Cum pentru toate accidentele si evenimentele in care sunt implicate vehicule comerciale firma de transport este trasa la raspundere, instruirea soferilor este extrem de importanta. Tocmai de aceea, multi operatori sunt tot mai preocupati la angajare de istoricul soferilor si, separat de pregatirea obligatorie prevazuta prin lege, incearca sa se puna la adapost de eventualele neglijente printr-o informare cat mai buna a acestora. O atentie deosebita este acordata ancorarii corespunzatoare a marfii, in conditiile in care sanctiunile legale in caz de neglijenta sunt destul de mari.
Sanctiunile de care sunt pasibile firmele de transport sunt numeroase, cele 41 de incalcari foarte grave, 83 grave si 32 minore cate sunt cuprinse in HG 69/2012 fiind chiar mai multe decat in legislatia europeana. Si in toate cazurile compania este trasa la raspundere, chiar daca unele evenimente sunt produse din vina exclusiva a soferilor (de exemplu, nerespectarea timpilor de conducere si odihna). Ancorarea corespunzatoare a marfii in semiremorca a devenit un punct important mai ales in ultimul an, intrucat amenzile pe acest segment sunt usturatoare: intre 8.000 si 12.000 de lei.
Astfel, constituie incalcare grava a legislatiei nerespectarea de catre operator a obligatiei de a se asigura in prealabil ca usile laterale sau/si cele din spatele vehiculului, obloanele, rampa escamotabila, prelatele, roata de rezerva, precum si celelalte echipamente specifice vehiculului sunt bine fixate, ca incarcatura nu stanjeneste conducerea ansamblului in conditii de siguranta si centrul de greutate al incarcaturii este cat mai aproape de centrul vehiculului rutier. De asemenea, carausul trebuie sa se asigure ca ambalajul marfurilor este destul de rezistent pentru siguranta transportului, iar elementele de fixare a bunurilor trebuie sa indeplineasca bine functiile pentru care au fost construite, sunt adaptate pentru fixarea marfii respective, nu prezinta noduri si/sau elemente deteriorate, uzate, slabite si sunt conforme cu standardele europene si/sau internationale in vigoare in domeniu.
Fisa postului, bine detaliata
La tot mai multe companii de transport, indatoririle soferilor cu privire la masurile pe care si le iau la plecarea in cursa, verificarile pe care trebuie sa le faca vehiculului, dar si responsabilitatea privind respectarea timpilor de conducere si efectuarea cursei in conditii fizice optime sunt trecute in fisa postului si in regulamentul intern. Este si cazul Altex Distribution, unde fisa postului este foarte dezvoltata si acopera numeroase aspecte. "Am invatat multe lucruri din experienta si le-am adaugat ulterior in fisa. Inclusiv contractul de munca detaliaza la noi toate aceste aspecte, iar sarcinile din fisa postului se regasesc in contract.