Dupa publicarea, la finele anului trecut, a ordinului 1824 de modificare a normelor metodologice de aplicare a legii transporturilor (OG 27/2011), mai multi transportatori din toata tara, dar si asociatii de profil au inteles ca nu mai au alta varianta decat sa ia calea instantelor. Astfel, la momentul inchiderii editiei, ordinul 1824 era atacat la Curtile de Apel din mai multe oraoe din tara, cu scopul de a se obtine blocarea procedurii de atribuire a programului interjudetean de transport in varianta in care singurul criteriu de departajare a operatorilor este anul de fabricatie al vehiculelor.
Pentru a se putea obtine blocarea ordinului 1824/2018 este suficient ca macar o instanta sa decida suspendarea acestuia. La sfarsitul lui ianuarie erau pe rol mai multe procese, deschise de companii de transport la Curti de Apel din Iaoi, Galati, Bacau si Mureo. Separat, Federatia Operatorilor Romani de Transport a angajat o casa de avocatura din Capitala, care a intentat proces la Curtea de Apel Bucuresti. In procedura prealabila s-a cerut revocarea ordinului de catre Ministerul Transporturilor, mai ales ca acesta nu si-a produs inca efectele – Autoritatea Rutiera Romana avea termen pana pe 31 ianuarie sa publice programul de transport interjudetean, iar oedinta de atribuire ar trebui sa aiba loc in februarie.
Carausii au reclamat instantelor pagubele iminente pe care aplicarea ordinului 1824 le-ar putea produce, precum si perturbarea serioasa a serviciului de transport regulat de calatori.
Operatorii sunt ingrijorati de faptul ca singurul criteriu de departajare, acela al vechimii vehiculelor inscrise la licitatie, va determina aparitia a numeroase egalitati pe curse, lucru care nu ar fi benefic pentru nimeni. Ei reclama decizia pripita a fostului ministru Lucian Sova, care a schimbat radical legislatia, fara a se baza pe un studiu de impact si cu consecinte serioase pe termen lung.
Daca instantele judecatoreoti vor decide suspendarea ordinului 1824, MT are posibilitatea sa-l anuleze, dar si sa dea curs solicitarilor carauoilor de a prelungi actualul program de transport pana la elaborarea unei noi legislatii.