Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Soferii si dispecerii romani se muta in Vest

In transporturi, ca in multe alte activitati, puterea exemplului este foarte importanta. Sau, mai bine zis, daca o firma apeleaza la o metoda inovativa si lucrurile merg bine, a doua zi toata concurenta face acelasi lucru.
Astfel, a fost de ajuns ca una-doua multinationale sa angajeze soferi ieftini din est sau subcontractori – firme mici, care nu pot face fata pe cont propriu pe piata devenita dintr-odata extrem de competitiva – ca toate companiile mari si medii de transport din vestul Europei au inceput sa faca acelasi lucru.

Iar daca firmele romanesti inca nu au inteles care sunt regulile cabotajului si ce oportunitati aduce acesta, vest-europenii stiu foarte bine cu ce se mananca, astfel ca nu e de mirare ca se infiinteaza firme de transport in Romania cu nemiluita de la 1 ianuarie si se inmatriculeaza mii de camioane, desi foarte putine dintre acestea au legatura cu piata nationala de transport.
Agentiile de recrutari sunt asaltate cu anunturi de angajare de soferi romani in strainatate, dar si de echipe intregi de dispeceri care sa coordoneze acesti soferi la firme olandeze, belgiene, elvetiene, germane, italiene s.a.
Firmele romanesti de transport care si-au facut mana la intracomunitar deja si-au intrat in paine pe contractele noi si in 2012, numai ca tarifele nu mai sunt la fel de bune ca anii trecuti. Si asta pentru ca firmele vest-europene si-au invatat lectia si au venit direct in Romania pentru a beneficia de aceleasi avantaje ca si romanii. Iar daca nu si-au facut inca filiale aici, au angajat soferi sau subcontractori mici, care nu ridica pretentii, astfel ca firmele romanesti pierd teren in fata vesticilor care ne bat cu propriile "arme".
Cei care nu s-au conformat, firmele de familie din Germania sau Benelux, au tras deja obloanele afacerii. "Supravietuitorii" au luat de mult calea estului, impinsi de clientii mari sa-si diminueze costurile daca vor sa mai ramana pe piata europeana de transport.
Situatia este foarte tensionata din acest punct de vedere in vestul Europei, unde sindicatele soferilor ameninta cu masuri de amploare impotriva firmelor, mai ales olandeze si belgiene, care apeleaza la soferi estici.
In Olanda, sindicatele soferilor au facut filtre pe autostrazi pentru verificarea documentelor soferilor de camion, iar in Belgia sunt luate in vizor firmele de transport locale care isi deschid filiale in Polonia, Slovacia, Cehia, Ungaria sau Romania pentru a beneficia de soferi ieftini si a plati taxe si impozite mai mici.
Chiar daca admit ca filialele pot avea soferi angajati in tarile de origine, care lucreaza cu camioanele inmatriculate in aceste tari in regim de cabotaj in Belgia, sindicatele sustin ca uneori acesti soferi conduc chiar si camioane belgiene.
Si, chiar daca ar respecta canoanele cabotajului, Belgia este o tara foarte mica. Astfel, camioanele inmatriculate in Romania, de pilda, pot face cele trei curse in interiorul Belgiei in decurs de sapte zile, dupa care, pentru a face o cursa de transport international, este de ajuns sa incarce din Anvers pana la o destinatie din Olanda, la 40-50 km distanta, si apoi se intorc si reiau sirul celor trei operatiuni permise timp de sapte zile.
Tocmai de aceea, soferii belgieni sunt foarte nelinistiti si incearca sa denunte firmele care apeleaza la asemenea practici, nu ilegale, ci imorale, zic ei.
O conditie pe care doresc sa o impuna pentru a se pune la adapost de soferii estici, mai ieftini cu aproape 1.000 de euro pe luna numai din scaderea impozitelor pe salarii si a asigurarilor sociale, este ca firmele care fac cabotaj in Belgia sa-si inscrie soferii in registrul deschis de autoritatile de control rutier si sa-si plateasca soferii cu un nivel de salarizare similar celui din Belgia.
Trebuie sa spunem ca aceasta din urma nu este o obligatie, insa sindicatele soferilor din Belgia se straduiesc din greu sa o impuna la Bruxelles, ca si pe aceea ca vehiculele care fac cabotaj in Belgia sa fie obligate sa se intoarca in tara de origine inainte de a incepe o noua serie de operatiuni de cabotaj. Altfel, regulile actuale le permit, practic, sa lucreze constant in Belgia.
Dar despre toate acestea veti putea citi in mai multe articole din acest numar al revistei.

Articole similare