Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Studiu de caz: evolutia costului/km pe diferite ramuri de transport

Calculul corect al costului/km este un prim pas in planificarea activitatii de transport si luarea deciziilor de ajustare si/sau de dezvoltare pe diferite ramuri de activitate. Fiecare element de cost trebuie monitorizat si, acolo unde se poate, imbunatatit, efectul regasindu-se direct in maximizarea profitului. Cele mai multe companii de transport combina tipurile de servicii oferite, fiecare cu particularitatile lui. Este si cazul Tabita Tour, care opereaza o flota de aproape 80 de vehicule, pe linii de transport international, judetean si interjudetean si curse ocazionale.
 

Avand un rulaj de peste 6,5 milioane de kilometri in doar jumatate de an, operatorul bistritean isi urmareste atent cheltuielile, cultura de optimizare a costului/km fiind insuflata si angajatilor, care sunt recompensati daca vin cu solutii de reducere a cheltuielilor.

Tabita Tour foloseste pentru cursele internationale 52 de autocare si microbuze, avand capacitate de transport intre 8 si 81 de locuri, in timp ce traseele judetene si interjudetene sunt operate cu 27 de vehicule, cu capacitate intre 19 si 66 de locuri. Atat la intern, cat si la international, anul de fabricatie a vehiculelor este cuprins intre 1998 si 2015 – nu s-au vandut inca masinile mai vechi din parc, pentru ca de la an la an a fost necesara cresterea flotei.
In prima jumatate a lui 2015 au fost parcursi peste 6,5 milioane de kilometri, dintre care 5,65 la transportul international. De remarcat faptul ca nu mai putin de 4,7 milioane de kilometri au fost efectuati pe cursele de linie si aproape un milion pe transferuri in tara (20% din total), pentru a aduce pasagerii la autocare. Acestea din urma sunt foarte costisitoare, apreciaza Ioan Sighiartau, director general Tabita Tour, astfel ca s-a discutat si cu alti operatori de linie varianta colaborarii pentru a eficientiza acest serviciu, insa deocamdata nu s-a concretizat nimic.
In cazul transportului intern activitatea este mai redusa, fapt reflectat si in numarul de kilometri parcursi – aproximativ 630.000 – la care se mai adauga 284.000 km din curse ocazionale.

0,823 euro, costul/km la international
In calculul costului/km intra atat cheltuieli fixe, cat si cele variabile. In prima categorie intra costurile cu resursele umane, asigurarile, dobanzile la finantare, impozitele, amortizarea, cazarile soferilor in UE, costurile de dezvoltare/mentenanta soft si alte cheltu- ieli administrative. Variabile sunt pretul combustibilului, taxele de drum, diurnele interne si externe, costurile de service, cu anvelopele, pentru marketing si publicitate, cercetare si dezvoltare si alte cheltuieli ce pot aparea.
La transportul international, ponderea cea mai mare o au costurile variabile, respectiv 84% din total, in conditiile in care pretul/km ajunge la 0,823 euro. Asa cum era de asteptat, combustibilul este cel mai mare cost, reprezentand nu mai putin de 40,76% din total. Urmeaza diurnele (15%), taxele de drum (12,56%), costurile cu reparatiile si piesele …

Articole similare

Ad