Piata de microbuze, autobuze si autocare noi s-a mentinut si in 2017 la valori modeste, la fel ca in anul precedent, cu toate ca furnizorii se asteptau la o revigorare a vanzarilor. In asteptarea unei decizii ferme privind organizarea transportului national prin servicii regulate dupa 2019, operatorii privati au sistat cea mai mare parte a achizitiilor. Si, cum pe celelalte segmente de activitate nu este nicio presiune pentru utilizarea de vehicule noi, iar puterea de cumparare si tarifele de transport se mentin oricum la un nivel destul de scazut, majoritatea carausilor s-a orientat cu incredere – dupa eliminarea taxei de prima inmatriculare – catre masini second-hand aduse din Europa de Vest.
Anul trecut s-a incheiat la fel de modest ca cel de dinainte, cu doar 249 de autobuze noi inmatriculate, in crestere cu 5 unitati fata de 2016, potrivit evidentelor DRPCIV. Cele mai mari vanzari pe segmentul autobuzelor noi au fost realizate de Mercedes-Benz, cu 51 de unitati, urmat la scurta distanta de Isuzu, cu 46 de vehicule. Acesta din urma si-a adjudecat pozitia secunda pe final de an, odata cu livrarile de autobuze urbane pentru Primaria Iasi. Podiumul este completat de Iveco, pe trei, cu 41 de unitati. Pe locurile patru si cinci se situeaza carosierii romani C&I si Dypety, cu 24 si respectiv 21 de autobuze, urmati de constructorii turci Karsan si Otokar, ambii cu cate 20 de vehicule noi vandute in 2017. Restul producatorilor au vandut sub 6 unitati, iar segmentul autocarelor este in continuare in suferinta. Din pacate, situatia actuala a pietei si tarifele practicate – impinse la niveluri tot mai mici – nu permit bugete mai mari pentru investitii. Si tocmai in acest context a luat amploare fenomentul importurilor de vehicule rulate din vest.
Nu mai putin de 1.361 de autobuze si autocare au fost aduse anul trecut in Romania, in crestere cu aproape 23% fata de 2016, dovada ca piata se dezvolta. Iar pe langa acestea, alte 1.226 de vehicule rulate au fost tranzactionate pe piata interna, cu aproape 80% mai multe decat in anul precedent.
Pe primul loc in topul preferintelor companiilor romanesti pentru vehicule second-hand importate din Uniunea Europeana ramane si in 2017 Mercedes-Benz, cu 352 de unitati, urmat de brandul-sora Setra, lider incontestabil multi ani la rand, din care au fost inmatriculate 300 de autocare. Pozitia a treia in topul inmatricularilor de autobuze rulate revine, ca de obicei, MAN, cu 164 de vehicule, urmat de Volvo, cu 113 unitati, si de Iveco, 94. Mercedes-Benz este lider detasat si in cazul vehiculelor tranzactionate pe piata interna, cu 261 de unitati, urmat la mare distanta de Setra, Isuzu si MAN.