Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Turcia se adapteaza trecerii la Euro 6

Adoptarea standardului de poluare Euro 6 pe piata din Turcia, incepand cu 2016, a generat o scadere a vanzarilor de autobuze si autocare in primul trimestru al acestui an, dupa ce operatorii autohtoni s-au grabit sa-si completeze flotele in 2015, pentru a beneficia de preturile mai mici ale vehiculelor Euro 5. Adaptarea gamei de produse la noua tehnologie nu prea a mai lasat loc pentru dezvoltarea de noi modele, lucru care s-a vazut si la ultima editie a Busworld Istanbul, de la jumatatea lunii trecute. Cei mai mari constructori au etalat game complete de produse, noutatile expuse in toamna la Kortrijk fiind in centrul atentiei si de aceasta data. Din pacate, lipsa celor doi mari jucatori de pe piata – Daimler si MAN – a dat o oarecare nota de saracie evenimentului.
 

Piata din Turcia trece printr-o perioada de adaptare, iar introducerea standardului Euro 6, de la 1 ianuarie 2016, a determinat o usoara scadere a vanzarilor in primul trimestru din 2016, in conditiile in care multi operatori au facut achizitii anul trecut, pentru a prinde ultimele loturi cu motorizare Euro 5. Este vorba in special de companiile de transport public, care au fost clienti importanti in ultimii ani pentru majoritatea constructorii autohtoni. Cei mai multi producatori au profitat de oportunitatea „sfarsitului de serie” pentru a fabrica pe stoc si a scoate cartile de identitate pentru vehicule Euro 5, astfel incat sa raspunda cererilor si in 2016. Si in special pe segmentul midi se primesc inca solicitari pentru vechile motorizari. Disponibilitatea este mare, mai ales ca, pe langa procentul de 30% din productia anului precedent, guvernantii au oferit posibilitatea suplimentarii cu inca 500 de unitati.

Otokar Kent C articulat, expus in premiera pe piata locala
Dupa premiera mondiala de la Busworld Kotrijk, din octombrie anul trecut, Otokar a expus autobuzul urban articulat Kent C si la Istanbul. Gama de produse a constructorului turc acopera acum o plaja generoasa, vehiculele avand lungimi cuprinse intre 7 si 18,75 m. Dintre acestea au fost expuse la stand, pe langa Kent C articulat, Navigo C (7,7 m), Vectio C (10 m) si Kent C (12 m), toate pentru transport urban, Navigo U (7 m) si Territo U (12 m), pentru curse interurbane, si Vectio T (10 m) si Navigo T (7 m) pentru aplicatii turistice.
Piata de vehicule comerciale din Turcia s-a ridicat in 2015 la 567.769 de vehicule, dintre care 15.920 de autobuze. Dintre acestea din urma, 3.531 sunt Otokar. Constructorul turc a vandut anul trecut unul din trei autobuze mari si doua din cinci midibuze. Desi exporturile de autobuze de capacitate mare au crescut cu 10%, pe segmentul midibuzelor s-a inregistrat o scadere de 46%. Pentru Otokar, principalele piete de export raman Franta, Spania, Italia, Belgia si Germania, unde s-au inregistrat si cresteri in vanzari. Au fost accesate, de asemenea, piete noi, cum ar fi Malta, unde, cu 143 de Vectio si 33 Kent, Otokar a devenit cel mai mare exportator de vehicule cu volan pe partea dreapta. Tot in 2015, Tunisia a devenit a treia piata de export pentru Otokar.
Compania a inregistrat in 2015 o cifra de afaceri de 1,4 miliarde de lire turcesti (1 LT = 0,3 euro), cu 16% mai mult decat in anul precedent, in timp ce incasarile din exporturi s-au ridicat la 119 milioane de dolari (+77%). In prezent, 80% din totalul exporturilor realizate de Otokar sunt pentru tari din Europa, iar 20% catre non-UE.
Desi Kent C articulat este recent intrat in familia de produse, Otokar a castigat deja o licitatie pentru 100 de autobuze pentru municipalitatea din Izmir, la care se adauga servicii de intretinere si reparatii.
Producatorul turc ramane consecvent ideii de a investi in cercetare si dezvoltare, astfel ca 3,8% din venituri merg spre departamentul R&D. De altfel, in aceasta directie au fost investite nu mai putin de 310 milioane de lire turcesti in ultimii 10 ani. De la inceputul anului, sistemul de control electronic al franarii (EBS) si cel de avertizare la incalcarea benzilor de circulatie (LDWS) sunt obligatorii pentru autobuze, iar Otokar a obtinut deja toate acreditarile pentru EBS stadiu II, care va intra in vigoare din 2018.

Temsa prezinta in premiera Opalin si Avenue Plus
Participarea Temsa la Busworld Kortrijk, in octombrie 2015, a fost un succes, iar de atunci s-au primit numeroase comenzi din partea operatorilor de transport din toata Europa. De altfel, productia este deja rezervata pana in toamna si se primesc solicitari in continuare. Trecerea la Euro 6 in Turcia este un lucru salutat de Acar Kocaer, International Sales Director Temsa, pentru ca acum nu se mai lucreaza cu doua linii de productie in paralel, iar productia este astfel optimizata.
Atacurile teroriste din Europa ridica semne de intrebare cu privire la volumele de vanzari pe segmentul autocarelor nu doar pentru Temsa, ci si pentru ceilalti producatori. „Vom vedea in vara daca si in ce proportie vanzarile vor fi afectate si daca dealerii nostri reusesc sa isi vanda stocurile cu care s-au pregatit pentru acest sezon turistic. O problema majora nu este doar teama operatorilor de a investi, ci faptul ca se introduc tot mai multe restrictii privind circulatia oamenilor, astfel ca circuitele turistice nu mai merg asa de bine.”
De pe piata locala se asteapta cereri mari anul acesta pentru autocare, mai ales ca Maraton a fost primit foarte bine pe piata. Chiar daca in Europa segmentul HDH este destul de restrans, in Turcia tocmai aici se primesc cele mai multe solicitari. Autocarele au trasee lungi, chiar si de pana la 18 ore, astfel ca operatorii se orienteaza spre configuratii de lux, cele mai multe cu dispunere 2+1 a scaunelor. De altfel, Metro, cel mai mare operator din Turcia, a lansat o comanda pentru 100 de vehicule (dintre care 50 Maraton si 50 Safir Plus), cu livrare etapizata in urmatorii doi ani. Temsa estimeaza ca va inchide anul cu un total de 2.500-2700 de unitati, cu o pondere mai mare pentru autocare.
Cu prilejul Busworld, Opalin si Avenue Plus au fost prezentate in premiera, alaturi de Maraton, Maraton VIP, Avenue IBUS, Safir Plus, Safir Plus VIP, Pretij SX si MD9 electriCITY. Ultimele doua sunt, de asemenea, noi, fiind prezentate pietei turcesti in martie.
Opalin, de 7,7 m lungime, este disponibil acum cu motor Euro 6 de 190 CP si ofera un compartiment generos de bagaje, de 4,9 m3. Avenue Plus promite un nivel ridicat de siguranta si confort, fiind conceput special pentru persoanele cu dizabilitati. Scaunele au cotiere rabatabile, interiorul este optim configurat pentru a oferi spatii largi de miscare, iar din perspectiva operatorilor, sistemul start&stop, montat acum pentru prima data, asigura economii importante de combustibil.

Isuzu Citiport, „cel mai confortabil si mai ergonomic autobuz din Europa”
Vedeta standului Isuzu a fost, fara doar si poate, modelul Citiport, laureat la Busworld Kortrijk cu titlul de „cel mai confortabil si mai ergonomic autobuz din Europa”. Nu au lipsit nici Citibus, Novociti, Visigo, Turquoise si Novo Lux.
Distinctia primita de Citiport este cu atat mai importanta cu cat Isuzu este singurul constructor turc laureat de juriul organizatorilor Busworld. Vehiculul este foarte bine echipat, fiind preferat de calatori pentru sistemele de informare audio interior si exterior, configuratia salonului si accesibilitatea foarte buna pentru toate categoriile de pasageri. Citibus, de 9 m lungime, si Novociti, de 7,5 m, se adreseaza transportului urban din zonele istorice, cu drumuri inguste, sau localitatilor mici, cu trafic mai redus de pasageri. Ambele vehicule sunt disponibile cu motorizare Euro 6.
Turquoise ramane alegerea ideala pentru transportul pe distante medii, iar pentru aplicatii turistice Visigo este disponibil cu un pachet complet de dotari, ce include lumini LED, DVD-player, MP3, navigatie si computer de bord pe acelasi display, sistem performant de clima si, nu in ultimul rand, cale de bagaje de 5,5 m3. Iar pentru cei care doresc un vehicul compact Novo Lux dispune de echipari de exceptie si este propulsat de motor Isuzu Euro 6 de 190 CP.
Isuzu a incheiat 2015 cu o crestere de 30% comparativ cu anul precedent si detine pe piata locala o cota de 10% pe segmentul midibuzelor, 47% la autobuze si 7% la camionete. Compania a inaugurat anul acesta un nou centru R&D, investitia ridicandu-se la 20 de milioane de lire turcesti. Acesta include un centru de testare, un atelier de prototipuri si un centru de design. Obiectivul principal pentru perioada urmatoare este dezvoltarea de produse noi pentru export, mai ales ca celor 32 de piete unde Isuzu era deja prezent li s-au adaugat, din 2015, Franta, Germania si Tunisia.

Gyuleryuz se reorganizeaza pe piata romaneasca
Gyuleryuz are in palmares 28 de piete de export, cele mai noi fiind Arabia Saudita, Danemarca si Germania. Vehiculele sunt propuse cu motorizare Mercedes-Benz, dar se poate opta si pentru MAN, Cummins, DAF si Deutz. Capacitatea maxima de productie este de 600 de unitati pe an, intr-un singur schimb.
Cel mai de succes model este autobuzul urban supra-etajat Cobra, de 11 m lungime, decopertabil la nivelul superior, cu o capacitate maxima de 62 de scaune plus spatiu pentru carucior, care este oferit la doar 195.000 de euro. Gama de vehicule urbane expusa la Busworld a fost completata de modelele GM 220 LE, de 9 m lungime, si GD 272 LF, de 12 m, disponibile in versiuni diesel sau CNG. Intrucat marile licitatii sunt greu de accesat pentru o firma de talia Gyuleryuz, carosierul turc se orienteaza spre piata privata.
In Romania, Gyuleryuz are deja doi dealeri si a inceput tratativele de reprezentare cu firma Metropolitan din Constanta, interesata sa vanda gama intercity si autobuzele urbane LE, care ar fi foarte bune pentru transportul metropolitan. Acest lucru are loc si in contextul schimbarii organizatiei in Turcia si reorganizarii retelei de dealeri. Anul trecut nu s-a vandut nimic, insa se doreste stabilirea unor noi obiective de vanzari.

Productia de autobuze BMC, mana in mana cu cea de vehicule militare
La 50 de ani de la infiintare, BMC se mandreste cu o gama variata de vehicule comerciale si militare. Nu este foarte clar care este cota ce revine fiecarui segment in parte, insa cifrele totale arata pana in prezent o productie de 300.000 de vehicule si tot atatea motoare, precum si o contributie la bugetul tarii de 10 miliarde de dolari.
Oferta de autobuze include modele solo, articulate si supra-etajate, diesel si pe gaz natural comprimat, intre 7,5 si 18 m lungime. La Busworld au fost expuse cinci vehicule. Modelul Procity, de 12 m lungime, cu podea complet coborata, este disponibil deja cu motorizare Euro 6 si transmisie automata, alaturi de versiunea Euro 5, care inca se ofera ca sfarsit de serie, precum si de varianta pe CNG. Segmentul de 10 m lungime a fost reprezentat de modelele Procity urban si intercity.
Akia Hess a prezentat un concept nou de autobuz urban cu doua articulatii si cinci axe, care din punct de vedere al designului seamana izbitor cu un model european consacrat – Phileas. Akia Metrobus are o capacitate de transport de 290 de pasageri. Accesul la bord se face cu usurinta, gratie usilor duble, amplasate pe ambele parti ale vehiculului. Metrobus este propulsat de motor Mercedes-Benz Euro 6.
Alaturi de acesta au mai fost expuse doua vehicule urbane, de 9 si 12 m lungime, cu motorizare MB si transmisie automata Allison.
Pe langa expozitia de vehicule, Busworld Istanbul a gazduit si un congres international cu tema „Ne indreptam catre un transport sustenabil cu autobuzul si autocarul“. Acesta a avut loc in contextul adoptarii standardului de poluare Euro 6, dar si rezultatelor de vanzari foarte bune inregistrate in 2015 de producatorii locali. De altfel, Turcia a facut progrese remarcabile in ultimii ani in ceea ce priveste innoirea flotelor de autobuze urbane, iar pe segmentele de transport intercity si turistic operatorii privati au fost mereu foarte puternici, transportul rutier detinand cea mai mare pondere intre modurile de transport. Si oportunitatile la export sunt tot mai mari, pe langa piata europeana fiind reluate si schimburile comerciale cu tara vecina Iran.

Articole similare

Ad