Stefano Chmielewski, presedintele Renault Trucks, a afirmat in cadrul unui interviu acordat revistei Tranzit cu ocazia IAA ca in curand se va investi in ateliere noi de service in Romania, piata considerata strategica in Europa Centrala si de Est de catre producatorul francez. Uzinele Renault Trucks au inceput sa lucreze din nou in doua ture, noul Magnum si motoarele Euro 6 fiind programate pentru lansare abia dupa 2012.
Vanzarile Renault Trucks au scazut in 2009 fata de 2008 cu 33% pe segmentul distributiei usoare, cu 23% la distributie, cu 26% la transport pe distante lungi si cu 18% la transport de materiale de constructii.
Iar in primele opt luni din 2010 compania a avut vanzari cu 11,6% mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut.
Tranzit: Care este situatia in unitatile de productie Renault Trucks?
Stefano Chmielewski: Comenzile au inceput sa creasca, deci capacitatile de productie se umplu incet-incet. Probabil ca in februarie, in functie de situatia pietei, vom atinge deja capacitatea maxima de productie. Acum lucram in doua schimburi, iar termenele de livrare au ajuns deja de 2-3 luni.
Fabrica din Turcia evolueaza bine, capacitatea de productie actuala e de 10 unitati/zi, urmand sa ajunga, la jumatatea lui 2011, la 15/zi.
Din punct de vedere al inmatricularilor, piata UE 27 este cu 3% mai mica fata de 2009, insa comenzile au crescut cu 5-6%. Este clar ca nu vom asista la o revenire rapida, ci la una mai lenta, in functie de cererea de transport, de la companiile de transport stabile, care sunt in crestere si care doresc sa-si mareasca si capacitatea de transport in 2011, dar va depinde foarte mult de situatia finantarilor pentru pietele de transport si pentru constructii.
Sunt companii blocate pentru ca societatile de finantare nu pot credita pe toata lumea, nu au resursele necesare. Guvernele trebuie sa sustina finantarea, pentru ca este un element-cheie pentru relansarea economiei, si pentru toate sectoarele de activitate.
Au ajuns preturile la un nivel satisfacator si pentru producatori?
Preturile au crescut putin, dar inca se simte presiunea autovehiculelor rulate si a stocurilor de autovehicule noi, care mai sunt inca in curtile catorva producatori. Si noi mai avem stocuri pe unele piete, cum ar fi Ucraina, pe segmentul constructiilor, dar va fi o problema care se va rezolva de la sine pana la finalul anului.
Eu nu as spune ca preturile au scazut, ci au crescut, pentru ca valoarea reziduala a vehiculelor rulate a scazut.
Preturile nu se schimba pentru vehiculele noi, se schimba valoarea trade-in, dar si valoarea banilor si a clientului. Cand clientul este de incredere, si banii au alta valoare.
Pentru vehiculele second-hand pretul a crescut, pentru ca exista cerere, un Euro 3 nu este mai mult de 8.000-9.000 de euro, iar un Euro 4 este 22.000-25.000 de euro.
Cat de importanta este Romania pentru Renault Trucks?
Romania a devenit punctul central pentru Europa de Est, pentru ca am considerat ca Ungaria nu poate administra o tara de dimensiunile Romaniei.
Dupa cum v-am spus si cu alte ocazii, Romania si Polonia sunt cele mai importante tari din Europa Centrala si de Est si sunt convins ca tara dumneavoastra va deveni un punct strategic, o tara-cheie industrializata din noua Europa, tocmai de aceea am decis sa punem biroul din Romania sa coordoneze si Bulgaria, Grecia, Macedonia, Albania si tarile rezultate din fosta Iugoslavie.
Economia este inca in stand-by, dar va creste.
Cum a evoluat relatia cu dealerii din Romania pe timpul crizei?
Reteaua de dealeri Renault Trucks in Romania este inca in schimbare. Avem companii interesate sa investeasca in Romania si curand vom avea ateliere noi de service aici.
Care este prioritatea tehnologica pentru Renault, Euro 6 sau hibrizii?
Mai avem doi ani si jumatate pana la Euro 6, iar pana atunci vom avea categoric mai mult de o optiune pentru Euro 6. Volvo Powertrain este furnizorul noului motor si impreuna avem responsabilitatea de a decide care este cea mai buna solutie Euro 6 pentru fiecare.
Din cauza situatiei, am amanat productia in serie a hibrizilor cu un an, pana la sfarsitul lui 2011, desi avem clienti care-i asteapta. Rezultatele obtinute in planul consumului de carburant sunt mai bune decat asteptarile, dar problema ramane pretul.
Care e situatia pe pietele emergente?
Piata din Rusia isi revine, am inceput productia in iunie si creste. Anul acesta vom produce 600 de unitati, e o „incalzire” pentru anii urmatori.
Brazilia este o piata interesanta, dar din punctul meu de vedere este mai bine sa asteptam, poate va fi mai ieftin sa intram mai tarziu.
In schimb, ne pregatim intrarea pe piata din nord si ne extindem operatiunile in Africa de Sud, Orientul Mijlociu. Vom reintra in Irak si vom asambla vehicule la Iskandariya. Avem deja un contract pentru 2.000 de vehicule cu guvernul irakian. Am fost cel mai mare furnizor pentru guvernul irakian, iar pentru noi Irakul este o tara promitatoare. Nu mai este un „hot spot”, ci unul pe care trebuie sa-l stabilizam. Mai devreme sau mai tarziu constructiile isi vor reveni, dar este nevoie de timp.