Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noul tratament al diurnei nu aduce totusi modificari substantiale

Tratamentului fiscal al diurnei – si altor prevederi din Codul Fiscal – i s-au adus, prin ordonanta 8/23.01.2013, modificari majore, care au intrat in vigoare la 1 februarie. In ceea ce priveste diurna, partea care depaseste de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin HG pentru personalul din institutiile publice este considerata venit salarial si impozitata ca atare. Deoarece despre diurna stim ca reprezinta o componenta importata a veniturilor soferilor profesionisti, am stat de vorba cu manageri de transport din diferite segmente de activitate, dar si cu specialisti contabili, care au facut simulari referitoare la modul in care noua prevedere va afecta costurile firmelor de profil.


Una dintre primele reactii primite la redactie este din partea managerului unei firme cu circa 30 de camioane si aproximativ 50 de soferi, care face doar transport intern. Acesta considera ca masura va avantaja in primul rand firmele de transport care platesc soferii „la negru“, pe cand cele care nu fac evaziune fiscala vor fi, evident, supraimpozitate. Firmele vor fi incurajate sa faca evaziune fiscala pentru a evita supraimpozitarea, ceea ce oricum in aceasta bransa e o practica des intalnita. „Ar trebui sa luam atitudine, noi, cei care nu facem evaziune fiscala, pentru evitarea sugrumarii activitatii de transport, care este si asa vitregita de conditiile de pe piata: pretul foarte mare al motorinei, presiunea clientilor pe tarife si termene de plata, volumele fluctuante de marfa s.a.“
Reprezentantul acestei firme a calculat o crestere a taxelor de circa 30.000 de lei/luna in conditiile unei medii lunare de 334.000 km efectuati cu intreaga flota, adica o majorare de 0,09 lei/km, ceea ce, la un tarif mediu de 3,6 lei/km+TVA, inseamna un plus de 2,5%, „adica enorm cand se pune problema in fata clientilor, care nu accepta asemenea cresteri“.
Acelasi manager a mai subliniat discrepanta dintre diurna medie pentru deplasarea in tara (13 lei/zi) si diurnele de la extern (22-27 de euro/zi), care inseamna o discriminare, deoarece si o persoana care se deplaseaza pe intern si una de pe parcurs extern consuma alimente la preturi similare – „in Germania mancarea e chiar mai ieftina ca in Romania“ – si deci nu exista niciun motiv pentru care un angajat de pe intern sa primeasca de aproape 10 ori mai putin. „In plus, normal de 13 lei/zi cred ca e mai mica si decat norma de hrana a puscariasilor, ceea ce e absolut aberant. De aceea diurnele ar trebui armonizate, deoarece discrepantele sunt foarte mari. In plus, Statul primeste taxele pe salariul de baza, iar diurna nu poate fi asimilata acestuia in mod abuziv si arbitrar. Din moment ce platesc deja taxele pe salariu, de ce Statul suprataxeaza diurna? Si nici raportul de 2,5x diurna nu mi se pare corect, cine a calculat acest coeficient de 2,5 si pe ce baza?“

Articole similare