Transportul intre Bucuresti si Ilfov este in continuare aprig disputat, autoritatile centrale si cele locale straduindu-se, fiecare separat, sa intocmeasca si sa atribuie un program de transport. In acest context, Consiliul Judetean Ilfov si Primaria Municipiului Bucuresti au organizat, la jumatatea lui ianuarie, o dezbatere publica privind „Planul de Mobilitate Urbana Durabila 2016-2030 Regiunea Bucuresti-Ilfov“ (PMUD), care propune investitii de circa sapte miliarde de euro la nivelul Capitalei si in judetul Ilfov. Cele doua institutii asteapta inca sa fie reunite oficial sub umbrela Autoritatii de Transport Metropolitan si fac presiuni pentru a prelua „destinele“ celor mai ravnite linii de transport regulat din tara. Separat, „vechea“ AMTB pregateste atribuirea traseelor dintre Bucuresti si Ilfov, conform legislatiei (inca) in vigoare.
Asociatia de Transport Metropolitan Bucuresti (ATMB), care ar trebui infiintata de catre Primaria Capitalei si CJ Ilfov pentru a manageria cele mai banoase trasee prin curse regulate din tara, nu este inca functionala, desi se pare ca proiectul de modificare a legii 92/2007, care prevede – printre altele – infiintarea acesteia si abrogarea legii 8/2012 de constituire si functionare a AMTB, este in forma finala la MDRAP. Cum Ministerul Dezvoltarii lucreaza oricum de ani buni la modificarea si corectarea legii 92, reprezentantii PMB si CJ Ilfov nu au mai asteptat hartiile oficiale si au anuntat deja intentia de a derula un proiect de mare anvergura si foarte costisitor care vizeaza transportul dintre Bucuresti si Ilfov. Este vorba despre „Planul de Mobilitate Urbana Durabila 2016-2030 Regiunea Bucuresti-Ilfov“.
PMUD este sustinut de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si urmareste „aplicarea unor concepte europene de planificare si management adaptate regiunii, incluzand o serie de masuri si propuneri de imbunatatire a transportului pe termen scurt, mediu si lung“. Pe hartie lucrurile arata foarte frumos, numai ca realitatea din teritoriu este putin diferita. Multe dintre comunele de pe raza judetului Ilfov au si alte nevoi mai presante pe ordinea de zi decat investitiile masive in infrastructura si mijloace de transport, intrucat foarte multe nu au, spre exemplu, canalizare, iar altele, nici gaze.
„Pentru mine alcatuirea si implementarea planului de mobilitate reprezinta o prioritate, avand in vedere numarul mare al locuitorilor din judetul Ilfov care vor beneficia de acest sistem de transport. Proiectul prevede si construirea unei linii care va lega localitatile Bragadiru si Voluntari si va strabate Capitala pe o distanta de 21 km. Planul de mobilitate pentru Bucuresti-Ilfov asigura ca toti cetatenii au optiuni de transport, care le permit accesul la destinatii si servicii esentiale“, a declarat Marian Petrache, presedintele CJ Ilfov, pe pagina de Facebook a institutiei.
Operatorii privati nu au fost consultati
Reprezentantii Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) reclama faptul ca nu au fost consultati in elaborarea PMUD si in conceperea noului program de transport, desi membrii sai opereaza cele mai multe dintre traseele care leaga localitatile din Ilfov de Capitala. Si, de altfel, nici vreo alta asociatie patronala din transporturi nu a fost invitata la dezbateri. Carausii sunt sceptici cu privire la implementarea, dar mai ales la continuarea planului de mobilitate – care include un calendar pe termen lung – intrucat alegerile locale bat la usa si nu se stie ce prioritati vor avea noii alesi.
Reprezentantii transportatorilor au solicitat Ministerului Dezvoltarii organizarea de urgenta a unor grupuri de lucru pentru a discuta pe marginea modificarilor la legea 92, mai ales ca unele prevederi nu sunt tocmai corecte.
AMTB merge mai departe
Intre timp, Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti, aflata in subordinea Ministerului Transporturilor, beneficiaza in continuare de conditii legale de functionare. In plus, i-a fost aprobata recent si suplimentarea personalului, astfel incat sa-si poata exercita, conform legii, atributiile de control in trafic si, avand in spate planul de mobilitate, pregateste un nou program de transport pe care sa il scoata la licitatie.
Din conducerea AMTB fac parte un membru din partea PMB, unul din partea CJ Ilfov, unul din partea MDRAP, trei reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si presedintele, numit, de asemenea, de catre MT. La sfarsitul lui ianuarie reprezentantul CJ Ilfov se retrasese din bord, astfel ca, dupa numirea unui inlocuitor, AMTB doreste sa demareze procedura de atribuire a traseelor. Lipsa unui verdict final in cazul procesului din urma cu doi ani, prin care s-a suspendat vechea licitatie, incurca putin lucrurile. Totusi, directorul AMTB, Iulian Gheorghe, doreste sa finalizeze cat de curand elaborarea programului de transport si sa il propuna dezbaterii publice. Este adevarat ca la aceasta ora nu pot fi inaintate termene clare. Carausii care opereaza pe Bucuresti-Ilfov au intrat (cu emotii) in posesia noilor licente de traseu, care le confera dreptul sa ramana pe linii pana la finele lui 2016 si spera sa isi poata folosi la o eventuala atribuire autobuzele achizitionate in 2014.