Deoarece pe 15 martie intra in vigoare timbrul de mediu, care inlocuieste actuala taxa auto, trebuie sa punctam faptul ca acesta nu se aplica si autovehiculelor comerciale. Pentru inmatricularea lor – fie ele noi, fie second-hand – trebuie achitata in continuare taxa de poluare in vigoare din ianuarie 2008. Si aceasta a avut de-a lungul timpului numerosi contestatari, si are inca, atat din randul vanzatorilor de vehicule rulate, cat si din randul transportatorilor, unii dintre ei actionand Statul in judecata, castigand in instanta si, lucru de mirare in Romania, recuperandu-si deja banii, cu tot cu penalitati.
Pentru inmatricularea in Romania a unui vehicul de peste 16 t este nevoie de o scrisoare de la ANAF, in care se face una din mentiunile: „s-a platit taxa, s-a restituit, deci se plateste in cuantum de…“ (pentru cazul in care, dupa plata taxei, posesorul a dat Statul in judecata si a recuperat banii, iar la urmatoarea inmatriculare trebuie platita din nou), „s-a platit taxa, nu s-a restituit, deci nu se mai plateste“, sau „nu s-a platit taxa si se plateste in cuantum de…“.
Si in cazul contractelor de leasing pentru autovehicule comerciale rulate trebuie sa se prezinte o copie a ordinului prin care s-a facut plata taxei de poluare, astfel incat ANAF sa raspunda cat mai repede.
Cuantumul taxei de prima inmatriculare se stabileste in functie de cilindree, norma Euro, noxe si data primei inmatriculari, conform site-ului ANAF: http://static.anaf.ro/static/ 10/Anaf/calculator_taxe/taxa_poluare_2012.html.
In cazul DAF, asa cum declara Florin Roman, director de vanzari EVW Camioane Rulate, taxa este de circa 480 de euro pentru un vehicul nou, de circa 410 euro in cazul unui vehicul rulat Euro 5, de circa 1.800 de euro pentru un Euro 4 din 2007 si de 2.000-3.500 de euro pentru un Euro 3, in functie de anul de inmatriculare, deoarece „DAF are cilindree mare“.
Pentru camioanele MAN, asa cum declara Bogdan Lupu, responsabilul departamentului de vanzari vehicule rulate din cadrul MHS Truck&Bus, valorile sunt de 850-3.450 de euro pentru Euro 3, (cele de la inceput de interval fiind corespunzatoare gamei usoare, de 7,49 t), de 400-1.700 de euro pentru Euro 4 si de 90-350 de euro pentru Euro 5.
In cazul Mercedes-Benz, taxa pentru un autotractor Euro 3 e de la 1.250 de euro (an de fabricatie 2001) la 3.400 de euro (2007), pentru un Euro 4, de la 1.700 de euro (2007) la 1.800 de euro (2009), iar pentru Euro 5, de la 300 de euro (2006) la 470 de euro (2012).
Taxa de poluare, o piedica in calea trade-in
„Taxa de poluare, in forma de acum, incurajeaza importul de camioane rulate, pentru ca, daca se plateste aceeasi taxa si pentru ce se cumpara din strainatate, si pentru ce se cumpara din tara, prima situatie ofera avantajele ca nu se plateste TVA si ca masinile sunt mai bune si mai bine intretinute.
…