Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Continua expansiunea, dar in mod temperat

Avantul mare spre expansiune manifestat in urma cu cativa ani de catre retailerii din domeniul alimentar s-a temperat in 2014/2015, in ciuda asteptarilor de crestere a volumelor prin scaderea TVA la produsele alimentare de la inceputul lui iunie. Cu toate acestea, Mega Image ramane de departe cel mai agresiv de pe piata, dupa deschiderea a 114 magazine in 2014, ritm mentinut si in 2015. De asemenea, Profi a ajuns sa fie prezent in toate regiunile din Romania, in timp ce Billa, dar si numarul unu din retailul romanesc, Kaufland, care detine o cota de piata de 23,69%, isi continua planurile de extindere in Bucuresti si in intreaga tara. Pe piata de bricolaj, Dedeman a deschis noi magazine in primul semestru al anului trecut si continua sa se extinda, in vreme ce Leroy Merlin isi continua expansiunea prin procesul de rebranding al fostelor magazine BauMax.
 

Potrivit CBRE, volumul investitiilor imobiliare in Europa Centrala si de Est a crescut in trimestrul al treilea al lui 2015 cu 14%, comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, pana la un nivel record de 2,97 miliarde de euro si o crestere anuala totala de 6%.
Vedeta regiunii este Cehia, cu o crestere anuala extraordinara, de 130%. De asemenea, Polonia isi mentine atractivitatea pentru investitii imobiliare, in vreme ce Rusia inregistreaza o scadere a investitiilor cu 13% fata de aceeasi perioada a lui 2014, economia resimtind in mod clar climatul de instabilitate politica.
Pietele din Romania si Slovacia au inregistrat o oarecare scadere a volumului investitional. Potrivit unui raport realizat de compania de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle (JLL), cresterea economica sustinuta, cresterea puternica a consumului (43% in primele cinci luni ale anului) si increderea crescuta a consumatorilor pot stimula retailerii sa-si reconsidere planurile de extindere prudente din Romania. Centrele comerciale existente cu performante dovedite inca raman principala destinatie a noilor intrati.
Cat priveste planurile de extindere, operatorii din sectorul alimentar sunt cei mai activi retaileri. Mega Image a fost de departe cel mai agresiv, dupa deschiderea a 114 de magazine numai in 2014. In 2015, retailerul belgian a continuat extinderea de magazine de proximitate, planuind sa deschida cel mai mare magazin Mega Image vis-a-vis de Baneasa Shopping City, unde va fi insotit de Decathlon. Profi este acum prezent in toate regiunile din Romania, in timp ce Billa si Kaufland isi continua planurile de extindere in Bucuresti si in intreaga tara.

Kaufland isi pastreaza prima pozitie intre retaileri
Potrivit datelor publicate in „Cartea Alba a Marilor Retele Comerciale din Romania“ de catre Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), trei jucatori detin o cota de piata de peste 50% din vanzarile din retailul modern: Kaufland (23,69%), Carrefour (13,5%) si Metro (13,29%). Cifra de afaceri cumulata a retailerilor alimentari membri ai asociatiei s-a ridicat in 2014 la putin peste noua miliarde de euro. Astfel, retailul modern a ajuns in 2014 sa detina o pondere valorica de 54% din piata, acesta putand atinge, potrivit previziunilor, 55% in 2015.
Kaufland Romania, cel mai mare retailer local, a deschis, la jumatatea lui octombrie, la Sibiu, al doilea hypermarket pe care il opereaza in acest oras si al doilea inaugurat in 2014, dupa cel din martie de la Constanta. Ritmul este insa redus, dat fiind faptul ca la inceputul anului anunta posibila inaugurare a noua magazine in 2015.
Cu 102 hypermarketuri operationale anul trecut, Kaufland Romania a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de aproape opt miliarde de lei, in crestere cu 10% fata de anul precedent. In 2014, compania a deschis 13 hypermarketuri.
Kaufland, parte a grupului german Schwarz, se numara printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.200 de magazine in sapte tari (Germania, Cehia, Slovacia, Polonia, Croatia, Bulgaria si Romania). Retailerul a anuntat, in septembrie, ca va intra in 2017 si in Republica Moldova, insa prin intermediul filialei din Romania.
Carrefour a deschis la sfarsitul lui noiembrie primul hipermarket din Timisoara, in cadrul celui mai nou centru comercial dezvoltat de NEPI, Shopping City. Noul magazin are o suprafata de vanzare de 7.800 m2 si beneficiaza de aparatura ce reduce consumul de energie electrica si emisiile de CO2: iluminarea prin LED-uri care reduc consumul de energie electrica cu 35% si sisteme de refrigerare care reduc emisiile de CO2 cu peste 900 t/an. In plus, caldura generata de sistemul de refrigerare este redirectionata catre spatiile de depozitare anexe magazinelor, eliminand nevoia folosirii altor surse de energie.
Grupul francez a deschis primul magazin din Romania in 2001, in prezent reteaua numarand 186 de magazine, dintre care 29 sunt hypermarketuri Carrefour, 104 supermarketuri „Market“, 43 magazine de proximitate Express si 10 magazine de proximitate Contact. In plus, retailerul detine si un site de comert online.
Carrefour a inceput in 2015 sa testeze in Franta un nou format de magazin, Contact Marché. Prin intermediul acestuia, retailerul isi adapteaza actualul format Contact cu scopul de a avea focus sporit pe produse fresh, in detrimentul produselor alimentare. Cele sase magazine DIA alese pentru acest test au intre 860 si 1.000 m2 si vor avea preturi mai mici decat magazinele Carrefour Contact standard.
In ultima perioada, Carrefour s-a concentrat mai mult pe formatele de magazine de convenienta, lansand la inceputul lui noiembrie primul magazin City,  intr-un aeroport, in care sa testeze formatul bazat pe snaking Bonn App. Accelerarea expansiunii multi-format este una dintre prioritatile Carrefour, in vreme ce formatul convenience joaca un rol important in Franta, dar si in Brazilia si China.

„Self service“, dar nu pana la capat
Lidl continua investitiile in Romania prin inaugurarea la sfarsitul lui octombrie 2015 a unui magazin nou construit la Floresti (Cluj), urmat in noiembrie de cel de-al patrulea magazin deschis la Craiova, reteaua sa nationala ajungand astfel la 190 de magazine.
Lidl, parte a grupului Schwarz, este unul dintre cele mai mari lanturi de magazine din Europa, activand in peste 20 de tari. In Romania, retailerul care are 4.000 de angajati a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de aproximativ 3,3 miliarde de lei. La nivel mondial, Lidl detine peste 100 de centre logistice care asigura aprovizionarea celor aproximativ 10.000 de magazine ale sale. Cu peste 170.000 de angajati, Lidl se numara printre primii 10 comercianti de produse alimentare la nivel mondial.
Unul dintre cei mai mari jucatori din domeniu, cu afaceri de circa patru miliarde de lei in 2014 si o retea locala de 33 de magazine pe suprafata mare, Auchan va lansa un program destinat furnizorilor si producatorilor romani. De asemenea, lantul francez de hipermarketuri este primul retailer din Romania care testeaza, intr-unul din magazinele din Bucuresti (Titan), un sistem de plata de tip „self service“, fara casier. Retailerul a amplasat 13 automate la care clientii pot achita cumparaturile (cu numerar sau cu cardul) fara a mai sta la coada la casa. Practic, produsele sunt scanate, la fel ca pana acum, de un casier, si platite apoi la automat pe baza unui bon cu cod de bare eliberat la casa.
Sistemul se numeste „Case Rapide“. In tari europene precum Spania sau Marea Britanie, dar si in SUA, de ceva timp hipermarketurile, dar si magazinele de proximitate din cadrul lanturilor de comert modern au un astfel de sistem de plata. Totusi, in strainatate, automatizarea este completa, clientul fiind cel care realizeaza tot procesul, de la scanarea produselor la punerea acestora in pungi si pana la plata.
Pe plan international, dupa prezenta doar prin intermediul retelei de hypermarketuri, Auchan a inceput sa-si dezvolte prima sa retea de magazine de proximitate din Rusia, ca parte a strategiei de extindere a retailerului in aceasta tara. Auchan a deschis deja patru magazine de proximitate in Moscova in care marcile private vor reprezenta aproximativ jumatate din sortimentatie.
Formatul de proximitate castiga in popularitate pe piata rusa. De exemplu, subsidiara Metro Cash& Carry a lansat, in 2012, reteaua de magazine de proximitate Fasol, care a ajuns in prezent la 75 de magazine in Rusia.

Mega Image si Profi se extind agresiv, in vreme ce cora bate pasul pe loc
Veniturile grupului belgian Delhaize in Europa de Sud-Est (Grecia, Serbia si Romania) au inregistrat in trimestrul al treilea al anului trecut un avans de 11,9% ajungand la 836 milioane euro, iar profitul operational a crescut cu 16,2% pana la 38 de milioane de euro. La nivel de grup, Delhaize a inregistrat o crestere a veniturilor de 2,3%, pana la 6,14 miliarde de euro, in timp ce profitul operational a fost de 218 milioane de euro, in scadere usoara (-1,7%).
In Romania, Mega Image este cel mai mare lant de magazine, cu o retea ce cuprinde in prezent 456 de unitati, sub marcile Mega Image (209), Shop&Go (244), AB COOL FOOD (1), Gusturi Romanesti (2). In anul financiar 2014, Mega Image a inregistrat o cifra de afaceri de 2,8 miliarde de lei.
Dupa rezultatele foarte bune din 2013, cand retailerul cora Romania, parte a grupului Delhaize, a inregistrat cresteri ale vanzarilor de 13,5 %, 2014 a fost dificil pentru cora, piata devenind mai competitiva in Romania, odata cu expansiunea agresiva a altor jucatori din retail. Cu toate acestea, vanzarile cora Romania au crescut cu 4,5% in 2014.
Cu o retea de 12 hypermarketuri la finalul lui 2014, cora a stopat expansiunea in Romania, ultimul magazin deschis fiind cel din Ploiesti, in octombrie 2013. Mai mult, retailerul a fost nevoit sa inchida la finalul lui mai 2015 primul hipermarlet din Romania, din Arad.
Cora Romania are in prezent 12 magazine, atat in centre comerciale proprii, cat si in spatii inchiriate, dintre care patru la Bucuresti si opt in orase ca Ploiesti, Constanta, Cluj, Baia Mare, Drobeta Turnu Severin si Bacau.
Profi si-a continuat si in 2015 planurile de expansiune, cele mai recente inaugurari, ale unitatilor din Constanta (Profi City) si Bozovici (Profi Loco), Caras-Severin, precum si a celor din Cugir, Turt si Sasciori, din judetul Alba, ducand la 78 de unitati deschise in 2015. Prin aceasta extindere, reteaua nationala a retailerului ajunge la 366 de unitati, cu acoperire in toate judetele tarii (176 de localitati). Profi, care a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de 1,84 miliarde de lei, ocupa pozitia a noua in clasamentul celor mai mari 10 retaileri din Romania, in functie de vanzarile raportate.

Retailerii trebuie sa se adapteze la cerintele clientilor
Parte a grupului german Rewe, care numara peste 15.000 magazine si 300.000 angajati in intreaga Europa si o cifra de afaceri de aproape 50 de miliarde de euro, Billa este prezenta in Romania din februarie 1999. Billa Romania, care opezeaza 86 de magazine la nivel national, a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de 1,41 miliarde de lei si un profit net de 2,34 milioane de lei.
Dupa ce a lansat in 2014 gama de produse marca privata „Bun, din Romania!“, Billa si-a anuntat intentia de a extinde numarul de produse din aceasta gama. Pana la sfarsitul lui 2015, retailerul isi propusese sa dezvolte si alte game de produse marca privata (alimente de baza, conserve si dulciuri). In Romania, grupul german Rewe detine si magazinele de discount Penny Market (166) si XXL Mega Discount.
In 2015, Rewe Group si-a planificat sa investeasca circa 1,7 miliarde de euro in constructia de noi magazine, dar si in remodelarea altora, actiune care cuprinde 1.100 de locatii, din toate brandurile de retail din portofoliu. Brandul de discount Penny Market, care a trecut prin cateva provocari in ultimii ani, va deschide sau redeschide dupa modernizare peste 80 de magazine. De asemenea, Rewe continua sa deschida magazine in benzinariile Aral din Germania, avand in acest moment 10 astfel de unitati.
Dupa iesirea retelei Penny Market din Bulgaria, Rewe va dezvolta in tara vecina celalalt brand de retail, Billa, cu care intentioneaza sa ajunga la 150 de magazine in urmatorii trei ani, de la 92 de unitati in prezent.
Selgros Cash&Carry Romania a adus schimbari in formatul de operare, clientii avand acum posibilitatea de a achizitiona fructe si legume la vrac. In toate magazinele, produsele sunt expuse astfel incat clientii sa isi poata alege singuri si sa isi cantareasca exact ceea ce au nevoie, in cantitatile pe care si le doresc.
De asemenea, pentru a raspunde solicitarilor clientilor, Selgros Cash& Carry Romania a deschis, la mijlocul lui octombrie, raioane de pescarie in magazinele din Braila si Galati. In prezent, 17 magazine din reteaua Selgros pun la dispozitie clientilor o oferta extinsa de peste viu si proaspat transat, de apa dulce, de mare si oceanic. Aceasta este completata de icre vrac si specialitati din peste si fructe de mare, produsele provenind din crescatorii autohtone, din pescuit in ape locale, precum si din import.
Selgros Cash&Carry si-a inceput activitatea pe piata locala in 2001, iar in prezent detine 19 magazine in Bucuresti, Oradea, Cluj, Ploiesti, Brasov, Iasi, Targu Mures, Timisoara, Craiova, Bacau, Galati, Braila, Arad, Suceava si Constanta.
Grupul Metro a inregistrat in anul fiscal 2014/2015, incheiat la 30 septembrie, vanzari de 59,2 miliarde de euro, in scadere cu 1,2% fata de anul fiscal precedent. Astfel, chiar daca nu a trecut pe crestere, grupul a reusit sa reduca scaderea, care a fost de 4,3% in anul fiscal 2013/2014.
Divizia de cash&carry a incheiat anul 2014/2015 cu o scadere de 2,7% a vanzarilor, la 29,7 miliarde de euro, iar reteaua de hypermarketuri Real, prezenta doar in Germania dupa vanzarea magazinelor din celelalte tari, a raportat o scadere de 2,6%, la 7,7 miliarde de euro. Metro a renuntat, in 2015, la reteaua de centre comerciale Galeria Kaufhof, pe care a vandut-o catre grupul canadian Hudson's Bay, pentru 2,8 miliarde de euro. In Romania, grupul Metro detine 31 de magazine cash&carry, cu unul mai putine decat in anul fiscal precedent.

O piata in continua miscare
In ultimii ani piata de bricolaj a fost surprinzator de dinamica. Dupa preluarea din 2013 a lantului Bricostore de catre britanicii de la Kingfisher si transformarea in Brico Depot, in 2014 Praktiker a fost preluat de antreprenorul turc Omer Susli. Pe de alta parte, grupul german Obi si-a anuntat retragerea de pe piata locala, cea mai mare parte din spatii fiind preluate de retailerul grec Jumbo.
De asemenea, in vara anului trecut, retailerul francez Leroy Merlin a achizitionat operatiunile locale ale BauMax care a decis sa paraseasca piata din Turcia, Romania si Bulgaria. La inceputul lui 2015, austriecii de la Baumax au vandut si cele 14 unitati din Ungaria, acestea fiind achizitionate de catre lantul de magazine de mobilier XXXLutz, dar si operatiunile din Croatia si Slovenia.
Pe piata de bricolaj autohtona, Bucuresti ramane inca de interes pentru retailerii de profil. Liderul pietei locale, Dedeman, a ajuns la patru unitati in Capitala, urmat de Praktiker si Arabesque (trei), Hornbach, Leroy Merlin si Mr.Bricolage.
Leroy Merlin, unul dintre cei mai importanti retaileri de bricolaj la nivel mondial, a deschis la inceputul lui decembrie anul trecut, in Sibiu, cel de-al optulea magazin din reteaua proprie.
Leroy Merlin a finalizat in vara lui 2015 un prim val de inaugurari de magazine DIY pe piata din Romania, dupa ce in toamna lui 2014 prelua operatiunile locale ale austriecilor de la Baumax. Cu sapte magazine deja modernizate, Leroy Merlin mai are in lucru inca 11 proiecte pe care trebuie sa le transforme dupa modelul propriilor spatii comerciale. Alaturi de Leroy Merlin din Sibiu urmeaza sa deschida alte locatii in Cluj-Napoca, Iasi, Suceava, Bacau, Targu Mures, Timisoara, Pitesti, Constanta, Craiova si Chitila.
Antreprenorul turc Omer Susli a reusit sa aduca Praktiker pe profit si crestere chiar din primul an de la preluare, planul viitor de expansiune al acestuia vizand adaugarea in portofoliu a cel putin 15 spatii comerciale la nivelul intregii tari, dupa ce, in 2014, s-a deschis prima unitate din tara, la Targu Jiu. La sfarsitul anului trecut Praktiker a lansat „cardul pentru profesionisti“, un proiect al departamentului de vanzari B2B, dedicat exclusiv profesionistilor. Cu acesta, profesionistul, care poate fi orice persoana juridica sau fizica autorizata care activeaza in domenii precum structuri, instalatii, amenajare gradina, finisaje, montaj sau altele conexe, primeste reduceri atat pentru clientul final, cat si pentru el. Astfel, cardul ofera reduceri de 5% la fiecare achizitie, un bonus lunar in functie de totalul achizitiilor, un bonus anual in functie de valoarea cumparaturilor efectuate pe parcursul acelui an si produse cu preturi speciale.
Grupul britanic Kingfisher, care a cumparat operatiunile locale Bricostore, a finalizat procesul de transformare a magazinelor in Brico Depot. Afacerile Kingfisher la nivelul lui 2014 s-au ridicat la 113 milioane de euro, in scadere cu aproape 30% fata de raportarile facute cu un an in urma, scadere a veniturilor care a venit intr-o mare masura si din procesul de rebranding al celor 15 unitati.

Ambient si-a cerut insolventa
Hornbach, singurul retailer german de bricolaj ramas pe piata din Romania, a deschis in toamna anului trecut un nou magazin (10.000 m2), in Sibiu, pe spatiul fostului magazin Obi. Noua unitate este cea mai mica a retelei de pana acum, media magazinelor deschise de Hornbach in Romania, in cele cinci locatii detinute, depasind 20.000 m2. Nemtii de la Hornbach planuiesc sa mai deschida noi magazine in Romania, la Sibiu, Cluj si in estul Capitalei.
Hornbach a realizat in 2014 afaceri in crestere cu circa 9%, pana la 108 milioane de euro, insa, in ciuda evolutiei favorabile a business-ului la nivel local, lantul german de DIY a inregistrat al doilea an consecutiv de pierderi.
Intre retailerii autohtoni, Ambient Sibiu a incheiat 2014 cu un business in scadere cu aproape 30% si pierderi de peste sapte milioane de euro, dupa ce in anul fiscal 2013 raporta un profit net de 8,5 milioane de euro si un business de peste 140 de milioane de euro.
In 2015, retailerul de bricolaj detinut de omul de afaceri Ioan Ciolan a depus la Tribunalul Sibiu o cerere de intrare in insolventa, cu optiunea de reorganizare.
Cel mai mare retailer specializat in bricolaj din Romania, Dedeman, a incheiat 2014 cu afaceri de circa 770 de milioane de euro, in crestere cu peste 25% fata de nivelul inregistrat cu un an in urma. La sfarsitul lui octombrie 2015, retailerul a deschis al doilea magazin din Timisoara, o investitie in valoare de 17 milioane de euro.
Procesul de expansiune din Romania presupune deschiderea a inca noua magazine pe plan local si implicit atingerea unui numar de 50 de unitati, precum si inaugurarea a inca doua spatii comerciale in Republica Moldova (Chisinau).
 

Vanzarile online se fac simtite pe piata

Aflat in continua expansiune, retailerul danez de mobila si decoratiuni dedicat conceptului „Sleeping and Living“, Jysk Romania, a deschis cu o luna in urma un nou magazin in Bucuresti, in Pipera Plaza. Odata cu inaugurarea acestuia, reteaua Jysk va ajunge la 28 de magazine in toata tara, Jysk Pipera alaturandu-se celor patru magazine deschise in Bucuresti, in Militari, Vulcan, Colosseum si Pallady.
Jysk a intrat pe piata din Romania in 2007, odata cu inaugurarea primului magazin la Oradea.
Pe termen mediu, compania si-a propus sa ajunga la 100 de magazine in Romania, in cat mai multe orase din tara.
Jysk este unul dintre cei mai importanti retaileri de saltele, plapumi, mobila si decoratiuni interioare din Europa, cu afaceri anuale de peste 2,8 miliarde de euro. Grupul desfasoara operatiuni in 38 de tari, are peste 2.200 de magazine, majoritatea in tari europene, si numara peste 19.000 de angajati.
Noul magazin Ikea ce va fi construit in Bucuresti, si care ar putea fi deschis in 2017 pe o suprafata de teren deja achizitionata de 13,7 hectare, reprezinta un pas important pentru retailerul de mobila suedez. Acesta a inregistrat la noi in anul fiscal 2014/2015 venituri de 424 milioane de lei, cea mai mare evolutie de la an la an inregistrata de filiala locala a acestuia (12,3%). Numarul produselor vandute a crescut cu 7%, magazinul inregistrand 3,4 milioane de vizitatori. 76% dintre produsele vandute au fost piese de mobilier, in timp ce restul de 24% au fost decoratiuni si accesorii.
La un an de cand Ikea a inceput sa vanda online, retailerul a comercializat aproape 33.000 de produse, aportul la afacerile companiei fiind de 7% in 2015, chiar daca in prezent se pot comanda online numai 85% din produsele care se afla in magazinul fizic din Baneasa.
La categoria mobila doar un jucator major lipseste in zona de eCommerce, respective kika, magazin care nu permite decat crearea de liste, dar nu si achizitia online. Pe langa Ikea, concurentii din domeniu, precum Mobexpert, Elvila, Casa Rusu si Natürlich, livreaza online.

Articole similare

Ad