MDRAP va demara in curand procedura de licitatie pentru o achizitie „bloc“ de peste 500 de autobuze, troleibuze si tramvaie electrice, cu finantare prin POR 2014-2020. Acestea vor fi distribuite apoi autoritatilor publice locale, in baza parteneriatelor incheiate in prealabil, obiectivul final fiind reducerea emisiilor poluante in interiorul oraselor, dar si fructificarea banilor europeni disponibili pentru investitii in mijloace de transport ecologice si infrastructura aferenta.
Guvernul a aprobat, la inceputul lui iunie, o ordonanta de urgenta privind stabilirea unor masuri de crestere a absorbtiei fondurilor europene in contextul in care, pentru 2019, este necesara atingerea unei tinte minime de realizat la nivelul Programului Operational Regional 2014-2020. In plus, mobilitatea urbana reprezinta una dintre principalele provocari la care trebuie sa raspunda orasele din Romania. Amintim ca masurile privind mobilitatea urbana sunt finantate in cadrul POR 2014-2020 prin Axa prioritara 3 (Sprijinirea tranzitiei catre o economie cu emisii reduse de carbon, Obiectivul specific 3.2 – Reducerea emisiilor de carbon in zonele urbane bazata pe planurile de mobilitate urbana durabila) si prin Axa prioritara 4 (Sprijinirea dezvoltarii urbane durabile, Obiectivul specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon in municipiile resedinta de judet prin investitii bazate pe planurile de mobilitate urbana durabila).
Solicitantii eligibili ai Obiectivului specific 4.1 sunt 39 de municipii resedinta de judet, iar pentru Obiectivul specific 3.2, toate celelalte orase si municipii din Romania, inclusiv Capitala si Tulcea. Alocarea financiara cumulata pentru apelurile Obiectivului specific 3.2 si ale Obiectivului specific 4.1 este 1.474,14 milioane euro (din fonduri FEDR, cu rezerva de performanta), ceea ce reprezinta aproximativ 21,8% din alocarea POR 2014-2020, de 6.760 de milioane de euro (FEDR, cu rezerva de performanta). Pana in prezent aceste Obiective specifice nu au generat cheltuieli care sa poata fi rambursate conform procedurilor de catre Comisia Europeana.
In acest context, ordonanta stabileste cadrul institutional pentru participarea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) la pregatirea si implementarea unor proiecte, in parteneriat cu autoritatile publice locale, ce au ca obiect dotarea unitatilor administrativ-teritoriale cu mijloace de transport. Este vorba despre tramvaie, troleibuze, autobuze electrice, inclusiv puncte de reincarcare si alte echipamente, utilizate pentru prestarea serviciului de transport public local si de autobuze scolare de tip Euro 6, utilizate pentru transportul elevilor din invatamantul preuniversitar de stat.
MDRAP, lider al parteneriatului cu administratiile locale
Proiectele vor fi finantate cu fonduri din cadrul POR 2014-2020 si se vor implementa in baza acordului de parteneriat incheiat intre MDRAP, ca lider de proiect, si unitatile administrativ-teritoriale care indeplinesc conditiile de eligibilitate specifice. MDRAP, in calitate de lider al parteneriatului, poate organiza si derula procedurile de atribuire a contractelor de furnizare a mijloacelor de transport si a echipamentelor pentru unitatile administrativ teritoriale partenere.
Ordonanta a fost necesara in conditiile in care transportul public de persoane trebuie sa preia intr-o proportie mult mai mare nevoile de mobilitate ale populatiei din orasele din Romania, contribuind astfel la diminuarea traficului si reducerea emisiilor de carbon. Prin urmare, autoritatile publice locale trebuie sustinute in procesul de imbunatatire a serviciului de transport public, avand in vedere faptul ca, in lipsa acestui suport, infrastructura specifica a fost deteriorata si diminuata in ultimii 25 de ani.
Totodata, se creeaza conditiile pentru rezolvarea unei alte probleme inregistrate la nivel local, respectiv asigurarea accesului copiilor la unitatile de invatamant din mediul preuniversitar prin achizitionarea de microbuze scolare in orasele sub 50.000 de locuitori, unde, de regula, nu exista transport public.
Pana in prezent s-au parcurs, cu ajutorul prestigioasei firme de consultanta Jaspers, etapele de consultare a pietei si de pregatire a documentatiei de ofertare, conform prevederilor legale, iar urmatorii pasi vizeaza demararea procedurii de achizitie publica. 376 de autobuze electrice ar urma sa ajunga in Timisoara, Iasi, Piatra-Neamt, Tulcea, Slobozia, Lugoj, Focsani, Drobeta Turnu Severin, Constanta, Braila, Targu Mures, Slatina, Alba Iulia, Buzau, Ploiesti, Sibiu si Sighetu Marmatiei. In acelasi timp, circa 100 de troleibuze au fost solicitate de Brasov, Targu Jiu si Ploiesti si alte aproximativ 100 de tramvaie vor fi achizitionate pentru Iasi, Botosani, Braila, Galati, Resita, Ploiesti si Craiova.
Mai multe orase si-au anuntat planurile pentru electric
Iasul se numara printre beneficiarii campaniei de achizitii demarate de MDRAP. Primaria din acest oras a solicitat 44 de autobuze electrice si 16 tramvaie, urmand sa co-finanteze proiectul cu 2% din valoarea eligibila. Autobuzele ar urma sa fie livrate in a doua jumatate a anului viitor, iar tramvaiele, pana in 2020. In acest moment, operatorul de transport local CTP Iasi detine circa 300 de autobuze, microbuze si tramvaie.
Consiliul Local Suceava este interesat de 15 autobuze electrice, de 12 m lungime, si 19 statii de incarcare, dintre care 4 rapide si 15 cu incarcare lenta. Costul achizitiei este estimat la 50,4 milioane de lei, din care contributia municipiului Suceava va fi de un milion de lei. Consiliul Local Suceava se obliga sa achite si cheltuielile neeligibile ale proiectului. Administratia suceveana mai achizitioneaza, in prezent, cinci autobuze electrice de mici dimensiuni din fonduri provenite din economiile facute la proiectele cu finantare europeana si va mai achizitiona inca 40 de autobuze electrice printr-un proiect cu finantare europeana.
Primaria Alba Iulia va incheia acordul de parteneriat cu MDRAP pentru achizitia a 13 autobuze electrice plus statiile de incarcare aferente. Investitia este de peste 43 de milioane de lei (aproximativ 9,6 milioane de euro), din fonduri europene, 2% fiind contributia municipiului Alba Iulia, plus cheltuielile conexe pe durata implementarii. Consiliul Local Alba Iulia a ales deja si rutele pe care vor fi operate autobuzele electrice. Pretul acestora din urma plus statiile de incarcare si cheltuielile conexe aditionale depaseste 43 de milioane de lei plus TVA.
Potrivit autoritatilor locale din Sibiu, cele noua autobuze electrice care vor fi achizitionate in parteneriat cu MDRAP vor fi insotite de noua statii de incarcare lenta si trei statii de incarcare rapida. Tursib le va receptiona incepand cu noiembrie a.c. Nu mai putin de 47 de vehicule electrice, de 12 si 10 m lungime, plus statiile de incarcare aferente, ar putea ajunge si la Targu Mures, iar alte 21 de autobuze, la Piatra-Neamt. Si Primaria Timisoara a incheiat parteneriatul cu MDRAP prin care va primi 44 de autobuze electrice articulate, in valoare de peste 26 de milioane de euro.