvo 9700 si 9900 au primit motoare Euro 6 noi, de 11 l, cu 2% mai economice. Propulsorul de 8 l, ce va echipa autobuzul intercity Volvo 8700 si autocarul 9500, va inlocui actualele motoare de 7 si 9 l, oferind consum optimizat cu 4% fata de cel de 9 l. Motorul de 5 l va echipa autobuzele hibride si va inlocui motorul de 9 l la autobuzele supraetajate, pentru un consum redus cu 10%.
Dupa ce si-a retras filialele de pe mai multe piete est-europene, Volvo Buses …